Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, във всички платформи на всички политически сили образованието е водещо като аспект, затова бях леко учуден колко желаещи имаше днес да изместят първата точка от дневния ред с всичко останало. Но да оставим тези мои страдания.
„ДОКЛАД
за първо гласуване относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г., Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-136, внесен от Николай Денков и група народни представители на 22 юли 2025 г.
На свои извънредни заседания, проведени на 29 юли 2025 г. и на 31 юли 2025 г., Комисията по образованието и науката разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г., Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-136, внесен от Николай Денков и група народни представители на 22 юли 2025 г.
На заседанието присъстваха: Красимир Вълчев – министър на образованието и науката; заместник-министри и експерти от Министерството на образованието и науката; техни Високопреосвещенства митрополитите Пахомий Видински, Серафим Неврокопски и Гавриил Ловчански и повече от 50 представители на работодателски, браншови и неправителствени организации, както и отделни граждани, внесли становища по разглежданите законопроекти.
Законопроектите бяха представени, обсъдени и гласувани по реда на внасянето им в Народното събрание.
От името на вносителите Законопроект № 51-502-01-37 беше представен от министър Красимир Вълчев. За изминалите 9 години от приложението на Закона за предучилищното и училищното образование са идентифицирани 20 теми, за които има нужда от промяна.
Първата група промени е свързана със смяна на съществуващи концепции в Закона – за териториалната отговорност в административнонаказателните правомощия, които се прехвърлят на директорите; за замяна на четиригодишния период на атестиране с ежегодна оценка на труда; за промяна на съотношението между стабилитет и отговорност при началниците на регионални управления.
Втората група промени са нови политики и надграждане на съществуващи политики – за въвеждане на така наречената езикова интеграция и разширяването на формите на езикова подкрепа; за регламентиране на интеграция на здравни, образователни и социални услуги в системата на образованието и грижите в ранна детска възраст; за десегрегация; за разширяване функциите и капацитета на регионалните управления по образованието да осъществяват методическа подкрепа; за регламентиране на статута на учителите методисти; за въвеждане на статут на базови учители; за въвеждане на нов учебен предмет, насочен към ценностното формиране на личността и възпитанието в добродетели; за забрана за използването на мобилни телефони.
Третата група промени са корекции в съществуващите политики – за промяна на статута на природо-математическите гимназии като специализирани училища; за отпадане на задълженията на обществените съвети, свързани с педагогическата експертиза; за отпадане на втория етап на оценяване на учебниците; за прецизиране на видовете дейност за обща и допълнителна подкрепа и механизмите за тяхното предоставяне.
Четвъртата група промени са за елиминиране на празноти в Закона – за Националната гимназия за древни езици и култури да се изнесе на отделен ред като специализирано класическо училище; при изменение и допълнение в учебните програми учебниците да не се преиздават, а да се отпечатва само частта, касаеща промяната, която да се отразява веднага в електронен вариант; за въвеждане на такси за издаване на дубликати на документи.
Петата група промени залага повече принципи в Закона – при оценяването се поставя акцент върху формиращото оценяване и върху социално-емоционалните умения; оценката на педагогическата работа не може да се прави въз основа на документ; в ъвеждат се така наречените предупредителни мерки, наред със санкциите.
От името на вносителите Законопроект № 51-554-01-135 беше представен от народния представител Александър Симидчиев. Законопроектът създава правила, с които държавата да гарантира качество на предучилищното и училищното образование; образователните цели се дефинират като рамки от компетентности; при образованието и грижата в ранна детска възраст се предлагат правила, които да гарантират не само разширен достъп до услуги, но и качествено взаимодействие между всички ангажирани системи и заинтересовани страни; въвеждат се дефиниции и правила, насочени към превенция на сегрегацията, както и на вторичната сегрегация; изисква се целенасочено внедряване и ползване на иновации и технологии, включително изкуствен интелект; осигурява се засилена връзка между детските градини и училищата чрез съвместни работни групи; предвижда се задължителна езикова диагностика в края на предучилищния период, както и изискване за съвместно планиране и прилагане на интензивни програми за езиково обучение от детските градини и училищата; въвежда се ежегодно изискване към учителите за минимум три квалификационни кредита и гарантирано участие във вътрешна и междуинституционални форми на учене; обучението по религии остава само предмет на свободен избор.
От името на вносителите Законопроект № 51-554-01-136 беше представен от народния представител Николай Денков. Законопроектът съдържа няколко предложения, които вносителите считат за особено важни – включването на изкуствения интелект в училищното образование; поставянето на религията в системата на идеологиите и доктрините; Националното външно оценяване да бъде използвано за оценка на качеството на образованието и неговата добавена стойност; директорите да заемат не повече от два последователни мандата по четири години; за въвеждане на дефиниция за пропаганда.
На основание чл. 73, ал. 11 от ПОДНС на заседанието на 29 юли 2025 г. се проведе публично обсъждане по трите законопроекта.
Министърът на образованието и науката изрази задоволство, че и в двата законопроекта, внесени от народни представители, има предложения, които подкрепят и допълват посоката, която е зададена в Законопроекта, внесен от Министерския съвет – състава на комисиите за провеждане на конкурсите за заемане на длъжността директор; дефинирането на ключови понятия като „равен достъп“, „качествено образование“, „благополучие“; интегрирани политики за обучение и грижа в ранна детска възраст; разширяването на формите на езикова подкрепа; акцента върху подготвителния клас; десегрегация; формиращото оценяване; квалификацията на педагогическите специалисти; преминаването към ежегодна оценка на труда.
Министър Вълчев приветства акцента върху етичното и безопасното използване на изкуствен интелект, но изрази съмнение, че една толкова динамична тема много трудно може да се регулира на законово ниво.
Министърът не прие предложението да се отдели националното външно оценяване и да се използва само за оценка на качеството в училищното образование. Той посочи, че мандатността на директорите също може да бъде механизъм за политизация сама по себе си, и оцени част от предложенията като неуместни, неточни, или неясни.
Представителите на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и Сдружението на директорите в средното образование в Република България подкрепиха изцяло Законопроекта, внесен от Министерския съвет, с изключение на предложението за възлагане на директорите да налагат финансови санкции за неспазване на Закона.
Представителите на Светия Синод на Българската православна църква – Българската Патриаршия изразиха подкрепа за Законопроекта, внесен от Министерския съвет, и приветстваха въвеждането на предмета добро детели и религии като задължителен, което би запълнило един осезаем дефицит в цялостния общообразователен цикъл на обучение и възпитание в българското училище.
Всички представители на граждански организации, които заявиха желание, получиха възможност да участват в общественото обсъждане. Най-много време беше отделено на темата за въвеждането на предмет добродетели и религии, като становищата се разделиха почти равностойно.
Друга значителна част от дискусията беше посветена на предложението за промяна на статута на природо-математическите гимназии, което получи подкрепата на почти всички изказали се.
Направени бяха бележки и предложения във връзка с езиковата интеграция; десегрегацията; даването на възможност за повтаряне на клас в начален образователен етап; мерките по отношение подобряване на дисциплината; забраната за ползване на мобилни телефони; превантивната роля на училището.
В дискусията по законопроектите взеха участие народните представители Йорданка Фандъкова, професор Костадин Ангелов, Петя Цанкова, Ангел Янчев, Цончо Ганев, Тома Биков, Александър Симидчиев, Татяна Султанова-Сивева, доцент Виолета Комитова, академик Николай Денков, Марияна Бояджиева, Исмаил Осман, Любиша Блажевски и професор Андрей Чорбанов.
Народните представители от ГЕРБ-СДС, „БСП – Обединена левица“, „Има Такъв Народ“, „ДПС – Ново Начало“ и ВЪЗРАЖДАНЕ изразиха принципна подкрепа за Законопроекта, внесен от Министерския съвет, и за съдържащите се в него промени относно въвеждането на интегрирани политики за ранно детско развитие и задължаването чрез закон системите на образованието, здравеопазването и социалните услуги да работят заедно; езикова подкрепа за децата, които не владеят добре българския език; акцент върху математиката и природните науки; прецизирането на предупредителните мерки и санкциите; концепциите, свързани с възпитателната функция на училището.
Беше подчертано, че новият предмет добродетели и религии не променя или заобикаля светския характер на образованието, а също и големите административни затруднения, които биха се създали, ако едновременно се провеждат конкурси за повече от 2000 директори на образователни институции.
Народните представители от посочените парламентарни групи направиха някои бележки за прецизиране и доразвиване на направените предложения по отношение на ежегодното оценяване; събираемостта на глобите; възможността на общинските кметове да обявяват ваканции; възможността педагогически специалисти да ползват неплатен отпуск, когато стават част от политически кабинет; статута на държавен служител на началниците на регионалните управления по образование.
Те изразиха своето учудване, че 23 параграфа от Законопроекта, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители, са на 100% идентични с текстове от Законопроекта на Министерския съвет.
Народните представители от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ се обявиха категорично против включването на обучението по религия в групата на задължителните дисциплини и посочиха, че при равномерно разпределение на конкурсите за директори във времето те биха могли да се провеждат в рамките на 300 конкурса годишно. Мандатността на директорите бе подкрепе на и от парламентарната група на „Има Такъв Народ“.
От ПП МЕЧ намират и в трите законопроекта много рационални и полезни неща и изразяват надежда те да се обединят в един проект, като приветстват специално възпитателната част и различните мерки за затягане на дисциплината.
От партия ВЕЛИЧИЕ подкрепят идеята за предмета добродетели и религии, но не приемат да се даде право на директора да избира формата на обучение на деца със СОП и за отстраняване на ученик от училище поради тежко нарушение.
Народните представители и министърът на образованието и науката се обединиха около идеята между първо и второ четене да има работна група, която да обсъди допълнително всички предложения.
След проведено гласуване с 11 гласа „за“ – 6 от ГЕРБ-СДС; 1 от ВЪЗРАЖДАНЕ; 1 от „ДПС – Ново Начало“; 2 от „БСП – Обединена левица“; и 1 от ИТН, без гласове „против“ и 4 гласа „въздържал се“ – 2 от „Продължаваме Промяната – Демократична България“; 1 от МЕЧ; и 1 от ВЕЛИЧИЕ, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51 502 01 37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г.
След проведено гласуване с 2 гласа „за“ от „Продължаваме Промяната – Демократична България“, 1 глас „против“ от ВЪЗРАЖДАНЕ, и 12 гласа „въздържал се“ – 6 от ГЕРБ-СДС; 1 от „ДПС – Ново Начало“; 2 от „БСП – Обединена левица“; 1 от ИТН; 1 от МЕЧ; и 1 от ВЕЛИЧИЕ, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г.
След проведено гласуване с 3 гласа „за“ – 2 от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ и 1 от „Има Такъв Народ“, 1 глас „против“ от ВЪЗРАЖДАНЕ и 11 гласа „въздържал се“ – 6 от ГЕРБ-СДС; 1 от „ДПС – Ново Начало“; 2 от „БСП – Обединена левица; 1 от МЕЧ; и 1 от ВЕЛИЧИЕ, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и до пълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-136, внесен от Николай Денков и група народни представители на 22 юли 2025 г.“ Благодаря
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .