Господин министър-председател, разбира се, въпросът е от изключителна важност от гледна точка на това, че създаде сериозни дилеми в българското общество дали наистина това се е случило, или не. Както и в изложението си казахте, че такъв инцидент не се е случил, но Вие самият също споменахте, че като цяло сигурността на въздушния транспорт и устойчивостта на навигационните системи са ключови за националния интерес и като цяло за международния авторитет на България. Нарушенията или заглушаването на GPS сигналите не представляват просто технически проблеми, господин Министър-председател, а реален риск за живота на пътниците, за въздушната безопасност и за стабилността на международните отношения.
През последните години има доста сигнали за зачестили съобщения за смущение в GPS системите в различни региони в Европа, включително в Черноморския и Балтийския регион. Подобни явления вече са били регистрирани от гражданската авиация в Полша, Литва, Финландия, а също така и в страни от Близкия изток. Това показва, че проблемът не е изолиран, а придобива някакъв системен характер, може би.
Особено тревожен е въпросът за смущение на GPS сигнали по време на полети, когато касае висши европейски представители. Подобни инциденти възникват при превоз на председателя на Европейската комисия госпожа Урсула фон дер Лайен или други ключови фигури. Последиците биха били или могат да бъдат не само оперативни, но и политически и уронване на доверието към системите за сигурност, от които България е част, както и подкопаване на ролята ни като надежден партньор в Европейския съюз и НАТО.
Някои държави вече са предприели конкретни мерки. Сам споменахте за системата „Галилео“, която използва Европейският съюз, засилено наблюдение и разпознаване на сигнали за заглушаване чрез специализирани станции, координация между военни и граждански структури за бързо противодействие, различни механизми за съвместни действия в рамките на НАТО и Европейската агенция за авиационна безопасност. (Председателят дава сигнал, че времето е изтекло.)
В този контекст възниква въпросът дали България е подготвена да защити въздушното си пространство и да гарантира сигурността на подобни високопрофилни полети, особено когато те преминават през нашата територия и се осъществяват от български авиационни ресурси. Затова моят въпрос към Вас е: какви конкретни мерки предприема Министерският съвет за предотвратяване и неутрализиране на смущения в GPS сигнали по време на полети, касаещи европейски представители, и как гарантирате, че България няма да бъде слабото звено в системата за въздушна и киберсигурност на ЕС и НАТО? Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: