Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! В този дебат бих искал да припомня един факт, който очевидно се забравя в тази зала в хода на дебата. И това е, че смисълът на тази програма е държавата да подпомогне със средства от държавния бюджет общинското развитие. И тук не става въпрос с какво да плащат общините – със собствени или със заемни средства. По дефиниция те трябва да плащат с парите, които държавата им отпуска. В този смисъл и за да се стимулира изпълнението на нови проекти, както в чл. 107 от Закона за държавния бюджет за 2024 г., така и в чл. 113 са разписани правила за това кои разходи са допустими и кои не са. Общо взето, това са няколко категории разходи.
Не се допуска да бъде рефинансирано изпълнението на проекти, които са извършени, преди да започне тази общинска програма, тоест преди да бъде сключено споразумение за финансиране. Логично е – една община е решила, че ще си прави стадион, взела си е заем, изпълнила е стадиона, няма как да го възстанови, след като се създава тази програма.
Втората категория разходи са такива, за които може да бъде намерено алтернативно грантово финансиране. Именно те са разписани в ал. 4, т. 3 на Закона за държавния бюджет за 2025 г. Аналогична разпоредба имаше в ал. 5 към чл. 107 от Закона за бюджета за 2024 г. Тоест, ако по време на изпълнението, след сключването на споразумението, може да бъде осигурено грантово финансиране със средства на европейските фондове, то тогава да бъде получено това финансиране и да бъдат спестени пари от държавния бюджет.
Сега с § 1 от настоящия ЗИД се предлага решение, което очевидно е във вреда на общините. И в редакция на Бюджетната комисия това предложение забранява държавата да възстановява вече изплатени разходи със заемни средства от общините след сключване на споразумението. Разбирате ли в какъв парадокс вкарваме българските общини? Те са сключили споразумения с Министерството на регионалното развитие. Съобразно тези споразумения е следвало да им бъдат предоставени средства в определени срокове, на определени етапи от изпълнението на проекта. Общините са сключили договори за обществени поръчки, по които имат задължение да разплащат редовно изпълнените дейности. Към края на 2024 г. има неудовлетворени искания за плащания към общините в размер на над 500 милиона.
И сега, представете си един добросъвестен кмет, който следва да изпълни сключения договор за обществена поръчка, да разплаща навреме, взел е оборотен заем от ФЛАГ, за да си разплати дейностите по сключения договор за обществена поръчка, и с приемането на изменението на т. 3 към ал. 4 от чл. 113 ние сега ще отречем на този кмет правото да бъдат възстановени тези средства от държавния бюджет! Това е, меко казано, несправедливо. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: