Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Декларацията от името на парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ е във връзка с безпрецедентното връщане на предложението на президента на републиката за провеждане на национален референдум с въпрос: „Съгласни ли сте България да въведе единната европейска валута евро през 2026 г.?“
Ние, членовете на парламентарната група на Политическа партия ВЕЛИЧИЕ, заявяваме своята категорична позиция в подкрепа на правото на българските граждани да участват пряко в управлението на страната чрез инструментите на пряката демокрация, и изразяваме остра непримиримост с едноличното разпореждане за връщане на предложението на държавния глава. Напомняме, че съгласно чл. 1 от Конституцията на Република България цялата държавна власт произтича от народа, а чрез референдум въпросите се решават по най-демократичен и най-представителен начин.
Според ал. 3 на същия чл. 1 нито от делната личност, нито държавна институция може да си присвоява осъществяването на народния суверенитет. Убедени сме, че гласът на почти половин милион български граждани не може да бъде пренебрегван, и твърдо се противопоставяме на опитите предложението на държавния глава да не бъде допускано до постоянните комисии и пленарната зала на Народното събрание. Призоваваме да не се обяснява на българските граждани, че нямат капацитет сами да преценят кое е добро за тях и кое не, а вместо това решението да принадлежи на група олигарси в нелегитимен и престъпно избран парламент, прокарано чрез неговия председател.
Затова сега повече от всеки друг път българските граждани имат остра нужда от провеждането на референдум по изключително важен стратегически въпрос, какъвто е присъединяването към еврозоната – въпрос, по който дори не се направи анализ за ефектите от въвеждане на еврото и не се обясни на гражданите какви ще бъдат ползите за тях, как ще се отрази това на техния живот. Нека с кампания за полуграмотни, пропагандирана по националните телевизии и струваща на българския народ 3,7 млн. лв., предсказваща бъдещо благоденствие, ако приемем еврото, не се подценява нация с хилядолетна история и култура въпреки постъпателната политика по нейното омалограмотяване в последните 35 години. Не е случайно, че според професор Стефан Киров хората започват да се обръщат към референдума тогава, когато разберат, че избраниците на едно болшинство не представляват всички и не решават така, както биха решили всички.
Нека не ни се представя предходно произнасяне на Конституционния съд по друг въпрос, свързан с референдум за еврозоната, като преграждащо пътя за разглеждане предложението на държавния глава, след като то е било само по процедурата и изобщо не е касаело въпроса за противоконституционността на референдума.
Как да си обясним впрочем допускането на Проекта на решение за произвеждане на национален референдум по въпроса за еврото, внесено от група народни представители на 19 март тази година, и разпределението му по комисии, свързано със сегашния отказ на предложението на президента по същата тема, ако не с оказан натиск върху председателя? Всичко това от парламент, който миналата седмица за втори път разглежда искания за снемане на имунитет на едни и същи лица след предходно произнасяне от същата легислатура по същите искания, допуснати от същия председател на парламента. Нека не ни се изтъкват аргументи за вмешателство на президента в сферата на друга власт от хора, които разпъваха на кръст вещите лица по текущо конституционно дело и оскверниха законодателния орган на Република България с позорна декларация, внесена от същия негов председател, ултимативно указваща на Конституционния съд как да реши дело за касиране на последните престъпни парламентарни избори.
И нещо изключително важно. Председателят на Народното събрание няма право да преценява конституционосъобразност на актовете на държавния глава, включително предложение за произвеждане на референдум. Съгласно Решение на Конституционния съд № 16 от 1992 г. функциите на председателя на Народното събрание са организационни, правно удостоверителни и такива от представителен характер. Председателят на Народното събрание няма повече права от другите народни представители по отношение на реализирането на същностните властнически функции на Народното събрание. Няма право на решаващ глас или вето. Няма свои обособени председателски правомощия, различни и по-големи от тези, които има всеки народен представител.
Председателят на Народното събрание не е самостоятелен орган на властта, а правомощията му са насочени преди всичко към организацията на дейността на Народното събрание.
Народното събрание се ръководи не от председателя, а чрез целия механизъм, присъщ на парламентаризма, включително чрез своите вътрешни органи, поради което комисиите и пленарната зала са единствено компетентни да се произнесат по допустимостта на предложението на държавния глава.
Поради всичко изброено Наталия Киселова е действала в нарушение на Конституцията на Република България, грубо погазвайки я, превишила е правомощията си или се е подчинила на някой свой господар в този парламент. В залата съзираме неистов страх от гласа на българите, затова се използват всякакви противозаконни механизми той да бъде заглушен – който има мнение, различно от това на управляващите, бива набедяван за путинист, русофил, фашизоид…
Убедени сме, че общественозначимите въпроси, които пряко засягат бъдещето на нацията и стратегическата посока на развитие на държавата, следва да бъдат предмет на широк обществен дебат и да получат легитимация от страна на суверена, а не да бъдат налагани насилствено.
Националният интерес изисква диалог, прозрачност и активното участие на обществото в процесите по вземане на решения. Ето защо Политическа партия ВЕЛИЧИЕ ще настоява гласът на българските граждани да бъде чут, а мнението им по този въпрос – взето под внимание.
България не е имагинерно понятие. Това са нейните граждани с техните общи мечти и визия за бъдещето на страната.
Често говорим за нашите ангажименти като държава – членка на Европейския съюз. Целите на Съюза включват свобода, сигурност и правосъдие без вътрешни граници. Ние нито веднъж не чухме изявление от страна на институция на Европейския съюз за морално осъждане на престъпното управление – геноцидно управление, у нас и репресиите спрямо българския народ.
За изборите в Румъния те имаха становище, но не и по повод на най-манипулираните избори в историята на Европа. У нас се говори за стриктно спазване на ангажиментите ни към Европейския съюз, включително на цената на ограничаване на народния суверенитет. Непримирими сме с авторитарно незаконни практики да се подменя народният суверенитет, вместо да се осъществи сложният фактически състав, условията на споделена компетентност, искането на българските граждани – избиратели, предложението на президента, последвано от решение на Народното събрание, евентуално насрочване от президента на референдум. Въпросът се решава еднолично, авторитарно.
Нека си припомним един от постулатите на демокрацията: „До смърт не съм съгласен с теб, но живота си бих дал, да имаш правото да го кажеш.“ Думи на Волтер по повод гласа на другиго. Какво остава, когато този друг е българският народ? „Vox populi, vox Dei“. (Ръкопляскания от ВЕЛИЧИЕ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .