Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Законопроектът, който разглеждаме днес на първо гласуване, съдържа в себе си две групи изменения в Закона за статистиката. От една страна, се променя компетентният орган, който да назначава председателя и тримата заместник-председатели на Националния статистически институт – от Министерския съвет компетентният орган да бъде Народното събрание. И втората група изменения е свързана с това, че се прекратяват предсрочно мандатите на действащия председател и тримата заместник-председатели на Националния статистически институт и съответно се предвижда задължение за Народното събрание в срок до един месец от влизането в сила да бъде избрано ново ръководство на Националния статистически институт.
Считам, че част от така предложените изменения противоречат на действащото право на Европейския съюз и съответно на българската Конституция. Ще се обоснова защо считам така.
Националният статистически институт в България е българският национален орган, който отговаря на национално равнище за координирането на статистическите програми и доклади, за наблюдението на качеството, методологията, предаването на данни и за съобщенията за статистическите действия на Европейската статистическа система. Съгласно чл. 4 от Регламент № 223 от 2009 г. относно европейската статистика Европейската статистическа система е партньорство между статистическия орган на общността, който е комисията Евростат, националните статистически институти и другите национални органи, отговарящи във всяка държава членка за разработването, изготвянето и разпространението на европейската статистика.
В чл. 5а, § 1 от Регламента се въвежда задължение на държавите членки в рамките на своите национални статистически системи да гарантират професионалната независимост на служителите, които отговарят за изпълнението на задачите, предвидени в Регламента. С § 4 от посочения по-горе чл. 5а от Регламента държавите членки се задължават да гарантират, че процедурите за набиране и назначаване на ръководителите на националните статистически институти са прозрачни и се основават единствено и само на професионални критерии. Изрично се посочва, че причините за освобождаване от длъжност на ръководителите на националните статистически институти или прехвърлянето им на друга длъжност не трябва да засягат професионалната независимост.
Съгласно чл. 8, ал. 1 от Закона за статистиката българският Национален статистически институт се ръководи от председател и трима заместник-председатели, които се определят с решение на Министерския съвет за срок от 7 години. В ал.2 на същия чл. 8 са установени и основанията за предсрочното им освобождаване. Те са обективни по своя характер и не зависят от политическата воля нито на Министерския съвет, нито на мнозинството в Народното събрание.
Дотолкова, доколкото Националният статистически институт е българският национален орган, който е част от Европейската статистическа система, и председателят и заместник-председателите на българския Национален статистически институт са отговорните лица за провеждането на задачите, свързани с Европейската статистическа система, следователно изискванията на Регламент № 223 от 2009 г. са приложими за тях. Действително в правомощията на Народното събрание е да уреди на законово ниво процедурата за назначаване на ръководител на Националния статистически институт и да определи компетентния за това орган. Не оспорвам конституционосъобразността на това решение, въпреки че от гледна точка на липсата на мотиви, от гледна точка на това, че това е действащото разрешение от 1991 г., единственият извод за тази прибързаност на това решение означава, че тя е изцяло и само политически мотивирана. Оспорвам обаче конституционосъобразността на онези разпоредби, които предвиждат предсрочно прекратяване на мандата на действащото ръководство на Националния статистически институт.
Мандатността на държавните органи е една от ключовите гаранции в организацията на държавната власт, която се разглежда като гаранция за тяхната независимост и стабилност. Мандатът е период от време, в който един орган или негов член упражнява предоставените му правомощия. Този период от време е предварително определен или в Конституцията, или в съответните закони и не може да бъде предсрочно прекратяван в зависимост от политическата конюнктура.
Защо наличието на мандат и гаранциите за неговото спазване са гаранции за независимост? Защото това означава предвидимост и сигурност – членовете на органите имат гаранции, че ще изпълнят функциите си за фиксиран период от време без опасност да бъдат отстранени или по политически, или по лични причини; защита от натиск – ако един орган е несменяем за времето на мандата си, той може да действа по своя инициатива, без да се съобразява с моментните желания на управляващото мнозинство или друга политическа конюнктура.
Това, което в момента се случва, е именно поради политическа конюнктура – да бъде предсрочно прекратен мандатът на действащото ръководство на НСИ. Колегите от ГЕРБ могат да кажат по чия поръчка – дали ВЪЗРАЖДАНЕ, или „Ново начало“, или и двете групи са имали причини за това. Считам, че така представената разпоредба представлява предсрочно прекратяване на мандатите на ръководителите на НСИ, което е извънредно по своя характер. Както казах, то е изцяло политически мотивирано и отразява каприза на управляващото мнозинство, съответно нарушава принципа на правовата държава – на чл. 4, ал. 3 от Конституцията на Република България, с оглед прякото нарушение на Регламент № 223 от 2009 г.
С оглед на изложените от мен противоречия с Конституцията на Република България и действащото европейско законодателство, ако управляващото мнозинство подкрепи на първо гласуване този законопроект и не приеме призива на моите колеги, които говориха преди мен, заявявам, че между първо и второ четене ще направя предложения, които да предложа на Вашето внимание, за да може Законопроектът да отговаря на Конституцията и действащото европейско законодателство. Благодаря. (Ръкопляскания от ПП-ДБ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .