
Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги!
„ДОКЛАД
относно Законопроект за допълнение на Закона за туризма,
№ 51-502-01-29, внесен от Министерския съвет на 2 юли 2025 г.
На свое редовно заседание, проведено на 17 юли 2025 г., Комисията по туризъм разгледа Законопроект за допълнение на Закона за туризма, № 51-502-01-29, внесен от Министерския съвет на 2 юли 2025 г.
На заседанието присъства Ирена Георгиева – заместник-министър на туризма.
От името на вносителя Законопроектът беше представен от госпожа Георгиева. В своето изложение тя изтъкна, че присъединяването на страната ни към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и прилагането на най-добрите международни политики и добри практики е един от ключовите приоритети за българската държава. Членството ни ще допринесе за устойчиво икономическо развитие и финанс ова стабилност. То би стимулирало ускоряването на реформите в страната и сближаването ни с икономически най-развитите държави.
Причините, които налагат допълнение в Закона за туризма, са продиктувани от необходимостта от привеждане на Закона в съответствие с Кодексите за либерализация на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие с цел изравняване на изискванията към чуждестранните туроператори, туристическите агенти, хотелиерите, ресторантьорите, ски училищата, лицата, предоставящи балнеолечебни (медикъл СПА), СПА, уелнес и таласотерапевтични услуги в сертифицирани центрове и лицата, които упражняват професиите екскурзовод“, планински водач и ски учител от държави – членки на ОИСР, които са извън Европейския съюз, спрямо българските доставчици на туристически услуги и недопускане на неравнопоставеност.
В изпълнение на Пътната карта за действията на Република България по присъединяването към ОИСР, приета с Решение № 789 на Министерския съвет от 2017 г., беше сключено Споразумение между правителството на Република България и ОИСР за извършването на преглед за присъединяване на страната към Кодекса за либерализация на движението на капитали и към Кодекса за либерализация на текущите невидими операции, ратифицирано със закон и обнародвано в „Държавен вестник“ в бр. 16 от 2019 г.
Кодексите за либерализация на движението на капитали и на текущите невидими операции, накратко Кодексите, са многостранно подкрепени правни инструменти на ОИСР, насърчаващи свободата на трансграничното движение на капитали и на услуги. Кодексите имат правен статут на Решение на Съвета на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, което е обвързващо за всички държави – членки на организацията. Те предоставят рамка за уведомяване, проверка и консултация, чрез която се следи и постига ефективно спазването на техните предписания. Кодексите също така служат като отправна точка, спрямо ко ято може да се прецени напредъкът към либерализация.
Във връзка с процеса на присъединяване на Република България към Кодексите Инвестиционният комитет на ОИСР е посочил като важна за присъединяването на България темата за предприятията, които предоставят услуги като туроператор и/или туристически агент, хотелиерски и ресторантьорски услуги, извършващи туристическа дейност като ски училище, предоставящи балнеолечебни (медикъл СПА), СПА, уелнес и таласотерапевтични услуги в сертифицирани центрове и лицата, упражняващи професиите екскурзовод, планински водач и ски учител, които са регламентирани дейности и професии в държави – членки на ОИСР.
С цел недопускане на дискриминация, касаеща доставчиците от държавите – членки на ОИСР, които не са членове на Европейския съюз, на горепосочените услуги, извършвани от туроператори, туристически агенти, хотелиери, ресторантьори, ски-училища и лицата, упражняващи трите професии, е необходимо да се допълнят съответните норми в Закона за туризма.
Във връзка с това като причина, която налага допълнение в Закона за туризма, изтъкваме необходимостта от привеждане на Закона в съответствие с Кодексите за либерализация на ОИСР с цел изравняването на изискванията спрямо субектите, които са под юрисдикцията на държави – членки на ОИСР, които са извън Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Конфедерация Швейцария. Изложеното налага да се допълнят съответните членове на Закона за туризма в Глава седма, като навсякъде, където е необходимо, след думите „Конфедерация Швейцария“ се добавя „и на държавите, които прилагат Кодексите за либерализация на движението на капитали и на текущите невидими операции на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие“. По този начин се разширява кръгът на лицата, които имат право да извършват дейност като туроператор и/или туристически агент на територията на Република България, като до пазара на услуги ще се допускат и лицата от държавите – членки на ОИСР, които са извън Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Конфедерация Швейцария, и по този начин се изравняват изискванията, които ще се прилагат спрямо тях, сравнимо с изискванията към българските туроператори и туристически агенти, и не се допуска неравнопоставеност.
Като друга важна тема относно регулаторните режими, прогласени със Закона за туризма, Инвестиционният комитет на ОИСР е посочил наличното ограничаване спрямо лицата, които упражняват професиите екскурзовод, планински водач и ски учител, които са граждани на държава – членка на ОИСР, която е извън Европейския съюз. Съобразно нормите на Глава дванадесета от действащия Закон за туризма за упражняване на професиите е необходимо съответното лице да притежава правоспособност за извършване на дейността и да бъде вписано в Националния туристически регистър. Правоспособност за упражняване на професиите по чл. 146, ал. 1 от Закона за туризма може да придобие всеки дееспособен български гражданин или гражданин на държава – членка на Европейския съюз, и на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария.
С предлагания проект на Закон за допълнение на Закона за туризма ще се изпълни препоръката на Инвестиционния комитет на ОИСР относно недискриминация на доставчиците на туристически услуги на територията на Република България.
В дискусията се включиха народните представители доктор Десислав Тасков, Любен Дилов, Людмила Илиева, Борис Аладжов, Лариса Савова и Валентин Милушев.
След проведените разисквания Комисията по туризъм проведе гласуване и с 8 гласа „за“, от които 5 от парламентарната група на ГЕРБ-СДС, 1 от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“, 1 от парламентарната група на „Алианс за права и свободи“, 1 от парламентарната група на „Има Такъв Народ“; 2 гласа „против“, от които 1 от парламентарната група на Политическа партия МЕЧ и 1 от парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ; и 2 гласа „въздържал се“, от които 2 от парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за туризма, № 51-502-01-29, внесен от Министерския съвет на 2 юли 2025 г.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .