#9Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, гласуваме на второ четене Закона за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България. Уж технически текст, но на практика той широко дава възможности за промени на генералните планове на големите ни пристанища Варна и Бургас.
Новата ал. 5 на чл. 112в казва, че чужд, влязъл в сила, план, който предвижда ползване на обща инфраструктура за достъп, се счита за изменение на плана на пристанището по член 106а или се отразява служебно, ако планът още се пише.
Къде са проблемите тук? Ще се мотивирам кратко и ясно.
Първо е заобикаляне на процедура. Дефиницията се счита, заменя заповед обнародване и възможност за обжалване. Това е рецепта за спорове и правна несигурност.
Втори мотив – ниска прозрачност. Служебното отразяване – думичките „служебно отразяване“, без гарантира ни уведомления, обсъждане и публичен регистър означава, че засегнатите страни често ще разберат постфактум за това.
Липсва Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Говорим за обща държавна инфраструктура, но ролята на реалния управител отсъства. Конфликти на компетентности са напълно възможни.
Друг мотив е, че частният интерес стартира държавната промяна. Процесът се активира по заявление на възложителя, без праг на значимост и без вземане на внимание реално на публичния интерес.
Следващият мотив е неясни обхвати. Как точно в обща инфраструктура за достъп се доказва капацитет и безопасност? Тук текстът в Закона мълчи.
На шесто място – несъгласуваност, устройствено планиране и екологичните режими. Рискуваме Генералният план да заобиколи Общия устройствен план и Подробния устройствен план, задължителните процедури по ОВОС – екологична оценка и оценка за съвместимост по Закона за биологичното разнообразие.
Господа управляващи, ако мнозинството решите да мине този текст, минимумът е да се добавят изричен ак т с обнародване и срок за обжалване, задължително гласуване с Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“, публично уведомяване и електронен регистър на измененията, както и дефиниция за обхвата какво включва тази обща инфраструктура, и изискванията за капацитет и безопасност. В този си вид текстът на Закона поставя частния интерес пред обществения, заради това парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“ ще гласува против този законопроект. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: