
Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми колеги народни представители, миналата седмица в действителност имахме изслушване на госпожа Филипова в Комисията за взаимодействие с гражданите и основните въпроси, естествено на опозицията, бяха свързани с нейната мотивация тя да напусне поста на председател на Комисията на потребителите и да заеме подпомагаща функция на заместник-омбудсман във ведомството на Администрацията на омбудсмана. Тези въпроси, освен логични, са и част от изискванията на процедурата, които ние приехме за избора на заместник-омбудсман дотолкова, доколкото Раздел IV, т. 3 от същите изискваше и госпожа Делчева, а и самият кандидат да изведе информация относно своите мотиви за заемането на тази длъжност. Отговори не получихме нито тогава, нито днес, може би няма да получим в рамките на разискванията на днешната точка, но аз днес няма да Ви занимавам с вътрешния свят на госпожа Мария Филипова. Аз смятам да коментирам външното отражение на нейната работа като председател на Комисията на потребителите, защото тя беше много активна в медийното пространство, имаше няколко – доста пиар акции, които за мен свършиха с голям неуспех.
И когато говорим за имиджа на институциите, който според господин Митов се унищожава от нас – опозицията, то следва да дам няколко примера какво направи самата комисия в най емблематичните и публичните заявки. Впрочем медийните участия на председателя на Комисията на потребителите е гордост, която тя самата сподели по време на изслушването и активната работа между Комисията и медиите.
Първото действие, което придоби доста популярност в публичното пространство, касаеше отнемането на лицензите на телекомите. Една седмица медиите тръбяха темата, хората се вълнуваха, в момента в който нейното искане влезе в Комисията за регулиране на съобщенията на 21 януари 2025 г., КРС излиза със следното становище: на извънредно заседание отказва да образува производство и казва: „Предложението за отнемане на разрешенията на мобилните оператори противоречи на Закона за електронните съобщения и на европейската правна рамка.“ Дотук добре. Първо действие приключва с димка зад завесата.
Второ действие – редица заповеди отново срещу телекомуникационните компании, свързани с твърдяна нелоялна агресивна практика по отношение на пакета от настройки, които всеки един потребител на абонаментна услуга дължи при предсрочно прекратяване на своя договор. На пръв поглед благородна кауза наистина в полза на защита на потребителите, същевременно обаче в момента в ръцете си държа решение от юли месец тази година, в което Върховният административен съд потвърждава решението на първата инстанция, в което казва, че въпросните заповеди са материално незаконосъобразни.
Имаме втора пиар акция на Комисията за защита на потребителите, за съжаление, за пореден път неуспешна, в полза на потребителите.
Трето действие е прословутата акция на КЗП срещу съсобствениците на фитнес зали. Този път медийното участие дойде от страна на бизнеса, който с оглед административния натиск, който беше оказван, той трябваше да се обърне както към народните представители от нашата парламентарна група в лицето на госпожа Елисавета Белобрадова, така и към медиите, така защото този казус да има достатъчно чуваемост и се стигне дори до намеса на министъра на икономиката, под чиято шапка е Комисията за защита на потребителите, но за това вярвам, че госпожа Белобрадова ще изложи подробни мотиви.
Сега, на следващо място искам да коментирам и знамето на работата на председателя на Комисията за защита на потребителите, касаещо прословутите цени на стоки и услуги в търговските мрежи и най-вече прехода към еврото и всичките изисквания, които следваха всичките търговци да спазват по време на този период.
Чудесно, наистина много време, много пъти чувахме госпожа Филипова да се изказва, да заплашва търговските вериги, да предоставя тази информация, но при първите указания, които Комисията – официалните, които ведомството изпрати към търговците, всъщност се оказа, че имаше грешка. Цитирам: „Изискването за публикуването и предоставянето на ценова информация е в сила през целия период на двойно обозначаване на цените. Този период започва от официалната дата на въвеждане на еврото.“ – пише в указанията на КЗП на бизнеса.
Сега, колеги, за да бъдем коректни към Вас, първо, периодът на двойно обозначаване започва от 8 август тази година и следва да се каже, че всъщност самите инструкции бяха издадени на доста по късен етап, и на следващо място, официалната дата на въвеждане на еврото е от 1 януари 2026 г. Тоест дори официалните указания към бизнеса се оказаха противоречиви, да ги нарека по този начин.
Сега, истината е, че аз разгледах интернет страницата на Комисията и към настоящия момент изглежда, че тази грешка е отстранена. Това обаче, което аз лично се надявах да бъде отстранено, но за съжаление, се оказа, че не е отстранено и все още стои на страницата „Новини“ на Комисията, е новина от 21 февруари 2025 г., в която се казва следното: „Председателят на КЗП Мария Филипова: „Голяма част от веригите хранителни магазини отказват поисканата информация във връзка с проверките на КЗП и след призива от лидера на „ДПС – Ново начало“ Делян Пеевски…“
Сега, колеги, аз имам сравнително малък парламентарен опит, но юридическият ми стаж е малко по-голям и за целия ми опит в адвокатската ми практика досега не съм виждал независим регулатор да се позовава и да свързва своята дейност с конкретна партия и политически лидер, още повече към онзи момент все още официална опозиция на управляващото мнозинство.
И всъщност това може би до някакъв степен може да се обясни със самото изказване на госпожа Мария Филипова, в рамките на самото изслушване, че тя, цитирам, каза, че не разбира от политика, бидейки държавен служител. Абсолютно нормално е, разбира се, държавните служители не са длъжни да разбират от политика, но те обаче следва да знаят разпоредбите на Закона за държавния служител. И чл. 4 от Закона за държавния служител казва, че всъщност всеки държавен служител в изпълнение на своята служба трябва да бъде политически неутрален, и чл. 42 от същия казва, че държавният служител наистина може да членува в политическа партия, но при осъществяване на службата държавният служител не може да се ръководи и да защитава интересите и волята на политическата партия, в която членува. Сега, аз бих апелирал колегите от „Ново начало“ всъщност да опростят няколко членски вноски към партията Ви и всъщност най-накрая да приемете госпожа Филипова сред Вашите редици, защото в крайна сметка очевадно имаме тенденция в тази посока.
И казвайки всичко това, колеги, аз наистина в момента съм раздвоен как да гласувам. Естествено, нашата парламентарна група няма да подкрепи кандидатурата на Мария Филипова поради аргументи, които напълно споделям. От друга страна, като юрист аз наистина се чудя дали да не подкрепя тази кандидатура просто за да преместим госпожа Филипова от председател на Комисията за защита на потребителите към Администрацията на омбудсмана просто за да може терорът върху бизнеса и злоупотребата с правомощия да приключат.
Така че молбата ми към Вас е, че както остава малко време, за да реша самият аз как да постъпя по време на гласуването, Вие в крайна сметка също да помислите дали наистина следва да подкрепим номинацията на госпожа Филипова, защото очевадно ръководните функции към настоящия момент не са много добре осъществени от нея. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:


Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .