
„ДОКЛАД
за първо гласуване относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 51-554-01-124, внесен от Николай Нанков Нанков и група народни представители на 10 юли 2025 г., и Законопроект за изменение на Закона за държавната собственост, № 51-502-01-35, внесен от Министерския съвет на 17 юли 2025 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 17 юли 2025 г., Комисията по конституционни и правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 51-554-01-124, внесен от Николай Нанков Нанков и група народни представители на 10 юли 2025 г., и Законопроект за изменение на Закона за държавната собственост, № 51-502-01-35, внесен от Министерския съвет на 17 юли 2025 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието: доцент доктор Анна Станева – съветник към политическия кабинет на министъра, господин Георги Стоянов – съветник към политическия кабинет на министъра, и госпожа Горяна Тодева – главен експерт в дирекция „Съвет по законодателство“; от Министерството на регионалното развитие и благоустройството: госпожа Веселина Терзийска – заместник-министър, госпожа Богиня Маноилова – директор на дирекция „Държавна собственост и търговски дружества“, и госпожа Десислава Ганева – директор на дирекция „Правна“; и от Върховния административен съд: господин Георги Чолаков –изпълняващ функциите председател.
От името на вносителя Законопроект № 51-554-01-124 беше представен от господин Кръстев, който отбеляза, че с изменението на разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от Закона за държавната собственост от 2019 г. е променена подсъдността при обжалване на решенията на Министерския съвет при отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за изграждане на национални обекти, като компетентен да гледа делата е административният съд по местонахождението на имота. Той посочи, че във връзка с приетото изменение се наблюдава противоречива практика при определяне на размера на равностойното парично обезщетение по отношение на използваните пазарни аналози и изключването на определени сделки от пазарните аналози. Господин Кръстев допълни, че практиката на различните административни съдилища показва прилагане на критерии, които не се съдържат в Закона, но чието приложение е обосновано със съображения, посочени в мотивите на съдебните актове.
Беше посочено, че в Конституционния съд на Република България е постъпило искане на Министерския съвет за установяване на противоконституционност на разпоредбата на чл. 38, ал. 1 в частта „пред административния съд по местонахождението на имота“ от Закона за държавната собственост. По искането е образувано конституционно дело № 4 от 2025 г., което е допуснато до разглеждане до същество с Определение от 22 май 2025 г. на Конституционния съд.
С цел да не се стигне до забавяне по останалите дела, подсъдни на Върховния административен съд, и прекомерна натовареност, е предвидено в срок до 1 януари 2026 г. Висшият съдебен съвет да обезпечи необходимия брой съдии във Върховния административен съд.
Законопроект № 51-502-01-35 беше представен от госпожа Терзийска, която посочи, че с него се предлага отмяна на Раздел III в Глава трета „Обезщетение при отчуждаване на земеделски земи и горски територии“, както и § 1а, т. 1а от Допълнителните разпоредби, като по този начин ще се спази принципът за равнопоставеност на гражданите при провеждането на отчуждителните производства, както и за поддържане на оптимален размер държавни земеделски земи, необходими за изпълнение на произтичащите от разпоредбите на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и правилника за неговото прилагане. Тя допълни, че се предвижда извършването на разпоредителните действия по продажба и замяна на имоти – частна държавна собственост, в управление на Министерството на отбраната да се осъществява чрез областните управители по местонахождение на имотите или чрез министъра на регионалното развитие и благоустройството в случаите по чл. 45, ал. 4 от Закона за държавната собственост, съответно от Агенцията за публичните предприятия и контрол. Така се създава възможност за засилване и укрепване на административния капацитет на Министерството на отбраната чрез насочването му изцяло към реализирането на дейности, свързани с изпълнение на изключително важни за националната сигурност и отбрана инфраструктурни проекти. Промяната ще допринесе и за намаляване на административната тежест при продажбата на имотите в управление на ведомството.
В заключение госпожа Терзийска отбеляза, че в Преходните и заключителните разпоредби на Законопроекта се предвиждат изменения в Закона за приватизация и следприватизационен контрол с цел унифициране на режима за продажба на имоти – частна държавна собственост, в управление на Министерството на отбраната. Предвижда се отпадане на забраната за приватизационна продажба от страна на Агенцията за публичните предприятия и контрол на имоти в управление на Министерството на отбраната. Предлага се отпадане на необходимостта от решение на Народното събрание при приватизацията на обособени части от търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала, включени в списъка по чл. 3, ал. 1 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Регламентира се и императивен режим при продажбата на обособени части от имуществото на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала и обособени части от имуществото на търговски дружества, чийто капитал е собственост на други търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала, което води до задължителната им продажба на електронната платформа за продажба на имоти.
Законопроектите съответстват на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
В изпълнение на разпоредбата на чл. 73, ал. 10 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание по време на обсъждането на законопроектите на първо гласуване се проведе и тяхното публично обсъждане.
По Законопроект № 51-554-01-124 са постъпили становища в подкрепа от Министерството на правосъдието и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В хода на дискусията господин Чолаков изрази отрицателно становище по Законопроект № 51-554-01-124, като посочи, че в случай на неговото приемане би се стигнало до забавяне на производствата и до затрудняване работата на Върховния административен съд.
Господин Георгиев отбеляза, че Министерството на правосъдието подкрепя Законопроект № 51-554-01-124 с цел ускоряване на съдебните производства при изграждането на стратегически обекти.
В обсъждането на законопроектите взеха участие народните представители Надежда Йорданова, Петър Петров и Златан Златанов.
Народните представители от парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ и парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“ посочиха, че не подкрепят Законопроект № 51-554-01-124. Те допълниха, че мотивите не са аргументирани с наличие на конкретни данни за броя производства и как това би се отразило на натовареността на Върховния административен съд, както и изразиха опасения за влошаване достъпа до правосъдие на българските граждани и юридическите лица.
В резултат на проведеното обсъждане Комисията по конституционни и правни въпроси: с 8 гласа „за“ – от които 5 от парламентарната група на ГЕРБ-СДС, 1 от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“ и 2 от парламентарната група на „Има Такъв Народ“, 7 гласа „против“ – от които 3 от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“, 3 от парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ и 1 от парламентарната група на Политическа партия МЕЧ, без „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 51-554-01-124, внесен от Николай Нанков Нанков и група народни представители на 10 юли 2025 г.; и с 8 гласа „за“ – от които 5 от парламентарната група на ГЕРБ-СДС, 1 от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“, 2 от парламентарната група на „Има Такъв Народ“, 4 гласа „против“ – от които 3 от парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ, 1 от парламентарната група на Политическа партия МЕЧ, и 3 гласа „въздържал се“ от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за държавната собственост, № 51-502-01-35, внесен от Министерския съвет на 17 юли 2025 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .