Господин Председател, колеги! Моята реплика е към господин Осман. Ние искаме в Бюрото за контрол на специалните разузнавателни средства да работят експерти. Ако искаме да работят такива експерти, които след това да не се развиват в системата на сигурността, трябва да избираме хора, които са две-три години преди пенсионна възраст. Това не е допустимо, защото Бюрото има много тежка програма, свързана с посещения по места, командировки, много ядове има по една проверка.
Тоест хората трябва да са в работоспособна възраст, компетентни и е много желателно това да са хора от оперативните служби, които са провеждали специални разузнавателни средства, или са заявители, които са ги ползвали. Това има предвид Законът, тъй като един човек на около 40 години има необходимия стаж и след като му изтече мандатът, трябва някъде да работи. Той няма да иде в плод и зеленчук, както скоро се каза някъде за някого, мисля, че за шефа на ДАНС – той трябва да работи по специалността. Затова трябва да се запази възможността той да се развива равно с колегите, които са били в ДАНС или в МВР, тъй като ние го използваме като експерт в Бюрото, а след това го поставяме в неравностойно положение. Затова трябва да мислим да не развалим нещо, което все пак работи днес.
Друго нещо, което искам да кажа и което е много важно – статута на служителите под прикритие. В по-голямата част от западните специални служби това е отделна институция, която е рамкирана в определен, различен закон от специалните разузнавателни средства. Служителят под прикритие е абсолютно равностоен служител с другите. Той може да заявява специални разузнавателни средства, да ги провежда и така нататък. Не е нормално той да е в Закона за специалните разузнавателни средства. И това се говори и обсъжда от много отдавна.
По отношение на заявителите – с господин Рашков в Четиридесет и седмото народно събрание подготвяхме проекти за промяна на закони, свързани с това да дадем възможност на разследващите да са независими от прокуратурата. Тоест, когато намерят, че е необходимо да се искат специални разузнавателни средства по водено от тях дело, те да могат да ги заявят и да получат резултата.
По отношение на това, че в ДАНС заявителят и изпълнителят са едни и същи, ще Ви кажа. Това е много порочен кръг. Защо? Спомняте ли си министър Цветанов? Министър Цветанов разписал, явно не е видял тогава какво разписва, специално разузнавателно средство, или някой от неговите заместници по онова време. Не вижда какво е разписал, а след това идва при него вече не в ролята му на заявител, а в ролята на изпълнител човек, който разпорежда специалното разузнавателно средство. Идва документът и той пише шест пъти „не“. Той не разбира, че е в различна роля. Той тогава казваше мисля, че пред съда: „Е, аз щом съм го разрешил, аз мога и да го отменя.“ Може, но има друга процедура. И досега ръководителите на служби като ДАНС не са много наясно, че изпълняват две различни роли – веднъж, като искат, като разпишат искането, и другия път, като го изпълнят. Това също трябва да се вземе предвид.
И прав е колегата Атанасов, че навремето, когато искахме да извадим службите за специални разузнавателни средства отделно, ние имахме предвид, че те са се сраснали със заявителите, изпълняват техните искания и често нарушават закона.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .