Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! С Проекта на закон за допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване се предлага на законово ниво да бъде въведена забрана за експлоатация без разрешение на безпилотно въздухоплавателно средство в географските зони на безпилотните летателни системи, в които експлоатацията им е ограничена или забранена; в управляеми структури на въздушното пространство, активирани в съответствие с наредбата, и в охраняемите граници на летищата за обществено ползване. С предложението се уреждат и последиците от нарушаване на забраната за експлоатация без разрешение на безпилотното въздухоплавателно средство. Предвижда се редът за принудително кацане на безпилотното въздухоплавателно средство и се прилагат принудителни мерки за неговото отстраняване, които да се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на отбраната, министъра на транспорта и съобщенията, министъра на вътрешните работи, министъра на външните работи и председателя на Държавна агенция „Национална сигурност“.
Обхватът на обществените отношения и необходимостта от ясно определено взаимодействие между отговорните държавни институции обосновават предложението наредбата да се приеме от Министерския съвет. Чрез приложените разпоредби ще се постигне целеният резултат да се създаде нормативна уредба, с която да се гарантира безопасността и сигурността при експлоатацията на безпилотните въздухоплавателни средства, като се предотвратят ситуации, подобни на случаите с нерегламентирано навлизане на безпилотно въздухоплавателно средство в ограничената зона на летище „Васил Левски“ – София.
„БСП – Обединена левица“ ще подкрепи предложените от Министерския съвет законопроекти.
Господин Министър, използвам повода да обърна внимание на политическото ръководство на Министерството, че при изготвянето на подзаконовата нормативна уредба следва много внимателно да се подготвят и да се прецизират текстовете, като за целта бъдат изготвени обективна оценка на риска, разходите и ефектът от предлаганите регулации. Позволявам си да напомня, че преди повече от 20 дни съм задал писмен въпрос до Вас, провокиран от кореспонденция от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ госпожа Анелия Маринова до управителите на летищата за обслужване на полети, различни от търговския въздушен превоз с въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5700 кг. До днешния ден нямам отговор, а въпросът ми касае указание на ръководителя на ГД ГВА, чрез което се предписва включването в ръководствата на летищата на процедури и технически решения за защита от неправомерно навлизане на безпилотни въздухоплавателни средства, включително средства за детекция, проследяване, анализ на заплахата и средства за противодействие. С оглед обстоятелството, че този тип малки летища с ограничена инфраструктура, малък или епизодичен трафик, както и че обслужват дейности от специализиран или частен характер с минимизиран персонал, възникват основателни въпроси относно пропорционалността на заложените изисквания и тяхната практическа приложимост. Все още не е ясно има ли изготвена обективна оценка на риска, разходите и ефекта от страна на Министерството на транспорта и съобщенията или подчинените му структури преди издаването на горепосоченото указание с оглед неговото въздействие върху собствениците, ползвателите на малки летища и авиационния бизнес в страната. Щом все още нямам отговор, за мен е ясно, че няма изготвена такава оценка. Надявам се, че за в бъдеще, когато се подготвят подобни указания и съответно текстове на подзаконови нормативни актове, ще се подхожда задълбочено и обмислено, защото в противен случай следват въпроси в чий интерес са прокарани съответните регулации? Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .