
Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Ще представя Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения от партия ВЕЛИЧИЕ.
Основно предлагаме трудовите възнаграждения за начална заплата за лекар в нетен размер на 6000 лв., за да спрат младите специалисти да напускат родината. Съответно предлагаме началната заплата за професионалисти по здравни грижи, работещи в лечебни заведения, да е в нетен размер 4000 лв., а на санитарите и помощния персонал – 1500 лв.
С осигуряването на този финансов ресурс на първо време ще бъде решен проблемът с кадрите в сферата на здравеопазването. Предоставяне на целево финансиране от държавата за специализацията на лекарите – също обвързано с потребностите на отделните медицински специалности, като тези средства се превеждат целево със Закона за държавния бюджет на Министерството на образованието и науката – за медицинските университети, и на Министерството на здравеопазването – за лечебните заведения, в които работят и се обучават специализантите.
Допълнително трудово възнаграждение в размер, не по-малко от 1 на сто от основното месечно трудово възнаграждение, се заплаща за всяка календарна година, през която медицинският специалист е преминал форми на продължаващо медицинско обучение съгласно минималните изисквания, определени от съсловните организации.
За всеки отработен час или част от него нощен труд се заплаща допълнително възнаграждение, не по-малко от 0,5 на сто от размера на минималната работна заплата за съответната година, определена с акт на Министерския съвет.
Съотношението между максималното и минималното брутно трудово възнаграждение на медицинските специалисти в лечебните заведения за болнична медицинска помощ не може да надвишава 10 към 1. Брутното трудово възнаграждение включва основното и всички допълнителни възнаграждения.
Лечебно заведение, което не заплаща трудови възнаграждения в установените по този закон и в наредбата по чл. 6, ал. 6 минимални размери и не изпълнява предписанията, се наказва с глоба в размер на 15 000 лв.
При повторно нарушение – с глоба в размер на 30 000 лв.
Преходни и заключителни разпоредби: в срок до три месеца от влизане в сила на този закон министърът на здравеопазването привежда в съответствие наредбата по чл. 6, ал. 6 с изискванията на този закон.
В Кодекса на труда се създава нова ал. 4: „(4) Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ следи за спазването на минималните изисквания при определяне на трудовото възнаграждение от лечебните заведения, Закона за лечебните заведения, както и за изпълнението на дадените по реда на чл. 7б, ал. 1, т. 10а от същия закон.“
В Закона за здравното осигуряване се правят следните изменения и допълнения:
В чл. 55, ал. 1 т. 3б се изменя така: „3б. изисквания относно основните трудови възнаграждения на медицинските специалисти, работещи в лечебни заведения за болнична помощ в изпълнение на договори с НЗОК, които следва да отговарят на минималните изисквания от Закона за лечебните заведения и наредбата по чл. 6, ал. 6 от същия закон.“
Допълнителните разпоредби се изменят така: „19. „Системно нарушение“ е извършването на три или повече нарушения на изискванията за качество, регламентирани в НРД, за период от шест месеца за срока на действие на договора по чл. 59, ал. 1, както и три или повече нарушения на минималните изисквания за определяне на трудовото възнаграждение по чл. 6, ал. 6а от Закона за лечебните заведения.“
Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Мотивите. Настоящият проект цели да коригира тази празнота чрез създаване на правна основа за въвеждане на минимални равнища на възнаграждение, съобразени с обективни икономически показатели и обществената значимост на медицинския труд.
Очакваният ефект от приемането на Законопроекта е стабилизиране на трудовите условия в сектора, запазване на кадри, повишаване на качеството на здравната помощ и ограничаване на социалната несправедливост в рамките на системата.
Законопроектът не създава допълнителни фискални тежести, тъй като се отнася до преразпределение на съществуващите ресурси по нова, справедлива формула, а в дългосрочен план се очаква оптимизиране на разходите чрез ограничаване на текучеството и кадровата криза.
Законопроектът има силен социален, морален и професионален заряд. Той предлага решение на дългогодишни проблеми в системата на здравеопазването чрез въвеждане на обективни и прозрачни критерии, ефективен контрол и реална отговорност. С приемането му ще създаде правна сигурност, мотивация за труд и основа за устойчиво развитие на българската здравна система.
Цел на предложението. С настоящия законопроект се въвеждат минимални изисквания за определяне на трудовите възнаграждения на медицинските специалисти в лечебните заведения, които имат договори с НЗОК и/или получават средства от държавния бюджет.
Целта е да се осигури равнопоставено, справедливо и достойно заплащане, съобразено с общественото значение и професионалната квалификация на медицинския труд.
Административна тежест. Законопроектът не предвижда създаване на нови административни структури. Изпълнението се възлага на съществуващи органи – Министерството на здравеопазването, НЗОК, ИА „Главна инспекция по труда“ и съсловните организации. Те ще прилагат Закона в рамките на действащите си правомощия.
Предвижда се годишен мониторинг върху прилагането на изискванията за минимални възнаграждения, включително чрез отчетност от страна на съсловните организации и лечебните заведения.
В заключение, настоящият законопроект създава устойчив механизъм за справедливо, прозрачно и отговорно възнаграждение на медицинските специалисти. Той отговаря на обществения интерес, на принципите на социалната държава и на необходимостта от защита на системата на публичното здравеопазване.
Законопроектът е правно, икономически и социално оправдан и следва да бъде подкрепен. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .