
Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги!
„ДОКЛАД
за първо гласуване
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-37, внесен от Александър Димитров Симидчиев и Костадин Георгиев Ангелов на 10 февруари 2025 г., Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-83, внесен от Васил Христов Пандов и група народни представители на 4 април 2025 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-97, внесен от Божидар Пламенов Божанов и група народни представители на 30 април 2025 г.
На свое редовно заседание, проведено на 29 май 2025 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-37, внесен от Александър Димитров Симидчиев и Костадин Георгиев Ангелов на 10 февруари 2025 г., Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-83, внесен от Васил Христов Пандов и група народни и представители на 4 април 2025 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-97, внесен от Божидар Пламенов Божанов и група народни представители на 30 април 2025 г.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на здравеопазването доктор Бойко Пенков, представители на Министерството на икономиката и индустрията, Министерството на земеделието и храните, Министерството на вътрешните работи, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на електронното управление, Националния осигурителен институт, Националната агенция за приходите, Националната здравноосигурителна каса, Агенция „Митници“, Държавна агенция за закрила на детето, „Информационно обслужване“ АД, съсловните организации в сферата на здравеопазването, синдикатите и на пациентски и неправителствени организации.
В изпълнение на чл. 72, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание – ПОДНС, Комисията по здравеопазването преди да обсъди законопроектите по същество извърши проверка и установи, че те отговарят на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на ПОДНС.
В Комисията по здравеопазването на основание чл. 31, ал. 2 и чл. 73, ал. 8 от ПОДНС по законопроектите са постъпили становища от Българския лекарски съюз, Българския фармацевтичен съюз, Българската асоциация на зъботехниците, Конфедерацията на независимите синдикати в България, Асоциацията на индустриалния капитал в България и Българската стопанска камара, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България, Националното сдружение на областните многопрофилни болници за активно лечение, Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, Българската асоциация за закрила на пациентите, Фондация „Първите три минути“, Националната мрежа за децата и Коалиция „За живот без тютюнев дим“.
В изпълнение на чл. 73, ал. 2 и 6 от ПОДНС в Комисията по здравеопазването са постъпили становища от Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката и индустрията, Министерството на земеделието и храните, Министерството на вътрешните работи, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на електронното управление, Националния осигурителен институт, Националната агенция за приходите, Националната здравноосигурителна каса, Агенция „Митници“, Държавната агенция за закрила на детето, „Информационно обслужване“ АД и Националното сдружение на общините в Република България.
На основание чл. 73, ал. 11 от ПОДНС на заседанието се проведе публично обсъждане с участието на представители на неправителствените организации, които са предоставили писмени становища по трите законопроекта.
Законопроектите бяха представени, обсъдени и гласувани по реда на внасянето им в Народното събрание.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-37, внесен от Александър Димитров Симидчиев и Костадин Георгиев Ангелов на 10 февруари 2025 г., беше представен от доктор Александър Симидчиев. Той информира народните представители, че с предлаганите нормативни промени се цели създаване на условия за внедряване и функциониране на ефективни програми за автоматична дефибрилация и кардио-пулмонална ресусцитация на територията на Република България, като същевременно се гарантира защитата на правата на пострадалите и всички лица, които добронамерено оказват помощ при инциденти. Създават се условия за насърчаването и стимулирането на ефективно обучение и информираност на персонал и граждани за прилагане на принципите на първа помощ.
В хода на публичното обсъждане представителите на съсловните организации в сферата на здравеопазването, синдикатите и на неправителствените организации представиха своите становища в подкрепа на Законопроекта.
Представителите на Министерството на здравеопазването и Министерството на вътрешните работи изразиха принципна подкрепа за разглеждания законопроект, като конкретните предложения за прецизиране на текстовете на някои от предлаганите разпоредби са подробно описани в писмените им становища.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-83, внесен от Васил Христов Пандов и група народни представители на 4 април 2025 г., беше представен от доцент Васил Пандов. Той информира народните представители, че с нормативните промени се предлага да се разшири обхвата на забраната за употреба на тютюневи и свързани с тях изделия в закритите обществени места и на някои открити обществени места, като се регламентира забраната за употреба на тютюневи и свързани с тях изделия и изделия за водна лула, несъдържащи тютюн.
Въвежда се и принудителната административна мярка за спиране на експлоатацията на обект за определен срок в случаите на нарушение на забраната за употреба на тютюневи и свързани с тях изделия и изделия за водна лула, несъдържащи тютюн.
Със Законопроекта се предлага пълна забрана на рекламата на тютюневи изделия за пушене, на нови тютюневи изделия, на нагреваеми тютюневи изделия, на изделия, различни от тютюневи изделия, на изделия за пушене, различни от тютюневи изделия и на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн.
В хода на публичното обсъждане Асоциацията на индустриалния капитал в България, Коалиция „За живот без тютюнев дим“ и Националната мрежа за децата изразиха подкрепа за разглеждания законопроект. Българската стопанска камара и Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация по-скоро не подкрепят нормативните промени, като мотивите са подробно описани в писмените им становища.
Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката и индустрията, Министерството на земеделието и храните, Министерството на вътрешните работи, Агенция „Митници“, Държавната агенция за закрила на детето и Националното сдружение на общините в Република България подкрепят по принцип философията на разглеждания законопроект, като конкретните забележки са подробно описани в писмените им становища. Беше подчертано, че текстовете на предлаганите разпоредби следва да бъдат съществено прецизирани и приведени в съответствие с действащото българско и европейско законодателство.
В хода на дискусията членовете на Комисията по здравеопазването подчертаха необходимостта от упражняването на по-ефективен контрол не само от страна на Регионалните здравни инспекции, но и от други компетентни органи.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-97, внесен от Божидар Пламенов Божанов и група народни представители на 30 април 2025 г., беше представен от доцент Васил Пандов. Той информира народните представители, че с предлаганите нормативни промени се цели пълната дигитализация на болничните листове и преодоляването на редица съществуващи проблеми, които биха препятствали осъществяването на този процес.
В хода на публичното обсъждане Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българският лекарски съюз, Българският фармацевтичен съюз и Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България изразиха подкрепа за разглеждания законопроект. Българската стопанска камара и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България подкрепят по принцип нормативните промени, като мотивите и забележките по текстовете на предлаганите разпоредби са подробно описани в писмените им становища.
Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика, Националната агенция за приходите, Националната здравноосигурителна каса и „Информационно обслужване“ АД изразиха принципна подкрепа за разглеждания законопроект.
Министерството на електронното управление и Националният осигурителен институт не подкрепят обсъжданите нормативни промени, като мотивите са подробно описани в писмените им становища. Беше подчертано, че текстовете на предлаганите разпоредби следва да бъдат съществено прецизирани, за да бъдат п остигнати целите, заложени в мотивите към Законопроекта.
В хода на дискусията членовете на Комисията по здравеопазването поставиха конкретни въпроси във връзка с техническата възможност за изпълнение на предвидените нормативни промени и необходимостта от осигуряване на допълнителни средства за изпълнението им.
След закриване на дискусията се извърши гласуване при следните резултати:
1. По Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-37, внесен от Александър Димитров Симидчиев и Костадин Георгиев Ангелов на 10 февруари 2025 г.: „за“ 17 – ПГ на ГЕРБ-СДС – 5; ПГ на ПП-ДБ – 3; ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ – 2; ПГ на „ДПС – Ново начало“ – 2; ПГ на „БСП – Обединена левица“ – 2; ПГ на ДПС – ДПС – 0; ПГ на ИТН – 1; ПГ на ПП МЕЧ – 1; ПГ на ВЕЛИЧИЕ – 1, „против“
и „въздържали се“ няма.
2. По Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-83, внесен от Васил Христов Пандов и група народни и представители на 4 април 2025 г.: „за“ 7 – ПГ на ПП-ДБ – 3; ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ – 2; ПГ на ПП МЕЧ – 1; ПГ на ВЕЛИЧИЕ – 1, „против“ няма, „въздържали се“ 11 – ПГ на ГЕРБ-СДС – 6; ПГ на „ДПС – Ново начало“– 2; ПГ на „БСП – Обединена левица“ – 2; ПГ на ИТН – 1.
3. По Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-97, внесен от Божидар Пламенов Божанов и група народни представители на 30 април 2025 г.: „за“ 5 – ПГ на ПП-ДБ – 3; ПГ на ПП МЕЧ – 1; ПГ на ВЕЛИЧИЕ – 1, „против“ няма, „въздържали се“ 13 – ПГ на ГЕРБ-СДС – 6; ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ – 2; ПГ на „ДПС – Ново начало“ – 2; ПГ на „БСП – Обединена левица“ – 2; ПГ на ИТН – 1.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при горепосочените резултати Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание:
1. Да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-37, внесен от Александър Димитров Симидчиев и Костадин Георгиев Ангелов на 10 февруари 2025 г.;
2. Да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-83, внесен от Васил Христов Пандов и група народни и представители на 4 април 2025 г.;
3. Да не приеме на първ о гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 51-554-01-97, внесен от Божидар Пламенов Божанов и група народни представители на 30 април 2025 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .