Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Представям на Вашето внимание:
„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 51-402-01-15, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2024 г.
На свое редовно заседание, проведено на 22 май 2025 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 51-402-01-15, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2024 г.
В заседанието взе участие господин Гроздан Караджов, заместник министър-председател и министър на транспорта и съобщенията, като представи Законопроекта. Той изтъкна, че предлаганите законодателни изменения са във връзка с процедура за нарушение срещу Република България, свързано с непълното транспониране на Директива 2016/2370 на Европейския парламент и на Съвета. Поясни, че в рамките на процедурата са установени няколко съществени пропуска в българското законодателство. Липсва изрична правна уредба, която да гарантира, че ръководителите, подчинени пряко на Надзорния и Управителния съвет на Държавното предприятие „Национална компания Железопътна инфраструктура“, действат безпристрастно и че тяхната дейност не е повлияна от конфликти на интереси. Не е предвидено и ясно изискване за безпристрастност на висшите управленски органи и мерки за правна сигурност относно обхвата на регулация и влиянието върху управителя на железопътната инфраструктура.
Настоящото законодателство не съдържа изискване управителят на инфраструктурата да действа по недискриминационен начин при планиране на дейностите по поддръжка. Не е предвидена възможност той да възлага свои функции на други субекти при спазване на изискванията на Директивата. Липсва и правна уредба, която да дава право на регулаторния орган да извършва проверки и да предприема коригиращи действия по своя инициатива при наличие на дискриминация, пазарни нарушения или други нежелани тенденции.
В проведената дискусия народни представители поставиха въпроси относно европейската железопътна директива, разграничението на основни железопътни функции и ролята на частните концесионери. Министър Гроздан Караджов отговори, че част от тези въпроси са адресирани със Законопроекта и че трябва да се прави разграничение между собственик и управител на железопътната инфраструктура. Уточни, че основната инфраструктура остава публична собственост и че европейското законодателство допуска възлагането на управленски функции и на други субекти.
Председателят на Комисията Димитър Гърдев отбеляза особената важност на Законопроекта. Подчерта, че с него се засилва контролът, предотвратяват се конфликти на интереси, гарантира се независимостта на разследващите органи и се разширяват правомощията на железопътната администрация. Добави, че с приемането му се прекратява и наказателната процедура срещу страната. Заключи, че в пленарната зала ще има възможност за допълнителни предложения.
На основание на проведеното гласуване – с 10 гласа „за“, от които 5 от ПГ на ГЕРБ-СДС, 2 от ПГ на „Продължаваме Промяната – Демократична България“, 1 от ПГ на „ДПС – Ново начало“, 1 от ПГ на „Има Такъв Народ“, 1 от ПГ на ВЕЛИЧИЕ; 1 глас „против“ – от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 51-402-01-15, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2024 г., да бъде приет на първо четене.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
С ъщо можете да направите , както и да ни дарите по или .