
Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители! Видно от дебата в зала, днес става ясно, че Законопроектът, който обсъждаме, има широк обществен отзвук. Уважаеми колеги, след като България вече е пълноправен член на Шенгенското пространство, а и от 1 януари ще стане 21-вата държава членка на еврозоната, друг основен наш приоритет е присъединяването ни към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Предложените именно законови промени в обсъждания днес законопроект са наложителни с оглед изпълнението на препоръките на ОИСР и затварянето на тази глава, в резултат на което се надяваме успешното присъединяване на България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
За да стане това членство реалност, трябва да изпълним всички условия и да преминем успешно през оценката на над 20 комисии в рамките на ОИСР. Едно от тези важни условия, разбира се, е именно промените в гледания днес Законопроект за изменение и допълнение на Закона за конкуренцията. Ние от парламентарната група „ДПС – Ново начало“, следвайки последователно нашата политика именно в полза на хората, ще подкрепим Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията. Сега ще изложа и нашите аргументи, разбира се.
Винаги сме поставяли, уважаеми колеги, въпроса: има ли отворена и конкурентна икономика у нас, както и спазват ли се пазарните принципи на свободна и лоялна конкуренция в България? Много пъти като народни представители сме настоявали за реални действия и доказателства за ефективността на мерките, предприемани от Комисията за защита на конкуренцията. С една дума тази тема не ни е нова. Много отдавна се правят опити за регулиране на изкривяванията на пазара. Разбира се, и тогава, и днес, става дума за веригите. Предвид това предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията има за цел да се използват всички възможности за превенция и контрол, които Комисията за защита на конкуренцията трябва да упражнява за постигането на значим и краен резултат.
Положителното по този законопроект, е, че той среща подкрепата както на институциите в лицето на Министерството на икономиката и Комисията за защита на конкуренцията, така и на бизнеса като Сдружението за модерна търговия, което обединява водещите търговци на дребно в България. Добра новина за всички нас като потребители, като граждани на България, а и за бизнеса, е, че Законопроектът предвижда създаването на обща забрана за нелоялни търговски практики в отношенията между купувачите и доставчиците във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти, което е подобно на общата забрана за нелоялната конкуренция в Закона за защита на конкуренцията, промяна, която се подкрепя както от институциите, така, разбира се, и от бизнеса. Според мен тази промяна, чиято цел е да бъдат обхванати максимален брой случаи на практики, които не са изрично изброени в закона, но които водят до дисбаланс в отношенията между доставчици и купувачи на селскостопански и хранителни продукти, ще допринесе за по-ефективното действие на закона, но и за по-ефективната работа на Комисията за защита на конкуренцията, още повече чрез законодателните промени се детайлизират правомощията на Комисията за защита на конкуренцията по упражняване на последващ контрол и на последваща оценка на въздействието на изпълнение на поставените от нея решения, така наречения екс-пост контрол, който стои като препоръка и от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Убедена съм, че чрез новите текстове, чрез които се конкретизират някои правомощия на КЗК и се повишава прозрачността в нейната работа, създават се предпоставки за бързина и процесуална икономия в някои от процедурите и се намалява административната тежест върху засегнатите стопански обекти и като цяло се създават допълнителни гаранции за ефективността ѝ като регулатор на обществените отношения в сферата на икономиката, ще подобрят работата на регулатора, разбира се, но ще улеснят и бизнеса, а също така ще имат и благоприятно въздействие върху всички нас като клиенти, като потребители.
Необходимо и важно е – КЗК трябва да упражнява правомощията си в областта на нелоялните търговски практики чрез санкциониране на нарушения на стопанските субекти, водещи до увреждане правата на хората и изкривяване на пазарната среда. В тази посока е предложението именно в Глава седма, подточка „б“ „Нелоялни търговски практики по веригата за доставки на селскостопански хранителни продукти“ и по-конкретно към разпоредбата, визираща абсолютните забрани. С нея се предлага създаване на обща забрана за нелоялни търговски практики в отношенията между купувачите и доставчиците във веригата за доставки на селскостопански хранителни продукти, което е, разбира се, подобно на общата забрана за нелоялна конкуренция в самия Закон за защита на конкуренцията. Ще бъде въведена обща забрана и при нелоялните търговски практики в тази конкретна, първостепенна важна сфера, за да бъдат обхванати всички практики, които не са изрично изброени в закона, но които водят до дисбаланс в отношенията между доставчиците и купувачите на селскостопански хранителни продукти.
Като парламентарна група „ДПС – Ново начало“ ние често повдигаме въпроса за извършване на проверки в секторите като производство и търговия с хранителни продукти, призовахме за предоставянето на данни, обуславящи наблюдавания ръст на цените в този сектор. В хода на производствата на Комисията за защита на конкуренцията следва да бъде прегледано състоянието на конкурентната среда както в по-големите градове, разбира се, в страната, така и в по-малките населени места. На следващо място подкрепяме необходимостта да се проследи задълбочено веригата за доставки на хранителни продукти, което ще даде възможност да се установят причините за изменението на цените на съответните продукти. И не на последно място по важност, разбира се, е да се проследят договорните отношения по вертикала производител – доставчик – търговски обект и именно след тези анализи Комисията за защита на конкуренцията трябва да предложи мерки за преодоляване на причините за наблюдавания ръст на цените на храните, както и да се наложат санкции при евентуални нарушения на конкурентните правила.
Промяната в санкционния режим също ще има своя дисциплиниращ ефект, когато става въпрос за 10 на сто от оборота за предходната финансова година, а не за определен праг като крайна сума. Положителен факт е и възможността да се публикуват междинни доклади при осъществяването на секторен анализ, защото това ще спомогне също за повишаване прозрачността и публичността на дейността на Комисията, а хората, обществото ни, имат нужда именно от това, за да знаят какво правят институциите, и какви са резултатите от тяхната работа за обществото ни. Затова нашата парламентарна група „Движение за права и свободи – Ново начало“, водена от убеждението, че всичко трябва да бъде за хората, в полза на хората, в интерес и улеснение на хората и бизнеса, ще подкрепи измененията, защото конкуренцията е не само основната защита на потребителя, но и стимул за прогреса, а в същото време е истинска, свободна конкуренция и има много по-голяма стойност за обществото, отколкото струва. Разбира се, между първо и второ четене ние ще си направим своите предложения. Благодаря, господин Председател.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .