Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, господин Министър! Законът за несъстоятелността на физическите лица е въпрос, дискутиран много и в предходни Народни събрания, и в това. Аз поздравявам всички колеги, които работиха по него, председателката на работната група и на Правната комисия госпожа Александрова, министъра на правосъдието, доцент Станева, която също много помага за изясняването на всички текстове от научна и практическа гледна точка, разбира се, всички експерти, които се включиха в работните групи.
Този закон очевидно ще бъде приет, което е една добра новина за хората, изпаднали в неблагоприятна ситуация. Аз много се радвам, че и други колеги споделят моя теза, която съм изказвал в предходни изказвания на същото гледане на този законопроект. Хубаво е, когато я споделят, да не са същите думи, тъй като имам слонска памет и съответно ги хващам. Това е за колега, когото не го виждам в момента в залата.
Тъй като, пак казвам, всичко беше изказано по този закон, аз не искам да влизам в общи тълкувания за целта и същността на Законопроекта, тъй като това трябва да бъде предмет на първо четене, и колегите, които го правеха, не мисля, че имат за цел изобщо той да бъде приет, тъй като е много дълъг, и апелирам всички да работим много стегнато, бързо, за да може в крайна сметка да го приемем, както очакват и хората, и да работим текст по текст.
Аз в случая ще направя пет предложения за правно-техническа редакция по силата на чл. 80, ал. 2, изречение второ от нашия правилник и после ще Ви ги дам, господин Председател, за да ги имате.
На първо място, в чл. 27, ал. 1, изречение второ след думите „чл. 86, ал. 1, т. 1“ се добавя „както и Решението на въззивния съд по чл. 48, ал. 5“.
Второ предложение. В чл. 31, т. 4 накрая се добавя „или прекратено поради установяване на недобросъвестност на длъжника“.
Третото предложение. В чл. 36, ал. 4 думите „5-годишен“ се заменят с „3-годишен“.
Четвърто, в чл. 48, ал. 5 думите „е окончателно и“ се заличават.
Пе тото предложение. В чл. 98 в текста преди т. 1 думата
„5-годишен“ се заменя с „3-годишен“.
Сега накратко и ще ги обоснова.
На първо място, промяната в чл. 31 изхожда оттам, че именно в същия член се изброяват предпоставките за откриване на производство по несъстоятелност. Предложението цели, когато е била констатирана недобросъвестност от съда и това е прекратило делото на същото основание, длъжникът да няма възможност за подаване на молба за откриване на производство по несъстоятелност. Това би била една санкция към недобросъвестно поведение и разбира се, справедливо отношение към добросъвестните длъжници, които искат да се възползват от този закон и чиито дела, разбира се, ще бъдат много.
По отношение на предложенията в чл. 27 във връзки с чл. 48 те целят да обезпечат интересите на кредиторите, като предвиждат възможността за обжалване по общия ред на ГПК, включително касационно, за него става въпрос, и на решението на въззивния съд за одобряване на списъка на преките и непреките вземания.
По отношение на предложенията в чл. 36, ал. 4 и чл. 98, които отново са свързани, именно промяната в срока, която дискутирахме и на работна група, и на Комисия, и се радвам, че това нещо беше възприето и от Министерството, тя е с цел да се облекчи положението на длъжниците, които нямат никакво имущество, и да им се предоставя възможност с изтичането на 3-годишния срок да поискат от съда да провъзгласи вземанията срещу тях за погасени.
Това са предложенията и отново апелирам за конструктивен дебат по същество и днес да се поздравим с приемането на този закон. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .