Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Вчера нарочно не вземах отношение, а ми се искаше още вчера да взема във връзка с приетото решение, но общо взето, темата е една и съща. В Проекта за решение, в това, което ни е предложено, казва се, че се предлага доклад. Колеги, това е, снета е стенограмата, това не е доклад. Това не е доклад на Комисията. Снета е стенограмата от заседанията на Комисията. Казани са много важни неща, сериозни неща са дискутирани, но това не е доклад и някакъв сериозен проект за решение. Това, което задължава с проект за решение Министерския съвет на база препоръките в доклада да изготви план за действие за изпълнението им, те го имат. Тези неща ги има в действащото законодателство.
Въпросът е, мониторинговият, както бяха казали преди малко колегите, да се изисква от органите, които отговарят за тази дейност. Има една тенденция в българския парламент масово да се създават временни комисии. Не е лошо, достатъчно е даже да се дискутира една тема, да се привлече вниманието. Но тази масовост за създаване на временни комисии?! Има си постоянни комисии, ресорни, съвсем спокойно може да предизвикат парламентарен контрол, подобни проекти могат да излязат от тези комисии. Не бих искал да влизам в подробности, но няколко неща ще кажа.
Има ли органи за управление на водите? От една страна, казваме: искаме единен орган. Мисля, че един от колегите, ако не се лъжа, мисля, че господин Трифонов предлага да има с бъдещия закон – новия за ВиК, единен орган за управление на системите. Не е възможно да има такъв орган. Ще има орган, който отговаря за качеството на водата – Министерството на здравеопазването, ще има орган, който ще отговаря за водопреносната мрежа. Ще има органи, които ще отговарят за операторите. Значи, то е комплексно, не е само качеството на една вода, доставяна на гражданите, ако я има, разбира се. Тоест и днес ние, ако погледнем, не бива да подценяваме този Висш консултативен съвет по водите към Министерството на околната среда и водите. От различни министерства, от различни ведомства там участват, там има членове. Правилникът се приема, има го. След това има един друг – за интегрирането на политиката по водите и отрасловите политики, има Координационен съвет. Това, че някой не изисква този консултативен съвет, Координационният съвет да дойдат в постоянните комисии, това е друг въпрос. Тези органи ги има.
Вчера, не е лошо, нещо ново е, новият борд, който се прие, това е подобно на тези органи. Новият борд ще има координиращи функции. Нищо друго! И ако погледнете кои са контролните органи, които имат правомощия в областта на водоснабдяването, те са няколко. В специализираните комисии трябва да бъдат поканени там тези хора, да кажат по какъв начин се контролират. Или тези, които пък отговарят във връзка с изграждане на водопреносната мрежа. Тук са бивши кметове, предприемачи, хора, които са се занимавали с изграждане на проекти. Не е нужно даже човек да е бил кмет, достатъчно е да има като народен представител по-общ поглед и да види, че за изграждането, за управлението не е възможно на тези системи да бъде органът единен.
Според мене по-големият въпрос е, че има проблем в цялата страна. Беше изтъкнато, че водопреносната мрежа е стара, но не е вярно това, че 90% били стари. Не е вярно – не отговаря на условията. Повече от 40 – 50% вече са с изградена нова водопреносна мрежа, усвоени са много пари. Въпрос на информация е да се изисква и един поименен списък по всички области, по всички общини. Даже имаше една мания, изграждаха се пречиствателни станции в градове с 5000 жители – пречиствателна станция, която да обслужва 100 хиляди жители. И в момента тая пречиствателна станция обслужва 5000 и никога няма да обслужва повече от 10 хиляди, но парите са усвоени – една грандомания има в строителните фирми в съответните общини. Можем да посочим подобни примери в различни общини. Имаше го. И всички народни представители се надпреварваха да усвояват тези пари в съответните райони.
Общините и ВиК дружествата, които са оператори, вече са избрани за оператори, са в най-трудно положение. Обвиняват ВиК дружествата, че вдигали цените на водата, че не предлагат услугата. Извинявайте, ако някой мисли, че само с цената на водата тези служители могат да си изкарат заплатите, не е сериозно. Няма да има кой да работи във ВиК дружествата. Добре, че беше създаден ВиК холдингът, в интерес на истината, донякъде успяха да подпомогнат ВиК дружествата. Иначе почти всички биха фалирали с високата цена на електроенергията, ако не беше ВиК холдингът.
Тук големият въпрос е от това, което може да финансира и да подпомага ВиК холдингът, от различните ведомства с различните програми, да се намери балансът между по-големите населени места, когато се оправи водопреносната мрежа, и по-малките населени места. Притеснен съм от позицията на ВиК холдинга, че приоритет ще имат обекти в населени места, които са с жители над 10 хиляди.
Уважаеми колеги, в страната може би от 5000 населени места може би повече от 2500 са малки населени места, една голяма част са с гравитачна вода. И тези хора плащат по-висока цена, въпреки че инфраструктурата е направена под формата на ангария. И тук искам изрично да се обърна към госпожа Катинчарова, мисля, че хвалеше режима на Тодор Живков. Това са глупости. Насила ни караха да строим на ангария водопреносна мрежа и накрая ВиК-то си го вкарваше в състава и днеска някой ще ми хвали от трибуната режима на Тодор Живков. Две години и три месеца служих в Строителни войски под формата на военна служба, за да правя водопровод до едно село в Северна България. Не в моето село. В моето село водата докарахме в 1984 г. Не 1884, а 1984 г. Така че с ангария в целия Кърджалийски район докарахме тази питейна вода и някой ще ми хвали тук глупости – в режима на Тодор Живков имало ред.
Истината е, че трябва да се намери балансът между малките населени места, защото, ако се върви приоритет да бъдат големи населени места, няма да има кой да живее в тези населени места. Няма да има кой да гледа животни. Няма да има кой да произвежда мляко. Тогава гражданинът ще усети, както в Китай в 60-те години, че няма кой да произвежда на село. Сега, когато се насочихме в градовете, в един момент ще се получи така, че няма откъде да се снабдяваме с мляко.
Уважаеми колеги, затуй този баланс от ВиК холдинга, Министерският съвет, когато прави този план, ако бъде приет, когато предлага на парламента в тримесечен срок, този баланс трябва да бъде намерен. Иначе тези малки населени места ще бъдат оставени на самотек. Хората и днеска, ако искате, вярвайте – имах възможност служебно тази област да контролирам и да работя в годините и като депутат, и като член на регулаторен орган, все още продължават със собствени средства да изграждат част от ВиК, системата на ВиК, защото са изоставени. И в момента примерно по-инициативните кметове не чакат ВиК холдинга, не чакат правителството, със собствените средства от общината правят съответните сондажи. Да! В нарушение ли са? В нарушение са. Но те, законът позволява донякъде, те са извън актива на ВиК. И услугата, която се предоставя от тези сондажи, ВиК е задължен по закон друга цена да се плаща от потребителите. Имат сондажи в по-големите населени места. Имена не бих посочил, но в момента това, че не посочват село Голяма бара от Кърджалийско или село Костино, или село Каняк, не означава, че там има вода. От 50 години няма вода. Тоест единният орган няма как да контролира. Колеги, органи има, такива органи има, няма да е лошо – вече бордът е създаден, добре, нека да изискваме от Министерския съвет какво ще направи в тази посока.
Но тези населени места, към края на своето изказване, госпожо Председател, пак ще подчертая, малките населени места от 2015 г. финансират, защото вече липсва цена за гравитачна вода. Заради заема от Световната банка имаше изискване – в момента плащат услугата за тези, които са с помпажна вода. Мислете и за тези малки населени места. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .