
Благодаря, госпожо Председателстваща.
Уважаеми колеги! Моето изказване ще бъде насочено към два аспекта: първо, причините, довели до тежката водна криза, начините за справянето с нея и на следващо място, конкретните предложения, които направиха експертите, участващи в заседанията на Временната комисия за установяване на всички факти и обстоятелства за причините за безводието.
Дали докладът, който беше прочетен преди малко, е добър, колеги? Не е добър, защото той отразява състоянието на една система, която отдавна е оставена на самоконтрол, на самотек и не се прави необходимото да се подобрява тежкото състояние на сектора, а точно обратното – когато ситуацията стане кризисна, ние правим временни комисии, взимаме решения като това вчера и се опитваме да решим проблеми, които са възниквали и са се задълбочавали десетилетия наред.
Дали докладът обаче е необходим? Необходим е, колеги, тъй като докладът все пак отразява някаква част от проблемите, които на база на това, което ние установихме в хода на работата на Комисията, това, което ни посъветваха експертите, все пак го предлагаме и във вид на решение, което се надявам, че ще приемем, на Министерския съвет, който от своя страна силно вярвам, че ще изготви в най-кратък срок Пътна карта, на база на която ще ни бъдат представени действията, които Министерският съвет ще предприеме за справяне с тежката криза в цялата страна и ще посочи отговорните лица, които ще следят за изпълнението на графиците и сроковете, които ще бъдат заложени.
Колеги, съкратено. Причините за безводието в този му вид са много, но те основно могат да бъдат разделени в няколко основни групи. На първо място, разбира се, е инфраструктурата, която е остаряла, амортизирана и загубите на места достигат до 90%. Не бъркам – наистина до 90%, и това нещо стана ясно по време на изслушванията на различните представители на ведомства, както и на експертите.
На следващо място, разбира се, няма как да не отбележим, че климатичните фактори оказват много негативен ефект върху безводието. И когато те са ръка за ръка с остарялата и неподдържана инфраструктура, се стига до положението, в което е например Плевен.
Управленските слабости. Те вероятно са една от основните причини за състоянието на сектора като цяло. Защото размиването на отговорност – 17 институции, колеги, отговарят за водоснабдяването по анализа, който беше направен по време на провеждане на заседанията на комисиите, и информацията, която ние успяхме да съберем и да обобщим. 17 институции! Няма да изреждам всички ведомства, защото вчера бях доста обстоятелствен при изказването си във връзка с Решението, което се гласува тук в залата, но е ясно, че промяна на начина на размиване на отговорност трябва да има много спешно, защото в противен случай следващата година няма да е само Плевен с такъв режим, ще бъдат десетки други големи български градове.
Липсата на мониторинг и на контрол. В момента много водоизточници нямат разходомери, а мониторинговата мрежа е морално остаряла и съответно не се знае нито колко вода се добива, нито къде тази вода се губи. Аз затова съм склонен да мисля, че някои от данните, които са ни предоставени от отговорните институции, са произволно формирани, тъй като при липса на точен измерител няма как да бъдат посочени и данни, които да отговарят на действителната фактическа обстановка. Липсата на мониторинг обезпечава и безконтролното крадене на вода, колеги, тъй като, когато не се знае какви количества вода се подават през магистралните водопроводи, каква част от тази вода постъпва във вътрешната мрежа на градовете и селата, където тя се консумира, означава, че ако вода се краде и не се хващат крадците, тя просто ще бъде включвана в тези процентни загуби по начина, по който се прави в момента. Всички ние следим новинарските емисии, виждате, че много рядко има случаи на хванати за кражба на вода. И когато това се случи, дори да са съвсем малки тези кражби, това се превръща в голяма новина, тъй като се случва рядко. Ако държавата си върши работата, ако прокуратурата си върши работата, това няма да е така и всички виновни ще получават справедливи наказания за кражбите на този жизненоважен ресурс и вероятно това е една от възможностите тези кражби да бъдат ограничени, колеги.
Неефективното използване на вода. Какво имам предвид? По време на заседанията на Временната комисия многократно стана ясно, че вецовете по много тъмен, неясен начин консумират водни ресурси. Дори и в момента е така. И отново няма никакъв контрол. Една река бива отклонявана към даден вец, като водното корито надолу след веца понякога е абсолютно сухо, колеги. И това вярвам, че всички Вие сте го установявали най-малко когато сте пътували из страната. И това не е толкова само заради климатичните проблеми и промени. Това е заради безстопанствеността и безконтролното позволяване на собствениците на тези вецове да отклоняват вода към тях, за да могат след това, произвеждайки ток, да продават този ток на преференциални цени. И това не трябва да се замита под килима, защото е една от основните причини реките ни да изглеждат всяка година все по-зле и по-зле. Мога да дам десетки примери, но мисля, че излишно ще разводним дебата, тъй като и вчера бяха давани такива примери.
Какви са, колеги, решенията? Защото ние политиците доста често даваме само причините за проблемите, но не даваме решения, което особено в сектора безводие, повярвайте ми, не се толерира по никакъв начин от гражданите на страната, които вече стават все повече и повече – тези от тях, които са без достъп до чиста питейна вода. Необходима е спешна рехабилитация на ключови водопроводи. Не е нормално магистрален водопровод „Черни Осъм“ да има загуби до 80%. Какво означава това, колеги? Това означава, че в момента тези загуби, ако ги нямаше, Плевен, нямаше да е на режим. Тя сметката е много проста. Ако имаме до 80% загуби, а тези загуби бъдат преустановени чрез установяване на всички крадци, които по този магистрален водопровод – има някои данни, които сочат, че са и около 1000, аз не знам дали е така, но отговорните институции скоро трябва да ни кажат дали е така, това означава, че това количество вода, което се подава от тази водосборна група, изтича още някъде по пътя. Тя не достига до тези, за които е предназначена.
Трябва, колеги, да се създаде единен орган за управление на сектора, но не по начина, както вчера беше създаден с това решение. Това трябва да бъде нормативно регламентирано в закон, с ясно посочване на отговорните лица, разпределяне на ролите, на функциите на всеки един участник в процеса. Защото, ако това не се случи с разни бордове, ние просто създаваме координационен съвет за отклоняване на средства. Нищо друго! Когато няма нормативна рамка, която да определя правата и задълженията на отговорните лица и институции, ние изпадаме в състоянието, в което сме в момента. И то, както вече няколко пъти казвам тук от тази трибуна, всяка година ще става все по-тежко и по-тежко.
Мониторинговата мрежа. Тя трябва да се обнови много спешно, да се знае точно колко вода тръгва по магистралните водопроводи, колко вода се консумира и какво се случва с тази вода от началната ѝ точка, откакто тя тръгва към потребителите, докато мине и през последния водомер, и съответно се заплаща сумата, която е дължима за консумацията на тази вода. Това случва ли се в момента? Не се случва, колеги! Краде се, ама много се краде! Аз съм убеден, че голяма част от тези загуби, които се посочват – втори път го казвам днес, са всъщност кражби, понеже няма мониторинг и те се включват в общите загуби.
Образователната политика, колеги. Всички експерти казаха, че ние нямаме кадрова обезпеченост да решим проблемите в сектора. Ние нямаме достатъчен брой подготвени кадри – ВиК инженери, съпътстващите кадри, които обслужват тази дейност. Ние ги нямаме! Това означава, че дуалното обучение, което иначе го има инкорпорирано в закон, трябва вече да се прилага в този сектор по-силно от всеки друг.
И понеже времето много напредна, на финала искам да се спра много синтезирано върху мерките, които се предложиха за Плевен и Ловеч, но от експертите – дебело подчертавам, не от мен, от експертите.
Това е, на първо място, да се прекратят кражбите по водоснабдителната система „Черни Осъм“, това, за което говорих преди малко, да се възстанови довеждащият водопровод от станция от язовир „Сопот“ към Ловеч и помпената станция съответно да се възстанови. Това е до 15 пъти по-евтино, отколкото язовир „Черни Осъм“, който не знам дали ще се реализира, но дори и да се реализира, ще стане за най-малко десет години. Плевенчани нямат десет. Трябва да се рехабилитира и канал от бента на Боаза на река Вит към язовир „Горни Дъбник“, но това трябва да върви едновременно с горната мярка. И трябва, на последно място, това, което най-синтезирано мога да изведа, да се модернизират водоснабдителните системи за Плевен, които се намират в Крушовица, Биволаре и Долна Митрополия.
Като, една скоба, за Биволаре трябва да се съобрази, че там има установено замърсяване на водите, и това, което от МРРБ в момента ни предлагат да реализират, аз не знам доколко е добро, тъй като, ако ние отводняваме замърсени вече водоизточници и след това ги доставяме на плевенчани, представете си какво ще постигнем, колеги. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .