Уважаеми господин Председател!
Уважаеми колеги! Това е една изключително важна точка, която поставя началото на решаване на проблема на Плевен с безводието. Нещо, за което ние апелираме не отсега, а в последните две години, Общината да приоритизира ВиК проекти и да предвиди ремонт на вътрешната водопреносна мрежа на града, както и ремонт на довеждащите водопроводи. Нещо, което е ясно още от 2021 г. след финалното прединвестиционно проучване. Има конкретни препоръки точно кои трасета на водопреносната мрежа трябва да бъдат ремонтирани. За съжаление, това, което виждахме в последните две години, е абсолютно неглижиране на проблема и прехвърляне на средства към според нас, а и според експерти, за абсолютно неефективни проекти с доста висок корупционен риск. Такива проекти са например спортната зала в Плевен, но днес важната тема е ще има ли осигурен допълнителен ресурс за града, за да може да започнат спешни ремонти на водопреносната мрежа, а не да сме в същата ситуация, в която ще се намира града и догодина. Разбира се, ако Общината беше предприела всички тези стъпки още миналата година, нямаше да сме в тази ситуация, но факт е, че трябва да започне решаването на този проблем и той започва през ремонт на водопреносната мрежа.
Тук обаче се отварят няколко въпроса. Първо, ние разбираме подхода, който е избран от управляващото мнозинство, а именно лимитът за град Плевен, тъй като има ограничение по капиталовата програма да не важи тогава, когато става въпрос за инвестиции във ВиК инфраструктура. Да, средствата, които ще се отпуснат по Приложение № 3 от бюджета за 2025 г., или в следващите 3 месеца, са от порядъка на 10,2 млн. лв. Това са новите 8 проекта, които са добавени в Приложение № 3, включително и един проект, който е с допълнена част по ремонт на вътрешна водопреносна мрежа – става въпрос за улица „Сан Стефано“ и улица „Шипка“.
Въпросът обаче тук, колеги, на първо място, е: да, тези 10,2 млн. лв. може би ще бъдат осигурени от бюджета. Откъде точно ще бъдат осигурени тези средства за тази година? Това е първият въпрос.
След това остава въпросът: откъде ще бъдат осигурени другите близо 90 млн. лв., които трябва да бъдат разходвани за следващата една година? Този въпрос е основателен, тъй като авансите, които сега ще бъдат преведени на фирмите изпълнители, ще са достатъчни за начало, но не и за довършване, разбира се, на тези проекти. Много е важно да е ясно откъде ще дойдат средствата, за да не остане градът разкопан и да нямаме завършени проекти, защото проблемът на Плевен ще бъде решен, първо, когато имаме качествен ремонт на водопреносната мрежа, второ, когато имаме ефективно управление. Така че е много важно всички ние в тази зала да разберем откъде ще дойде целият ресурс от около 100 млн. лв., който е предвиден в момента за 2025 г. и 2026 г.
На второ място, нещо на което ние обръщаме внимание от ден първи. Да, знае се какво трябва да се направи още от 2021 г. месец април. Да, проектите не бяха подготвени до момента, и то е видимо и от Инвестиционната програма, защото всички проекти са на база инженеринг. Няма нито един проект, който да е с подготвени технически книжа, с разрешения за строителство и за ремонт, така че да е ясно, когато имаме една прозрачна обществена поръчка, точно колко би струвал този ремонт и да имаме, разбира се, най-ефективното разходване на тези средства 100 милиона са много пари.
Тук ние поставяме въпроса как ще се разходват тези средства, за да нямаме ситуации като в Шумен например, където 70 милиона бяха изхарчени за водопровода от Тича до Шумен, той не работи и към днешна дата по простата причина, че не е изпълнен качествено. И затова не е въпросът само да бъдат осигурени парите, а това, за което ние ще настояваме, е тяхното ефективно разходване, прозрачни процедури, качествено изпълнение, за да сме сигурни, че проблемът няма да дойде пак догодина въпреки десетките милиони, изхарчени за ремонти.
От друга страна, важен е и въпросът как може да се осъществи по-ефективен контрол. Едно от предложенията, които ние ще направим, е за референтни цени, които да бъдат заложени за ВиК услугите, така че да е много ясно за какво и как се харчат тези пари и да сме сигурни накрая, че когато тези пари се изхарчат, плевенчани ще имат вода и няма да са на този воден режим, който мъчи града в последните две години наистина осезаемо. Разбира се, проблемът не е само от последните две години, той продължава, но сега наистина ние трябва да направим така, че този проблем да бъде решен, да бъдат изпълнени препоръките от регионалните прединвестиционни проучвания, да бъдат разходвани ефективно средствата и бъдете сигурни – ние няма да оставим на заден план всички онези други проекти, които остават в момента в Приложение № 3, и ще бъдат разходвани средствата за Плевен – като спортната зала или ремонтът на улица „Дойран“, там, където ние апелираме, че има сериозни злоупотреби. И тепърва ще стане ясно, че тези проекти със заложените стойности вътре отварят много въпроси, особено около завишените цени, и факта, че имаме само един изпълнител, който е одобрен от Общината, а всички други са елиминирани. Това е стандартна практика, която ние виждаме в голяма част от инфраструктурните обществени поръчки.
Затова ние, разбира се, ще подкрепим добавянето на тези проекти, но трябва да е ясно, че работата на Народното събрание, на изпълнителната власт, на местната власт най-вече не свършва дотук, като тепърва предстои тези проекти да бъдат изпълнени по възможно най-ефективния и качествен начин, за да нямаме вече проблемите с безводието в Плевен. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .