Благодаря, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Аз ще направя изказване в подкрепа на Законопроект, № 51-502-01-23, внесен на 10 юни 2025 г. от Министерския съвет. Изказването ми в подкрепа на този законопроект се основава не само на качествата на законодателните предложения, които се съдържат в него, но и в подкрепа на духа на приемственост, който този законопроект бележи чрез екипите на няколко министерства на правосъдието.
Колеги, работата по този законопроект започна през 2022 г. и аз искам да благодаря на всеки един министър на правосъдието през това време до ден днешен, който продължи работата и завърши работата по тези изменения в Административнопроцесуалния кодекс. Тези изменения също така бяха очаквани и по тях работиха и съдиите от Върховен административен съд. Мисля, че по подобни въпроси, които са от важно обществено значение и в интерес на българските граждани, е добре политическата кл аса да показва приемственост и способност да работи заедно.
Защо считам, че тези законодателни решения са добри за българските граждани и за българския бизнес? На първо място, защото модернизира административния процес не само на съдебната му фаза, но и на фазата, при която се издават индивидуалните административни актове. По този начин българският административен процес, и в двете му фази, ние го въвеждаме в дигиталната ера, в която живеем всички ние. Въвеждаме го по начин, по който, от една страна, улеснява всички ни, прави процеса по-бърз и по-сигурен, но от друга страна, не нарушава, а напротив, гарантира и правата на онези български граждани и юридически лица, които считат, че им е по-лесно, по-удобно, по-сигурно, по-полезно да работят в тези производства и на хартия. Така че не мога да се съглася, че процесът става насилствен, че дигитализацията става насилствена. Напротив, тя се прави по начин, по който гарантира и възможността на гражданите и юридическите лица в случаите, когато искат да изпълняват както и процеса по издаване на индивидуални административни актове, така и съдебната фаза на административния процес на хартия.
Кое е удобното за българските граждани и юридическите лица? На първо място, дава се възможност електронните заявления за издаване на индивидуални административни актове по електронен път да става 24 часа в денонощието. Колеги, аз мисля, че това е голямо достижение, голямо удобство за всеки български гражданин във всеки един момент на денонощието, без да бъде обвързан с работното време на администрацията, да може да иска, да заявява издаването на индивидуални административни актове или извършването на други административни услуги.
Също така, важно е, че целият процес по издаването на индивидуални административни актове става електронно. Създава се електронна преписка. Това първо улеснява достъпа на всички граждани и юридически лица до документите, които се съдържат в преписката.
От друга страна, действително гарантира надеждността на съхранение на информацията. В една дигитална преписка, където всяко съдържание на документите е надлежно удостоверено и съхранено. Ти не можеш да подпъхнеш нов лист или да скъсаш някой друг лист, или да замениш някой друг ли ст. Съгласете се, че това е голям принос за правната сигурност.
Важно е като допълнителна гаранция, която се въвежда в този законопроект, изискването, че целият процес по издаване на индивидуалните административни актове в електронна форма трябва да съдържа най-малко онези гаранции, които администрацията осигурява за надеждност, и тогава, когато производството се развива в хартиена форма. Това, че ще имаме електронна административна преписка, на фазата на издаване на индивидуалния административен акт, изключително ще улесни и след това съдебния процес тогава, когато заинтересованите лица не са удовлетворени и лишени да обжалват.
Колеги адвокати, колеги, които сте работили в държавната администрация, знаете, че когато постъпи жалба, започва едно сканиране на кашони документи в някои случаи. Това задължение, този разход, това отнемане на време отпада, а напротив, много бързо в електронна форма всичко ще стига до компетентния съд.
Също така, аз изцяло подкрепям възможността определени процесуални действия да бъдат извършени чрез видеоконференции. Всички сме били страни в едно или друго качество по дела от административен характер. Всички също така сме били потърпевши от това, че се отлагат заради неявяване на свидетели заради невъзможност на вещото лице да се яви или пък се трупат допълнителни разходи на страните тогава, когато трябва да преминават големи разстояния, за да присъстват на съответното открито съдебно заседание. Затова аз считам, че в ерата, в която живеем, съответните технологии осигуряват достатъчно надеждност да може свидетел, вещо лице или преводач, или страна да участва в конкретно дело – не в произволни случаи, тогава, когато важни причини или съображения за сигурност налагат това, чрез видеоконферентна връзка. Аз считам, че всички тези действия и тези промени ще подпомогнат българския административен процес да бъде по-бърз, по-удобен за българските граждани и по-надежден.
Преди да приключа своето изказване, правя и следната уговорка – чисто терминологично, правно-технически предложения ще направим между първо и второ четене с оглед прецизиране на част от използваните понятия с оглед Закона за електронното управление. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .