Благодаря Ви, госпожо Председател.
„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-402-01-13, внесен от Министерския съвет на 4 декември 2024 г., Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-454-01-26, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 11 декември 2024 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-454-01-44, внесен от Божидар Божанов и група народни представители на 13 декември 2024 г.
На заседание на Комисията по транспорт и съобщения, проведено на 20 май 2025 г., бяха обсъдени законопроекти за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения със следните номера: № 51-402-01-13, № 51-454-01-26 и № 51-454-01-44.
На заседанието присъстваха господин Гроздан Караджов – заместник министър-председател и министър на транспорта и съобщенията, и делегация от Министерството на транспорта.
При представянето на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-402-01-13, внесен от Министерския съвет, господин Караджов посочи, че същият има за цел да приведе българското законодателство в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) 2022/2065 на Европейския парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 г. относно единния пазар на цифровите услуги и за изменение на Директива 2000/31/ЕО – Акт за цифровите услуги. На европейско ниво е създаден Европейският съвет за цифровите услуги, а всяка държава – членка на Европейския съюз, следва да определи един национален орган, който да изпълнява функциите на национален координатор за цифровите услуги. Проектът на ЗИД на ЗЕС урежда статута и правомощията на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) като координатор за цифровите услуги, който ще осъществява контрол върху дейността на доставчиците на посреднически услуги на информационното общество, които не представляват платформи за споделяне на видеоклипове.
Съветът за електронни медии e определен като компетентен орган по смисъла на Регламент 2022/2065, който ще контролира дейността на доставчиците на посреднически услуги на информационното общество, които представляват платформи за споделяне на видеоклипове.
В Законопроекта са включени разпоредби, уреждащи сертифицирането на органи за извънсъдебно разрешаване на спорове между доставчици на онлайн платформи и получатели на услуги. Създадени са процедури за предоставяне на статут на доверен подател на сигнали и одобрен изследовател по смисъла на регламента, както и процедури за предприемане на действия във връзка с получени жалби и сигнали срещу доставчици на посреднически услуги.
В Проекта на ЗИД на ЗЕС се създава нов раздел, който урежда контрола на компетентните органи спрямо лицата, имащи задължения по Регламент (ЕС) 2022/2065. Регламентирани са редът и основанията за извършване на проверка, способите и средствата за събиране на доказателства. Предложени са разпоредби за спирането и прекратяването на производството, включително приложимият давностен срок. В процедурата е заложена възможността контролните органи да изискват информация, документи и различни данни, необходими за разкриване на обективната истина. Създава се процедура по извършване на проверки на място след изрично получаване на разрешение от съда.
Господин Караджов подчерта, че Законопроектът предвижда създаването на специална процедура, различна от тази по Закона за административните нарушения и наказания, по която да бъдат установявани нарушенията на Регламента. Установяването на нарушенията и налагането на наказанията ще се осъществява в една административна процедура с издаването на един документ – решение на КРС за установяване на нарушението и налагане на наказанието. Според вносителите чрез предложения специален ред ще се редуцират възможностите за избягване на отговорността по регламента, като същевременно се запазват гаранциите за правото на защита чрез обжалване на решението по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
При представянето на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-454-01-26, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 11 декември 2024 г., господин Димитров подчерта, че с предлаганите изменения и допълнения се цели решаването на редица проблеми, което да доведе до относително изравняване на положението на потребителите и бизнеса в договорните им отношения с мобилните оператори. Това се налага, защото при тези договори потребителите са по-слабата страна спрямо доставчика на електронна съобщителна услуга от гледна точка на възможностите за предоговаряне, така и на степента им на информираност.
В тази връзка Законопроектът предвижда възможността при едностранна индексация на цените по договорите за предоставяне на електронна съобщителна услуга от страна на доставчиците крайните ползватели да могат да се откажат от тях без неустойки. С тази възможност ще се постигне относително изравняване на правното им положение и донякъде се гарантира равнопоставеността между страните в правоотношението. Тази мярка би могла да засили и конкуренцията между мобилните оператори.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-454-01-44, внесен от Божидар Божанов и група народни представители на 13 декември 2024 г., бе представен от самия господин Божанов. Той обясни, че в последните години се наблюдават некоректни търговски практики на прекратяване на договор от страна на мобилен оператор в определени случаи, което препятства възможността за преносимост на номерата. С предложените промени правото на преносимост няма да зависи от това кой е прекратил договора. Премахва се и възможността крайният ползвател да се откаже от това си право изрично.
Бяха представени постъпилите становища на Министерството на транспорта и съобщенията и Комисията за регулиране на съобщенията. В хода на проведените дебати по законопроектите бяха обсъдени проблемите, свързани с нелоялните търговски практики на мобилните оператори и необходимостта от по-ефективна защита на крайните ползватели.
След проведените 3 отделни гласувания в Комисията по транспорт и съобщения:
- с 10 гласа „за“, 3 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-402-01-13, внесен от Министерския съвет на 4 декември 2024 г.;
- с 12 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-454-01-26, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 11 декември 2024 г.;
- със 7 гласа „за“, без „против“ и 8 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 51-454-01-44, внесен от Божидар Божанов и група народни представители на 13 декември 2024 г.“ Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .