Благодаря Ви, господин Председателстващ.
Стана добре, че Комисията по енергетика припозна нашето предложение § 5 да отпадне, защото той създаваше, ако беше минал, надявам се и залата да го припознае, де, защото ако той мине и не бъде подкрепено нашето предложение, ще могат да възникват сервитути и по един друг ред, което създава огромен хаос. Показателно за това е хаосът, който имаме с възникналите сервитути, по стария отменен закон за енергетиката. Сега щеше да се случва по същия начин, но да не се преповтарям, което имаше го, казахме по време на първото четене на законопроекта в залата, с тази разлика, че аз предложих след месец и половина-два, когато отворим Закона за горите, там да направим тези предложения, тъй като в този закон има цели седем члена, които касаят именно сервитутите в горски територии. В случая вносителите са предпочели да го направят през Преходните и заключителните разпоредби, което също е вариант. В този случай почти със сигурност ще има някакви малки пропуски, но е добър и когато дойде време да отваряме този закон, да го разглеждаме, ще ги допълним там.
В случая аз бих искал да взема отношение повече по § 14, който е предложен между първо и второ четене. Като цяло съжалявам, че никой от вносителите не е в залата, да ме чуе какво ще кажа, но с началото на своето изказване министър Станков каза, че законопроектът цели да поставим ЕРП-тата в ъгъла. С този § 14, който е предложен между първо и второ от народните представители госпожа Митова и господин Делян Добрев. Не само, че не ги поставям в ъгъла тези ЕРП-та, ами напротив, ние им отменяме едни задължения и ангажименти, които имат. И аз бих искал да го обясня сега, като се надявам този § 14 да не бъде приет, защото той ще създаде същия хаос, какъвто създаваше старият закон за енергетиката, а именно сервитутите в горски територии.
Всички ние искаме държавата ни да има една стабилна мрежа, електропреносна мрежа, когато има нужда от нейното уширяване, това да става бързо, по бърз, правилен, канален ред. Но този параграф казва, че сервитутите, които са възникнали по стария закон за енергетиката, операторите нямат вече ангажимент да ги вписват, което е грешно. Защо? Защото, естествено, че тези същите оператори искат едно – бързи сервитути, не за друго, а защото да могат да минават ПУП-овете и да получават бързи разрешения за строеж.
Но тези сервитути имат още една функция, именно по отношение на горите, на стопанисването на горите, когато те касаят горски територии. Защото когато възникне този сервитут в горски територии, след това има още няколко законови стъпки, които се регулират от Закона за горите. Като например маркиране, няма да ги изреждам всичките, но най-общо казано са маркиране, позволително за сеч, извоз и така нататък.
Това как става? Един служител отива на място с техника, която има връзка със спътник, има GPS координати, нещо като геодезист. Този служител на горското предприятие, да речем, когато са държавни гори под сервитута, който е възникнал, той трябва да маркира дървесината, за да може тя да се изсече. Но как разбира той докъде достига сервитутът, каква е граница на сервитута, след като този сервитут не е вписан? С този параграф искате да отпадне и задължението на ЕРП-то, сервитутите да не се вписват, но след като не е вписан този сервитут, как този служител ще разбере докъде е? Ами ако съм аз собственик и този служител – същият, маркира дървесина извън сервитута, че аз мога да го осъдя. И това създава едно допълнително утежнение за държавната администрация. Нека ЕРП-тата да си имат техните ангажименти, да си впишат сервитутите, защото ние всички знаем, че те имат едни виртуални карти, на които са им нанесени тези сервитути, но заради това, че ще им създаде допълнителна административна тежест, те не желаят да ги вписват в Агенцията по вписванията.
А тогава следващите процедури, след възникването, как да се свършат без граници? Как да се случат? Тогава тези горски служители, които в момента протестират, защото получават 1200 лева заплата, те ще бъдат глобявани, ще бъдат наказвани, защото са нарушили граници. Те работят с техника, издават протоколи. Когато издадат едно позволително за сеч, този служител издава протокол. Този протокол, ако е излязъл от този сервитут, той е с невярно съдържание. Какво им казваме? Маркирате седем метра от едната и седем метра от другата страна. Но как се мерят тези седем метра? Кой ще ги мери? С крачки ли ще ги мерят? С лакти ли ще ги мерят? Те имат техника, с която се случва по принцип. Ето един пример. Например тези, които сте викали – геодезист, ако този геодезист, след като Ви нанесе точките на двора, издаде протокол с невярно съдържание, той носи наказателна отговорност. Тоест и държавният служител, който маркира дървесината, също носи наказателна отговорност, след отпадането на тази ал. 3 в § 26 от Закона за енергетиката.
Друго нещо. Тези ненанесени и невписани сервитути носят тежести на имотите. Тези тежести на имотите не са вписани никъде. Когато един имот, защото всеки имот си има собственик, собственикът му иска да го продаде, той го продава без никъде да е вписан този сервитут. Това е тежест върху имота. Ако аз закупя имот без вписана тежест, а всъщност я има и искам да строя, тогава какво правим? Още едно нарушение.
Този параграф трябва да отпадне. ЕРП-тата трябва да си впишат всички сервитути законно, както всеки един друг собственик е длъжен да го направи по останалите закони. Защо да го няма в горските територии? Това носи само наказания за държавната администрация и така нататък. Знам, че всички искат да бъде бърза процедура и бързата писта, но по този начин облекчавате ЕРП-тата. Напротив, не ги поставяте в ъгъла.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .