Да, благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Ще Ви представя Законопроект със сигнатура № 51-554-01-68, който внесохме на 18 март 2025 г.
С внесения законопроект се цели засилване на наказателноправната защита на обществения ред и спокойствие чрез по-ефективна превенция и санкциониране на престъпленията срещу животни. Предлаганите изменения в чл. 325б от Наказателния кодекс са продиктувани от нарастващата обществена нетърпимост към проявите на жестокост спрямо животни, както и необходимостта от по-висока степен на адекватност в отговора на държавата към подобни деяния особено когато са системни, организирани и извършвани с цел печалба. От особена важност е, че този законопроект не разглежда престъпленията срещу животни само като изолирани актове на жестокост, а като съществени посегателства върху ценностите на обществото, реда и морала. Те са индикатор за по-дълбоки девиации, които често ескалират към насилие срещу хора. Данните от международни изследвания и практиката в други държави сочат категорично, че насилието над животни често е първоначален стадий на престъпно поведение, което по-късно прераства в тежки посегателства над личността. В този смисъл защитата на животни е не просто морален дълг, а реална превантивна мярка срещу престъпността като цяло.
Законопроектът ни предвижда три ключови изменения.
На първо място, предлагаме промени в чл. 325б, инкриминиращ жестокостта към животните, първата от които предвижда включване на точка 5 в чл. 325б, ал. 2, изброяваща изчерпателно по-тежко наказуемите случаи на 325б. Точка 5 визира причиняване на жестокост и смърт на повече от едно животно и отразява нагласите и реакциите на обществото към подобни случаи.
На второ място, предлагаме поправка на допусната техническа грешка при приемане на ал. 3 от чл. 325б, за да има законовият текст реално значение и действие. Към момента текстът гласи, че ал. 3 се отнася единствено към ал. 2 и към самата себе си, което е логически необосновано и я прави невъзможна за прилагане, а ал. 1 остава извън обхвата ѝ.
Накрая предлагаме и създаване на нова ал. 4, визираща извършване на жестокост над животни и причиняване на смъртта им в изпълнение на решения на организирана престъпна група или поради финансова облага. Високият размер на предвиденото наказание за това престъпление се обосновава с факта, че очевидно подготовката на този вид престъпления е солидна. Участниците в тях предварително се уговарят за извършване на престъпленията и записването им, като впоследствие записите на деянията се разпространяват в криптирани чатове, създават се тайни престъпни сдружения, отличаващи се с висока степен на конспиративност, които обединяват лица не само от територията на цялата страна, но и извън нея, които общуват само по специални затворени канали в интернет или социалните мрежи. За финансиране на тези престъпления е възможно да се използват и средства с престъпен произход, а извършителите им извършват и множество други тежки престъпления.
Предложените от нас промени са изцяло в съответствие с целите на наказателните закони и законодателството на Република България, като отразяват нуждите на обществото за корекция на съществуващите законови норми в Наказателния кодекс.
Колеги, конкретният повод за внесените законопроекти беше ужасяващият случай в Перник, за който всички ние знаем. Но отвъд този конкретен казус, дори снощи в столичен квартал и по-конкретно „Люлин“, в моя изборен район, се е случило подобно нещо. Домашно куче, нерегистрирано, към което е подхождано изключително нехуманно, вероятно използвано за боеве, бито, тормозено, нахапва двама души, включително собственика си, до смърт. Днес ние можем да направим една много важна крачка и да подобрим, да прецизираме законодателството така, че да спрем насилието на всички нива. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .