
Благодаря, госпожо Киселова.
Темата за напояването е от ключово значение за земеделието, особено в условията на климатични промени, засушаване и нарастващ недостиг на водни ресурси. Да, необходимо е държавата да има активна роля. Да, необходимо е земеделските производители да имат достъп до напояване, но не на всяка цена и не на сляпо.
С настоящото изменение на Закона за водите се отпускат 15 млн. евро бюджетни средства като компенсация за така наречената несправедлива финансова тежест върху „Напоителни системи“ ЕАД. Проблемът е, че не се финансира само доставянето на вода до земеделците, а цялата дейност на дружеството, включително водата в язовирите и инфраструктурата.
В крайна сметка реално само около 10% от тази вода достига до крайните ползватели. Останалите 90% остават в системата или потъват в административни разходи, или в течове, или в неясна посока. С други думи, държавата покрива дейност, от ко ято огромната част от земеделските производители не получават реална услуга. Това поставя под съмнение целесъобразността на разходите, ефективността на системата и честността на целия механизъм.
Напомням, че до 1989 г. България е имала над 12 милиона декара напоявани площи. До 2005 г. те са спаднали до 5 милиона, а днес са само около 2 милиона и половина. Това е национален провал, резултат от бездействие, разграбване и липса на стратегия. Държа да отбележа, че родният ми край, от който аз съм избрана – Златна Добруджа, е сериозно потърпевш от това, тъй като е житницата на България, а ежегодно има огромни проблеми с „Напоителни системи“ и с поливането на земеделските производители. И ако днес тръгнем да наливаме още милиони в същата система без реален контрол, рискуваме да повторим същата грешка.
Относно предложението на господин Свилен Трифонов, с което Комисията за определяне на компенсациите се изважда от структурата на Министерството на земеделието и преминава към Министерството на финансите, ние ще подкрепим това предложение. Това е необходимо, за да се гарантира независимост, прозрачност и избягване на конфликт на интереси, при положение че Земеделското министерство е принципал на самото дружество. Не сме сигурни обаче доколко ще е ефективно даже и да се приеме това предложение.
„Напоителни системи“ да има гарантиран статут на публичен възложител ще гарантира, че дружеството ще бъде подложено на всички правила на Закона за обществените поръчки – не по желание, не при случай, а винаги. Това означава повече конкуренция, контрол и защита на обществения ресурс.
Ние не сме против държавната намеса в стратегически сектори, но държавната намеса трябва да е умна, прозрачна и подчинена на обществения интерес, а не прикрито обслужване на тези кръгове. Затова ние няма да подкрепим този законопроект. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .