Благодаря Ви, госпожо Председател.
„ДОКЛАД
на Комисията по бюджет и финанси
относно Законопроект за изменение и допълнение на
Закона за публичното предлагане на ценни книжа,
№ 51-502-01-3, внесен от Министерския съвет
на 17 февруари 2025 г.
На извънредно заседание, проведено на 7 май 2025 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа посочения законопроект.
На заседанието присъстваха представителите: на Министерството на финансите: Методи Методиев – заместник-министър, Надя Даскалова – директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари“; на Комисията за финансов надзор: Петя Хантова-Георгиева – директор на дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“, Николай Петков – началник на отдел „Надзорни политики и анализи“ в управление „Застрахователен надзор“, и Милен Милев – началник на отдел „Нормативна дейност и методология “ в дирекция „Правна“.
Законопроектът беше представен от господин Методиев, който посочи, че с него се цели да се въведат в българското законодателство мерки за прилагането на Регламент (ЕС) 2023/2631 относно европейските зелени облигации и незадължителното разкриване на информация за облигации, предлагани на пазара като екологично устойчиви, и за облигации, свързани с устойчивостта. В Регламента се съдържат единни изисквания за емитирането на зелени облигации с оглед намаляване риска от използването на заблуждаващи твърдения за екологосъобразност. Тези изисквания следва да бъдат спазени, за да могат емитентите да използват наименованието „европейски зелени облигации“. За облигациите, които не отговарят на критериите за европейски зелени облигации, но се предлагат на пазара като екологично устойчиви или облигации, свързани с устойчивостта, Регламентът съдържа правила за доброволно оповестяване на информация по определен образец.
Комисията за финансов надзор е определена за компетентен орган, който да упражнява надзор за спазване изискванията на Регламента.
Българската народна банка е определена за компетентен орган по спазването на изискванията за разкриване на информация по Регламента, когато инициатор на секюритизационна облигация е кредитна институция.
Господин Методиев посочи, че в рамките на извършения от Инвестиционния комитет към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие преглед на съответствието на българското законодателство с Кодексите за либерализация – Кодекса за либерализация на движението на капитали и Кодекса за либерализация на текущите невидими операции, е установено, че има неравнопоставено третиране на застрахователни посредници от трети страни, както и че дружествата със специална инвестиционна цел не могат да инвестират в недвижими имоти на територията на държави, присъединили се към Кодекса за либерализация на движението на капитали на ОИСР.
В тази връзка с Преходните и заключителните разпоредби на Законопроекта с е предлагат изменения в Кодекса за застраховането, с които се въвежда режим за извършване на дейност от застрахователни посредници от трети страни, както и изменения в Закона за дружествата със специална инвестиционна цел и за дружествата за секюритизация, с които се въвежда възможност дружествата със специална инвестиционна цел да инвестират в недвижими имоти на територията на държави, присъединили се към Кодекса за либерализация на движението на капитали на ОИСР.
При проведеното гласуване се получиха следните резултати: „за“ – 13 народни представители, без гласове „против“ и 3 „въздържал се“.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 51-502-01-3, внесен от Министерския съвет на 17 февруари 2025 г.“ Благодаря, госпожо Председател.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: