Уважаеми господин Председателстващ, уважаеми дами и господа народни представители! Моето изказване ще бъде основно относно Законопроекта на Божидар Божанов и група народни представители.
Трябва да посоча, на първо място, че този законопроект като съдържание, най-важните в него предложения са именно всички здравноосигурени лица да получават уведомления за всички извършени дейности, които се заплащат от Националната здравноосигурителна каса в тяхна полза. Тук трябва да посочим, че Законопроектът не съдържа изискване от лицата да потвърждават това, което колегите от ВЪЗРАЖДАНЕ изтъкнаха.
Имаше такива предложения – всички здравноосигурени да потвърждават извършените дейности. Това предложение беше на Българския лекарски съюз преди няколко месеца, в хода на приемането на бюджета на Здравната каса за тази година. Но ние обсъдихме, че при настоящото развитие на техниката е трудно всички да потвърждават, защото наистина може… В тази връзка, повтарям, нашият законопроект касае само уведомителен режим, а не потвърдителен.
Считаме, че тази уредба ще даде възможност на всички здравноосигурени лица, включително на нас – тук присъстващите, освен да бъдем информирани, и да управляваме здравните си вноски. Защо да ги управляваме? Защото ние контролираме какво се извършва спрямо нас. Виждаме, че почти през месец или редовно има разкрития на компетентните органи – наскоро имаше такова в Пловдив, за извършени стотици дейности, които всъщност са фиктивни. Ставаше дума за медицинска експертиза – по спомен.
Но в годините има множество такива разследвания, по които прокуратурата и МВР повдигат обвинения и започват наказателни производства за извършени и други дейности, които всъщност, ако лицата са уведомявани текущо, много пъти бързо ще се разкриват или най-малкото – считаме, че ще бъдат предотвратени като превенция.
Така че нашето предложение има много важна контролна функция и трябва да кажем, че в миналото е било защитавано от почти всички в здравната сфера. Никой не е имал някакви възражения срещ у това. Даже се е защитавало от представители на всички политически сили, че пациентите трябва да контролират своите здравни вноски и трябва да получават уведомления за дейностите, които се извършват спрямо тях.
Трябва да посочим от гледна точка на готовността на НЗОК, че всъщност това вече работи. Работи, но за много малка част от дейностите, които НЗОК заплаща. И в Комисията посочих, че от 1 септември миналата година здравноосигурените лица получават есемес за така наречените протоколни, или скъпоструващи, лекарствени продукти. Това са продуктите, които се отпускат след така наречената експертиза по Закона за здравното осигуряване.
И контролът при тези скъпоструващи лекарства вече е налице. Тоест не виждаме никаква пречка. Първо, че технически вече е извършено – НЗОК не е отчела никакви трудности с това.
На следващо място, по данни от НЗОК това по никакъв начин, макар и в момента да е частично, не натоварва бюджета ѝ. И доводът, че това ще бъде трудност за бюджета на НЗОК – не е така, става дума за няколко десетки или стотин хиляди. Със сигурност по-малко от един милион ще струва тази мярка, ако се въведе, и няма по никакъв начин да затормози бюджета на НЗОК.
Но обратното – икономията от евентуално неотчитане на фиктивни дейности… Ще припомня един случай, просто ще дам пример. За 18 хил. лв. бяха наскоро разкритията в Пловдив за фиктивните прегледи на медицинска експертиза. Да, но преди известно време имаше едно разследване за кардиохирургията в „Свети Георги“, където например една пътека е 10 хил. лв. И ставаше дума за десетки пътеки! И прокуратурата, по моя информация, вече е привлякла към наказателна отговорност – разбира се, не е приключило всичко това, аз не мога да го обсъждам, но е привлякла вече лица от персонала на болницата към наказателна отговорност.
Тоест в случая, ако това струва хипотетично няколкостотин хиляди на НЗОК, спестените средства ще бъдат десетки милиони от бюджета на НЗОК. Всъщност това са нашите здравни вноски. Така че този аргумент също отпада. Първият аргумент – че нямало техническа готовност на НЗОК. Вторият – колко ще струва. Трябва да кажем, че в обсъждането в Комисията по здравеопазването – днес беше п рочетен и докладът, институциите – Министерството на здравеопазването, Министерството на електронното управление и „Информационно обслужване“ изразиха положително становище.
Да, те казаха, че трябва да се прецизират някои текстове, но цялостното им становище беше положително, което е посочено и в доклада. Съсловните организации – Българският лекарски съюз, Българският фармацевтичен съюз, също подкрепиха това предложение. И самите съсловни организации, тоест тези, които по закон представляват изпълнителите, казват: ние искаме контрол.
И всъщност ние какво правим? От една страна, НЗОК казва: ние сме готови да реализираме този контрол; от друга страна, пациентите го искат; от трета страна, изпълнителите, техните съсловни организации казват: и ние искаме да има такъв контрол. Но управляващото мнозинство го отхвърля.
Също трябва да кажем, че имаше, включително в Комисията по здравеопазването, писмено становище, положително, на Националната здравноосигурителна каса. Изненадващо в самата Комисия, ако си спомняте, новият управител, въпреки че имаше писмено ст ановище, каза, че не го подкрепя. Това беше голяма изненада за всички. Въпреки че в изслушването му, когато го изслушвахме като кандидат за управител на НЗОК, той на въпрос от Лекарския съюз той посочи, че подкрепя въвеждането на подобни уведомления и подкрепя контрола, подкрепя дигитализацията. Всъщност основните негови програмни заявки като кандидат за управител на НЗОК бяха, че подкрепя именно контрола и дигитализацията.
Трябва да посочим отново от гледна точка на бюджета на НЗОК. В момента бюджетът на НЗОК за болнична помощ генерира месечно около 50 млн лв. преразход, или дефицит. Това означава, че се разходват 50 милиона повече, отколкото е предвидено в бюджета. И това е известно.
От миналата година имахме един дефицит от 150 милиона, който се заложи тази година да се заплати от бюджета на НЗОК, но НЗОК все още няма пари да ги плати. Тоест още не е платила на болниците за миналата година. Един подобен механизъм би могъл да доведе до ограничаване на този преразход през тази година.
Един страничен факт. Сутринта, докато пътувах към Народното събрание, чух по една от националните радиостанции обява, анонс: днес депутатите ще разгледат законопроект пациентите да получават уведомление за извършените дейности, Народното събрание ще приеме това предложение, което ще спомогне за контрола. Тоест радиоводещият прие, че това е такава мярка, която не среща никаква обществена съпротива, че тя ще бъде приета. Така го чух по една от радиостанциите.
Това, което обаче трябва да кажем – и тук се обръщам към управляващото мнозинство, към колегите от ГЕРБ, от ИТН, от „БСП – Обединена левица“: в Комисията реално нямаше аргументи срещу това предложение.
Казах и двата аргумента – и финансовия, и готовността на Касата е налице.
И тук се обръщам и към колегите от „БСП – Обединена левица“: при приемането на Закона за обществените поръчки Вие вече показахте, че имате далновидна политика в здравеопазването. Надяваме се, че може и днес да покажете същото.
Другото, което касае този законопроект, е отново във връзка с контролните функции и правомощията на НЗОК, а именно контролните органи на НЗОК да получават в реално време достъп до всички данни в Националната здравноинформационна система, когато извършват проверки, и в информационната система на НЗОК.
Колкото и да е странно, да разясня за мнозинството тук в момента как действат контролните органи на НЗОК. За разлика от контролните органи на НАП, на Митници и на МВР, които, като Ви спрат например на пътя, виждат в момента, в реално време Вие какво правите, какви нарушения имате и какво извършвате, или органите на НАП, които виждат в реално време в един търговски обект какви операции се извършват, контролните органи на НЗОК нямат подобна възможност.
Тоест, когато те отидат на проверка, например в една болница или едно лечебно заведение, в реално време нямат достъп до данните – кой в момента е приет в това лечебно заведение, тоест кого в момента би трябвало да намерят там. Те действат по исторически справки, които много пъти нямат нищо общо с това, което в момента се случва в проверяваното лечебно заведение.
Едно от нещата, които искаме с този законопроект на Божидар Божанов, е именно контролните органи на НЗОК да имат достъп до тези данни в реално време и да осъществяват ефективен контрол.
В заключение – изказването ми беше изцяло експертно, не искам да го правя политическо. Смятам – и се обръщам добронамерено към всички политически партии от управляващото мнозинство: обществото очаква тази промяна и тя е логична. Както казах, искат я и изпълнителите на медицинска помощ. Те многократно казаха – Лекарският съюз, ще цитирам: „Вие, преди да ни ограничавате, защо не въведете всички контролни механизми, които можете?“ Това е един от тях.
Така че се обръщам с апел да се приеме на първо четене – въпреки гласуването в Комисията – този законопроект. Няма значение, че този законопроект е предложен от опозицията, а не от управляващото мнозинство. Така както ние, между другото, ще посоча, гласуваме редица законопроекти, които считаме за правилни, независимо че понякога са предложени от управляващото мнозинство.
Много пъти сме говорили, че в здравеопазването имаме така наречения надпартиен консенсус. Включително в Петдесет и първото, в настоящото Народно събрание сме имали редица актове, които сме гласували с единодушие.
И ще завърша с това. Ако Вие отхвърлите на първо четене, между първо и второ четене, повтарям и към колегите от ВЪЗРАЖДАНЕ – ние можем да направим промени между първо и второ четене, но знаете, че по Правилник отхвърлим ли в момента уведомленията и контрола, това означава, че той не може да бъде внесен от когото и да е в същия законопроект.
И в тази връзка, ако този законопроект не бъде приет днес от залата, ще можем да си отговорим кой не иска контрол в системата на здравното осигуряване. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .