Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Уважаеми господин Шопов, за да се спрат вече всякакви спекулации, които продължават и от първото четене на Законопроекта, хубаво е, ако някога има освен четене, да има и четене с разбиране.
Министерството на отбраната, тъй като аз съм бил от участниците в писането на специфичния ред, който, между другото, е приет 2010-а или 2011 г. – този ред, който Вие защитавате, за единственото министерство, което продава имотите, които са в управление. Те не са собственост на Министерството на отбраната, те са собственост на държавата в управление на Министерството на отбраната.
Ако отворите Закона за държавната собственост, след приемането на тези поправки, ако се приемат, ще видите едно нещо, което в правния мир мисля, че го наричат делегация, със Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Там изрично се пише, че всеки имот, който е с данъчна оценка над половин милион лева, минава през Министерския съвет. Процедурата е същата, само че вносителят няма да е министърът на отбраната, ще е министърът на регионалното развитие. Това е единствената разлика, тоест няма никаква. В този смисъл нито публичността, нито по някакъв начин процедурата се променя. Маха се по-лекият ред, между другото, който има в момента, в който Министерството на отбраната има възможността да я продава. Той беше въведен тогава в едни тежки за армията години, тъй като по време на световната финансова криза бюджетите за отбрана навсякъде в света бяха едни от първите, които станаха жертва на съкращаване на разходи, с идеята да може с продажбата на имоти да се възстановява по някакъв начин и да се пълни бюджетът за отбрана.
То това не противоречи и в момента, тъй като според разбирането, което винаги е имало между Министерството на отбраната и Министерството на финансите, парите, които са генерирани от продажбата на движимо и недвижимо имущество, са възстановявани в бюджета за отбрана и се ползват за капиталови разходи, тоест за придобиване на въоръжение и техника или за ремонт на поделения. В този смисъл нищо такова не се случва от това, което казвате.
Колкото до Сливен, където е имало ремонтно поделение на Трета армия. Къде е Трета армия? Няма я. Няма такава. И съответно затова и имотите са с отпаднала необходимост. Защо е нарязана техниката и е съкратена армията? Ами може да проверите и в Уикипедия. Казва се „Договор за обикновените въоръжени сили в Европа“, в края на 80-те години договорен, в който България влиза като Народна република България и поема ангажименти за съкращаване на обикновените въоръжени сили в Европа под диктовката, между другото, тогава от Съветския съюз. Това са от периода края на 80-те – началото на 90-те години поредица от международни договори за съкращаване на обикновените сили в Европа, откъдето всъщност произтичат и ангажиментите на различните държави за намаляване на въоръжението, което притежават.
Но да не се разсейвам. Със Законопроекта реално редът не се променя. Става даже още по-сложен, защото минава по-общия ред, който е за абсолютно всички останали институции, а именно с решение на Министерския съвет за тези, които са над половин милион. За тези, които не са под половин милион, пак има процедура от Министерския съвет, а вече се продават и с електронна платформа, защото до момента бяха с търг с тайно надаване. Така че реално системата даже става по-прозрачна.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .