Благодаря Ви, госпожо Председател.
„ДОКЛАД
по Законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 51-502-01-40, внесен от Министерския съвет на 4 август 2025 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 10 септември 2025 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 51-502-01-40, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието: Александър Стефанов – държавен експерт в дирекция „Съвет по законодателство“; от Министерството на труда и социалната политика: Иван Кръстев – заместник-министър, Тонислава Сотирова – началник на отдел „Политики за социално включване, децата и семейството“ в дирекция „Социално включване“, и Виктория Тахова – изпълнителен директор на Агенцията за качеството на социалните услуги.
Законопроектът бе представен от заместник-м инистър Кръстев и Александър Стефанов.
Според вносителя целта на предложения законопроект е ограничаване и спиране в зародиш предоставянето на нерегламентирани социални услуги, както и осигуряване на наказателна закрила на лица, нуждаещи се от по-засилена грижа и подкрепа, както и посегателство, свързано с установения правов ред за предоставяне на социални услуги или интегрирани здравно-социални услуги, при които съществува сериозен риск от застрашаване живота и/или здравето на хората при несъблюдаване на установените стандарти за това.
- Инкриминиране предоставянето на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа или социална услуга за осигуряване на подслон или за асистентска подкрепа в нарушение или при неизпълнение на стандартите за качество на услугата, ако с това са изложени на опасност живота и/или здравето на потребител на услугата, ако извършеното не представлява по-тежко престъпление.
- Инкриминиране организирането, ръководството или предоставянето на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидент на грижа или социална услуга за осигуряване на подслон или за асистентска подкрепа без лиценз, който се изисква по закон, след като лицето е било наказвано по административен ред за това деяние.
- Завишаване на санкциите за злепоставяне на лице, лишено от възможността да се самозапазва поради малолетство, престарялост, болест, по такъв начин, че животът му да бъде в опасност, както и за съзнателно неоказване на помощ на лице, за което деецът е длъжен да се грижи.
В Закона за административните нарушения и наказания се предлага съответна промяна относно нов чл. 234д от Наказателния кодекс с цел създаване законова възможност за санкциониране на юридическо лице, което се е обогатило, или би могло да се обогати, от предоставяне на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа или социална услуга за осигуряване на подслон или за асистентска подкрепа без лиценз, който се изисква по закон.
Предлагат се и нови съответстващи разпоредби в Закона за социалните услуги.
- Сериозно се завишават размерите на глобите и имуществените санкции при предоставяне на социални услуги без лиценз, както и при спазване на стандартите за качество и при неспазване правата на потребителите.
- Предвиждат се промени в лицензионния режим. Разширяване кръга на лицата, за които се изисква чисто съдебно минало и членовете на контролните органи и на управителите.
- Удължава се срокът, в който лице, което предоставя социална услуга без лиценз, или лице, на което е отнет лиценза, няма право на лицензиране.
- Предлага се безсрочна забрана за лицензиране на лица, когато предоставяната от тях услуга, без издаден лиценз, или нарушенията, при които им е бил отнет лицензът, са довели до опасност за живота или здравето на лица, ползващи услугата.
- Предвижда се и задължение за държавните и общинските органи и други организации и лица да оказват необходимата помощ и съдействие на служителите на Агенцията за качеството на социалните услуги при изпълнение на техните функции.
Очаква се с предложените изменения и допълнения адекватен наказателноправен отговор на случаите на сериозно засягане на обществените отношения, в рамките на които се гарантира оказването на помощ и подкрепа на уязвими граждани.
Според вносителя се предвижда реализирането на законодателната инициатива да се извърши в рамките на предвидените финансови средства на структурите.
Към Законопроекта е приложена Частична предварителна оценка на въздействието, както и изискващите се справки по чл. 70, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
В последвалата дискусия народният представител Илияна Жекова коментира новосъздадените чл. 141а и 141б от Наказателния кодекс в контекста на разграничаването на предоставянето на резидентни и асистентски услуги и предложи записът за наказателна отговорност при асистентска подкрепа да се обособи самостоятелно.
Народният представител Цветан Предов изрази становище, че предложените промени в Наказателния кодекс са удар по малките доставчици на социални услуги и препоръча разграничаването по важност на различните видове нарушения.
Народният представител Хасан Адемов коментира, че текстовете в Наказателния кодекс имат само превантивен характер и досега в него няма наказателен състав по отношение на социалните услуги.
Народният представител Айтен Сабри поиска да бъде извършена оценка на въздействието след шест месеца, ако тези текстове в Законопроекта се приемат.
Народният представител Деница Сачева сподели, че приема притесненията на останалите народни представители и че проблемите няма да бъдат решени само с репресивни мерки. И досега не са използвани докрай съществуващите възможности на законодателството за превенция.
Народният представител Венко Сабрутев предложи преди второ гласуване да се изиска становище от Върховния касационен съд.
Народните представители Нина Димитрова и Биляна Иванова подкрепиха Законопроекта и изразиха готовност за съдействие при изработването на окончателната редакция на Законопроекта.
На поставените въпроси и по изразените становища отношение взе заместник-министър Иван Кръстев.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „за“ – 13 гласа, в това число шест от парламентарната група на ГЕРБ-СДС, двама от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“, двама от парламентарната група на „ДПС – Ново начало“, двама от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“ и един от парламентарната група на АПС; двама „въздържал се“ – един от парламентарната група на „Има Такъв Народ“ и един от парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ, без гласове „против“, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище: Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 51-502-01-40, внесен от Министерския съвет на 4 август 2025 г.“ Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .