Благодаря, госпожо Киселова.
Както каза и колегата ми Петров, както заявихме и при първото четене на този законопроект, ние го намираме за достатъчно разумен и необходим във връзка с производствата по признаване на така наречените финансови санкции.
Това е втори опит да приемем дългоочакваните, особено от окръжните съдилища, промени в тази посока. Първият такъв опит на колегата Минев беше през Преходните и заключителните разпоредби на Закона за адвокатурата, който бе приет на първо четене в предходната легислатура на Народното събрание, но поради наложеното вето от президента и изтичащия мандат на Народното събрание не можахме да приемем както тези разпоредби – в този законопроект, така и окончателно в Закона за адвокатурата, независимо че и те бяха дългоочаквани от българските адвокати.
Ще се изкажа по всички параграфи. Считам, че действително е абсолютно ненужно да се ангажира ресурс в лицето на трима окр ъжни съдии, които на практика да разгледат едно производство, по което няма да се произнесат с някакъв съдебен акт, тоест по същество няма да анализират нищо, а само ще признаят друг акт на административен или съдебен орган от Европейския съюз.
Така че доколкото в НПК се изисква участие на трима съдии – наказателни, в особени производства, било то въззивни или при разглеждане на тежки престъпления, тук е абсолютно ненужно, особено в по-малки съдебни райони, в които нерядко трудно се сформират състави от трима съдии – при това наказателни, налага се включването на граждански съдии в тези производства, което, от една страна, нарушава баланса на разпределение в съдебните състави, от друга страна, налага и действително често пъти това да са извънредни заседателни дни. Също така в тези производства, които колегата Петров каза, че не са много, но в съдебния район, в който аз работя – Благоевградски окръжен съд, те са стотици. Често пъти се налага да се назначават и служебни адвокати в тези производства, които обичайно не стигат доникъде, защото след признаването им се установява, че лицето, което е санкционирано, няма никакво имущество на територията на Република България и не може да бъде събрана наложената му финансова санкция. Така че, действително се харчи изключително много време, харчи се финансов ресурс, нещо, което с този законопроект – в предложението му на намаляване в състава от трима на един съдия, би бил решен този проблем.
Адмирираме и сроковете, които от седем дни за насрочване на съдебно заседание се увеличават на 14, защото действително седемдневният срок е изключително кратък за призоваването на страните по делото, което пък се явява основание за отлагане на делото, респективно повторно ангажиране на същия този състав от трима съдии, които да сформират своя състав, за да разгледат изпратената им за изпълнение финансова санкция, наложена от друг орган в Европейския съюз.
Също така приветстваме и с оглед ненарушаване принципа за неизменност на състава, предвидената разпоредба, че образуваните производства по стария ред ще се гледат по досегашния ред, а именно в този състав от трима съдии, доколкото би било невъзможно и в противоречие с основен принцип на наказателния процес, в хода на производството да се заменят част или цели състави, които разглеждат един висящ казус. Смятаме, че в тази посока това предложение също е разумно.
Призовавам залата да подкрепи тези изменения, доколкото действително те са чакани, необходими и разумни. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .