Благодаря Ви, господин Председател.
Както и при предния законопроект, ще се опитам да върна дебата в експертната му част не защото се боя от политическите, а защото все пак трябва те да стъпват върху фактология.
Основната част от дебата се концентрира върху чл. 15, ал. 4 и § 15 от Преходните и заключителните разпоредби. Сега, тук има неща, с които и аз не съм съгласен, и между първо и второ четене вероятно ще направя предложения, казах го и на Комисията. В § 4 – „когато това не е обосновано от обективни икономически фактори“, трябва да направим едно пояснение – какво са „обективни икономически фактори“. Ще го направим, господин Димитров. Това не е никак трудно, даже може да помолим някой икономист от първи курс на вузовете да ни го направи, защото то нивото на знание там… Даже някои от тях знаят и повече. Така че, когато направим това, в § 15 ще трябва да направим също едно уточнение, а то е следното: § 15 казва, че „Министерският съвет може да определя правила и условия за въвеждане на временна мярка за противодействие в случая на прекомерно нарастване на цените и услугите“. Ще кажем: „прекомерно нарастване“ е необоснованото икономически съгласно ал. 4 на чл. 15. Така определяме и едното, и другото – параметрите откъде докъде. Толкова по Закона, защото дебатът беше основно върху това.
Аз обаче ще се опитам да хвърля малко яснота защо е толкова бурен дебатът от страна на ВЪЗРАЖДАНЕ и на МЕЧ, и на останалите. Защото не искат еврото да бъде прието като официална валута на България. Няма да коментирам тази позиция, многократно сме говорили по тази тема. Просто смятам, че в този дебат това е абсолютно излишно.
Нашата позиция е, че резервната валута, за която е закотвен българският лев след поредния му срив в последния век и нещо – еврото, трябва да стане от резервна на официална валута. И това ще бъде един достоен финал на валутния борд. Впрочем да Ви кажа, че същите страхове и същия вой изтърпяхме, когато трябваше да въведем валутния борд – абсолютно същите! И друго да Ви кажа: тогава бяха малко обосновани, имаха повече обективност, защото след въвеждането на борда настъпиха едни процеси, при които изконсумирахме като общество и като държава онова, което изконсумирват тези, които въвеждат еврото, без да са били в борд – плаващия курс, който трябва да приемат, съотношението, което не са имали дотогава, респективно дисбаланса между техните икономики и европейската икономика и така нататък. Но когато ние закотвихме лева към марката, защото след година и половина трябваше да бъде въведено еврото, тоест към еврото – да не повтарям тази историческа даденост, ние изконсумирахме тези негативни последици. Ние изконсумирахме и намаляването на доходите, и увеличаването на цените, и обедняването, което настъпи, за да бъде стабилизиран героичният български лев – гордият български лев, както носим по плакатите. Имаме достатъчно основания за гордост като българи и левът не е сред тях, повярвайте ми! Ако не ми вярвате, прочетете историята. Левът е последното нещо, с което можем да се гордеем – нито социалистическият, нито по-преди. Може би от времето на златния лев, който имаше златно покритие по царско време – доста, доста преди един век. Така че имаме с какво да се гордеем, левът не е сред това. Ако беше сред това, нямаше да сме във валутен борд. Щяхме да имаме валута, която да не е закотвена за резервна валута. Това изчерпва всичко. (Шум и реплики от ВЪЗРАЖДАНЕ: „Заради кого е?“)
Заради кого е, знаем всички, няма смисъл да се връщаме. Но левът не издържа това изпитание тогава. (Шум и реплики от ВЪЗРАЖДАНЕ“.)
Кой не го издържа, няма значение. Факт е, че левът не е нашата гордост. Точка по въпроса. Така. Ако обаче погледнем защо истерията днес идва отдясно – в добрия смисъл, хайде, политическата истерия в добрия смисъл – то е, защото бизнесът ги възпламени по телефона. Буквално ги побъркаха! Те и нас побъркаха, и ГЕРБ – едрият бизнес.
И знаете ли, не заради…(Шум и реплики от ВЪЗРАЖДАНЕ“: „Какво право имаш да говориш?!“)
Имам право да говоря, защото в последните почти 30 години съм защитавал бизнеса – по тяхно признание, както и моята партия ДПС. На всички срещи, които провеждаме няколко пъти годишно – ето, казвам го от тази трибуна, на следващите срещи с бизнеса, които ще имаме между първо и второ четене, ще ги накарам да го кажат публично – винаги са казвали: ДПС е най-последователната партия, която защитава пазарната икономика и бизнес условията. Чували сме го от тях – това не са мои думи. (Шум и реплики от ВЪЗРАЖДАНЕ.) Ако не са ви удобни, може да мърморите до утре сутринта. Но ще го чуете пак от тях, ще видите още следващата седмица.
Имам основания да кажа, че те побъркаха всички с телефоните си не заради тези два текста, колеги, а заради други текстове. И ще Ви ги кажа кои са, за да видите, че не сте хванали сърцевината на опасенията на едрия бизнес. Това е заради правото да се изискват от тях всякакви данни за определен период от време, заради това, че нямат право да се позовават на търговска, банкова и всякаква друга тайна, и заради ред такива изисквания, които за едрия бизнес не са удобни. А в този закон става въпрос предимно за едрия бизнес, да бъдем наясно. И да уточним, че става въпрос за срок от година и половина, че това е временна мярка – от 8 август до 31 декември 2026 г., даже няма година и половина. Година и 4 – 5 месеца. Така че разбирам ги бизнеса, но след като са за еврото, след като са доволни от битката, която проведохме определени политически партии и политици в продължение на десетилетия – България да има стабилна валута и да въведе еврото като валута, ще трябва да приемат опцията понякога да бъдат проверявани. И забележете, ще бъдат проверявани тогава, когато има съмнение за нерегламентирано, необективно покачване на цените, и ще имат възможност да защитят, че е регламентирано и обективно, тоест че се дължи не на смяната на валутата, на въвеждането на еврото, а се дължи на обективни икономически показатели. Както казах, ще направим това уточнение – кои са обективните икономически показатели. Така че винаги съм разбирал бизнеса и моята партия винаги е била в синхрон.
В България има европейско законодателство в защита на потребителите и в защита на конкуренцията, ние спазваме регламенти, директиви, всичко – много отдавна, много отдавна, но въпреки всичко има изкривяване на пазара. През всичките тези 17 – 18 години има изкривяване на пазара. Ако попитаме господин Мартин Димитров, той ще каже, че това се дължи на това, че контролните регулатори не си вършат работата. Съгласен съм, господин Димитров, може би не я вършат. В тези условия, в които у хората е насаден страх, пак да повторя, фалшив страх, защото, както Ви обясних… (реплики от ВЪЗРАЖДАНЕ: „Защо са тези мерки?“) Защото е наследен страх и защото има изкривяване на пазара, и защото част от българския бизнес обича да използва такива ситуации, за да завърти спекула. Какво е спекула? Знаете какво е спекула, да не давам сега определение.
Ето такива случаи на необосновано покачване на цените, което не е от икономически и обективни условия, се нарича спекула. То е много просто.
Така че бизнесът ще трябва да приеме, както се казва, този риск да бъде питан и проверяван, и ако е чист – няма проблеми. Мога да заявя от тази трибуна, че нашите телефони са отворени, след като приемем Закона. Ако към тях има нерегламентирана проверка или нерегламентирани действия, или свръхпрекомерни действия, могат да ни кажат – ние оттук ще осъществим контрол върху Министерския съвет, заявявам го съвсем отговорно от тази трибуна. И съм убеден, че няма депутат, който няма да направи питане, ако бизнесът го информира. Така че контрол ще има. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .