Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Навик не може да ми стане – както казах, днес е Денят на транспорта.
„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение на Закона за пощенските услуги, № 51-402-01-7, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2024 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 51-554-01-53, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители на 19 февруари 2025 г.
На свое заседание, проведено на 20 май 2025 г., Комисията по транспорт и съобщения разгледа Законопроект за изменение на Закона за пощенските услуги, № 51-402-01-7, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2024 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 51-554-01-53, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители на 19 февруари 2025 г.
На заседанието присъстваха: господин Гроздан Караджов – активен заместник министър-председател и министър на транспорта и съобщ енията, и делегация от Министерството на транспорта.
Господин Караджов представи Законопроекта за изменение на Закона за пощенските услуги, внесен от Министерския съвет, като заяви, че с цел оздравяване и финансово стабилизиране на „Български пощи“ ЕАД е изготвен План за преструктуриране на компанията. Планът е представен по установения ред в Европейската комисия.
Сред основните изисквания на Европейската комисия е българската държава да гарантира поне за срока на Плана за преструктуриране изпълнението на универсалната пощенска услуга от „Български пощи“ ЕАД. В тази връзка настоящият законопроект предвижда срокът на задължението да се удължи с 5 години, считано от 30 декември 2025 г. Удължаването на срока на възлагане на задължението за изпълнение на универсалната пощенска услуга се обосновава и с необходимостта от гарантиране на нейното предоставяне от страна на държавата, като по този начин според вносителите ще се осигури достъп до пощенско обслужване за хората от най-отдалечените, труднодостъпните и рядко населените райони.
В мотивите към Закон опроекта е разяснено, че извършването на универсалната пощенска услуга представлява несправедлива финансова тежест за „Български пощи“ ЕАД, за което дружеството се компенсира от държавата.
Към настоящия момент компенсацията се предоставя при спазване на правилата на Решение на Комисията от 20 декември 2011 г. относно прилагането на член 106, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз за държавната помощ под формата на компенсация за обществена услуга, предоставена на определени предприятия.
Настоящият законопроект предвижда дружеството да има право да получава пълен размер на компенсацията, като това отново се извършва при спазване на съответно приложимите правила за държавни помощи.
С отделни разпоредби от Законопроекта се цели намаляването на административната тежест за гражданите и бизнеса. С предвидените промени се увеличават сроковете за отстраняване на непълноти и нередовности при заявление за прехвърляне на индивидуални лицензии или на предприятия на трети лица от страна на пощенските оператори, на които е издадена индиви дуална лицензия за извършване на услугите по чл. 39, т. 2 и/или 3; също така и при подаване на уведомление за извършване на неуниверсални пощенски услуги се предвижда увеличаване на срока за отстраняване на непълнотите от 7-дневен на 14-дневен.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители, бе представен от господин Ивайло Чорбов, който заяви, че предложените промени в Законопроекта са насочени към модернизацията и усъвършенстването на системата на пощите, за да отговори на съвременните изисквания и нужди на пазара. Според вносителите въвеждането на автоматизирани шкафове за доставка и приемане на пратки като допълнение към традиционните транспортни и технически средства отразява глобалните тенденции в логистиката, като осигурява 24/7 достъп до пощенските услуги и ще улесни работата на пощенските оператори.
Господин Чорбов допълни, че измененията, свързани с контролната и надзорната функция при образуването на пощенските кодове, ще гарантират, че операторът, отговарящ за разработката и внедряването на тази система, също би трябвало да носи отговорност за контрола, което би повишило отчетността и ще осигури по-високи стандарти за качество и сигурност на универсалната пощенска услуга.
Нововъведението за задължително водене на централизирана банкова или платежна сметка, отделена от оперативните средства на дружеството, целящо да управлява паричните преводи, според вносителите би допринесло до по-голяма финансова прозрачност и защита на клиентските средства, намалявайки риска от злоупотреби.
Предвидената с отделни текстове от Законопроекта актуализация на обхвата на универсалната услуга чрез определяне на конкретни тегловни граници за различните видове пратки и възможността за предлагането им както в пакет, така и самостоятелно би отговорило на нуждите на пазара и оптимизиране на логистичните процеси.
В мотивите е записано, че прецизираните дефиниции на пощенските парични преводи, заедно с въвеждането на услугата с наложен платеж би създало по-прозрачни и справедливи условия за клиентите, като премахването на таксите ще допринес е за повишаване на конкурентоспособността в сектора.
По Законопроекта са получени становища от Министерството на транспорта и съобщенията, Комисията за регулиране на съобщенията, Министерството на финансите и Българската народна банка.
В хода на дебатите по Законопроекта от вносителите апелираха за неговата подкрепа от членовете на Комисията и изразиха готовност за прецизиране на отделни разпоредби, съобразени с постъпилите становища.
След проведените две гласувания Комисията по транспорт и съобщения:
- с 13 гласа „за“, без гласове „против“ и 1 глас „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме Законопроект за изменение на Закона за пощенските услуги, № 51-402-01-7, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2024 г., и
- със 7 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 5 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание да не приеме Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 51-554-01-53, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители на 19 февруари 2025 г.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .