Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги народни представители!
„ДОКЛАД
за първо гласуване относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за храните, № 51-402-01-9, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2024 г.
На свое редовно заседание, проведено на 10 април 2025 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за храните, № 51-402-01-9, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2024 г.
На заседанието присъстваха: министърът на здравеопазването доцент доктор Силви Кирилов, заместник-министърът на здравеопазването доктор Бойко Пенков, управителят на Националната здравноосигурителна каса доцент доктор Петко Стефановски, представители на Министерството на земеделието и храните, съсловните организации в сферата на здравеопазването, синдикатите и на пациентски и неправителствени организации.
В изпълнение на чл. 72, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание Комисията по здравеопазването, преди да обсъди Законопроекта по същество, извърши проверка и установи, че той отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на ПОДНС.
В Комисията по здравеопазването на основание чл. 31, ал. 2 и чл. 73, ал. 8 от ПОДНС по Законопроекта са постъпили становища от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, Конфедерация на труда „Подкрепа“ и Асоциацията на индустриалния капитал в България.
На основание чл. 73, ал. 11 от ПОДНС на заседанието се проведе публично обсъждане с участието на представители на неправителствените организации, които са предоставили писмени становища по Законопроекта.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от министъра на здравеопазването доцент доктор Силви Кирилов. Той информира народните представители, че с предложените изменения и допълнения на Закона за храните се цели постигане на пълно съответствие и транспониране в цялост на разпоредбите на Директива 2009/54/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2009 г. относно експлоатацията и предлагането на пазара на натурални минерални води, като се предлага въвеждането на легално определение на понятията „находище“, „подземно водно тяло“ и „извор“.
Предлагат се и съответните нормативни промени в изпълнение на Мярка № 39 от Приложение № 1 на Решение № 704 на Министерския съвет от 2018 г. за приемане на мерки за трансформация на модели на административно обслужване и Мярка № 61 на Решение № 233 на Министерския съвет от 29 март 2024 г. за приемане на план за намаляване на административната тежест.
Министър Кирилов уточни, че съгласно разпоредбите на чл. 116 от Закона за храните Министерството на здравеопазването издава здравен сертификат за износ на бутилирани натурални, минерални, изворни и трапезни води, предназначени за питейни цели по искане на износителя или заинтересованото лице, по реда на чл. 37 от Закона за здравето. Практиката показва, че с действащата уредба в голям процент от случаите здравният сертификат не изпълнява критериите и не предоставя исканата от съответните власти на трети страни информация. Предвид изложеното се предлага изменение и допълнение на чл. 16 от Закона за храните. С цел уеднаквяване на законодателството се предлагат и съответните изменения и допълнения на Закона за здравето в тази област.
В заключение, доцент Кирилов подчерта, че в отговор по искова молба на Европейската комисия, заведена в Секретариата на Европейския съюз на 25 юли 2023 г. и връчена на Република България на 1 август 2023 г., е образувано дело № С-462/23 на Европейската комисия срещу Република България пред Съда на Европейския съюз. На 3 април 2025 г. Съдът на Европейския съюз е постановил решение, с което е установил нарушения и по трите твърдения на Комисията, като съдебното решение има задължителен характер от деня на неговото обявяване – 3 април 2025 г. В тази връзка Република България трябва да предприеме всички необходими мерки и действия за привеждане на националното законодателство в съответствие с Решението на Съда на Европейския съюз по делото в двумесечен срок от датата на неговото получаване – 4 април 2025 г. В противен случай нашата държава може да бъде изправена пред сериозни финансови санкции и глоби.
В хода на публичното обсъждане Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България и Асоциацията на индустриалния капитал в България изразиха принципна подкрепа за нормативните промени, като конкретните забележки и съответните предложения, които могат да бъдат взети предвид между първо и второ гласуване на Законопроекта, са подробно описани в писмените им становища. Конфедерация на труда „Подкрепа“ подкрепя предложените изменения и допълнения.
В хода на дискусията мнозинството от членовете на Комисията по здравеопазването изрази подкрепа за разглеждания законопроект.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати: „за“ – 12 (ПГ на ГЕРБ-СДС – 6; ПГ на ПП-ДБ – 2; ПГ на „ДПС – Ново начало“ – 2; ПГ на „БСП – Обединена левица“ – 2), без „против“, „въздържал се“ – 3 (ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ – 2; ПГ на ИТН – 1), Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за храните, № 51-402-01-9, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2024 г.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .