Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Шест или седем заседания на Комисията и вече пет часа дебат по този законопроект. Всички сме наясно, че перфектни закони няма. И с промяната в един или друг закон, с приемането на един или друг закон, едва ли автоматично може да спрем безумствата, които се случват по българските пътища.
Искам обаче да отбележа нещо, което днес дори в дългия дебат не стана ясно и това е, че броят на моторните превозни средства от 1999 г. досега са се увеличили в пъти. В пъти са се увеличили и нарушенията по пътищата, но едва ли в пъти се е променила пътната инфраструктура по много причини – и смяната на правителства, непрестанни скандали. Инфраструктурата изостава от напредването на технологиите, образно казано, многобройните автомобили, скоростта, с която се движат. Затова и този закон беше фокусиран именно върху това. Първо, превенция и контрол. Всички сме наясно, че като знаем, че има камера, намаляваме скоростта, след което отново почваме да се движим с много над разрешената. Е, сега в цялата тая борба се включват и камерите на тол, и камерите на МВР, и камерите на общините. По-трудно ще бъде да наблюдаваме вече дрифт на площада или пък преминаване на жълто на ключови кръстовища в София, защото на база на тези нарушения, нищо, че камерите са общински, МВР ще може да глобява. И като казах „глоби“ – имаме в пъти увеличаване на санкциите и глобите, защото всички спазваме правилата, като минем границите и в Гърция, и по магистралата в Сърбия, и на други места, защото знаем, че там глобите са по-солени, а тук може да си позволим да правим каквото искаме.
Искам обаче специално внимание да обърна на темата „тротинетки“. За последните години този бизнес, както го наричат колегите от ДБ, се разрасна толкова много, че ние нямаме никакъв контрол върху този тип превозни средства. Даже Божанков, докато беше в БСП, идваше на едно такова, на една гума, което въобще го няма пък в регистрите и в описанията като вид превозно средство. Никой не знае колко са на брой. Стана ясно, че само за 2024 г. 500 тежки пътнотранспортни произшествия и над 12 човека са загубили живота си при инциденти с тези тротинетки. Направих тази провокация в Комисията, като предложих да бъдат забранени, но благодарение на тази провокация всяка една тротинетка вече ще бъде регистрирана и ще има свой регистрационен номер, ще има „Гражданска отговорност“ и когато причини подобен тип нарушения или щети, да има кой да поеме отговорността за това.
И тук искам да кажа, че докато си дебатираме и обсъждаме месеци наред, пак изпускаме времето, защото на пазара навлизат с голяма сила нов тип превозни средства, които нито са тротинетки, нито електрически велосипеди, нито мотори. Това са така наречени, сигурно сте ги виждали – като бръмбари, такива кросови мотори, които нямат отличителните знаци на мотоциклет, не трябва да бъдат регистрирани и няма да е далече времето, когато ще започнат злополуки и с такъв тип средства. Затова казвам, че всеки закон, докато го приемаме, той вече остарява и не може да покрие новите технологии и новото безконтролно внасяне на всевъзможни превозни средства, които стават участници в движението.
Колегите от ВЪЗРАЖДАНЕ – имахме много ползотворни работни комисии и голяма част от предложенията им бяха приети. Част от тях имаха аргументи и съм оттеглил своите предложения. Смятам, че в тази посока трябва и да продължаваме да вървим.
Ако искате да се ориентираме към край на дебата, да почнем да гласуваме и се надявам, че колкото по-бързо приемем този закон, толкова по-бързо ще успеем да намалим травмите по пътищата. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .