
Благодаря, госпожо Председател.
„ДОКЛАД
относно обсъждане за първо гласуване на:
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21.07.2025 г.,
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-136, внесен от Николай Денков и група народни представители на 22.07.2025 г.,
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22.07.2025 г. в Комисията по демографската политика, децата и семейството
Комисията по демографската политика, децата и семейството проведе редовно заседание при наличен кворум, открито от председателя госпожа Илиана Жекова. Дневният ред, предварително разпространен до членовете, бе приет с 14 гласа „за“, без „против“ и „въздържали се“.
По точка 1 Комисията разгледа три законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, съответно: № 51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г.; №51-554-01-136, внесен от Николай Денков и група народни представители на 22 юли 2025 г.; и № 51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г.
На заседанието присъстваха: представители на Министерството на образованието и науката – госпожа Емилия Лазарова, заместник-министър; господин Ивайло Христов, директор на дирекция „Правна“; госпожа Евгения Костадинова, директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“; госпожа Пенка Иванова, директор на дирекция „Учебна и училищна документация“; госпожа Грета Ганчева, директор на дирекция „Приобщаващо образование“; госпожа Полина Петкова, началник на отдел „Квалификация и кариерно развитие“; от Министерството на труда и социалната политика присъства госпожа Евелина Върбанова; от Държавната агенция за закрила на детето – госпожа Ивайла Касърова, заместник-председател, и госпожа Даринка Янкова. Участваха и представители на Обществения съвет към Комисията – професор Антоанета Христова и госпожа Христина Христова, заместник-председатели, както и госпожа Иглика Иванова и госпожа Татяна Коцева, членове.
Заместник-министър Емилия Лазарова представи от името на Министерския съвет основните акценти в Законопроект № 51 502 01-37, структурирани в три групи:
Първата група развива съществуващи концепции в Закона за предучилищното и училищното образование: легални дефиниции за „качествено образование“, „равен достъп“ и „благополучие“; по-силен акцент върху възпитателната функция на училището; разширяване на езиковата подкрепа чрез интензивно обучение по български език и подготвителни езикови класове; въвеждане на принципи на формиращо оценяване и развиване на социално-емоционални умения; разширяване на възможностите за деца и ученици със специални образователни потребности – участие в дейности по целодневна организация, валидиране на компетентности, удостоверяване за XII клас, по-широко включване в занимания по интереси и терапевтични дейности; осигуряване на транспорт за деца в задължителна предучилищна възраст и ученици със; разширяване обхвата на обучение в центровете за специална образователна подкрепа; нови функции за регионалните центрове за подкрепа на приобщаващото образование и прецизиране на дейностите за обща и допълнителна подкрепа.
Втората група предложения е породена от практиката: законово регламентиране на междуинституционалния механизъм за обхват; промени при учебните програми и учебниците – частични актуализации при безвъзмездно ползване и задължително своевременно електронно отразяване; замяна на четиригодишната атестация с ежегодно оценяване на труда на педагогическите специалисти; информационна система за проследимост и оценка на квалификациите; отпадане на втория етап от оценяването на проектите за учебници и въвеждане на нови правила; мерки срещу сегрегация чрез регулиране на приема; административнонаказателни правомощия на директорите; изискване кметовете да предлагат неучебни дни; намаляване на административната тежест по индивидуални учебни планове; въвеждане на нови кариерни роли – базови учители, учители методици, национален кариерен център и признаване на кариерните консултанти като педагогически специалисти; такси за дубликати на документи; предупредителни мерки и поощрения за ученици; разширени правомощия на учителите за бързи мерки.
Третата група отразява общественото развитие и нагласи: интеграция на здравни, социални и образователни услуги в ранна детска възраст; нова квалификация „специалист по ранно учене и грижи“; въвеждане на задължително избираем предмет добродетели и религии – три алтернативни програми, без оценки; промени в статута на математическите и природо-математическите гимназии – възможност за прием след VI и VII клас, продължаване без повторен прием; обособяване на „класическо училище“ като отделен вид; промяна в статута и организацията на регионалните управления по образование като административни структури към Министерството на образованието и науката; забрана на мобилни телефони – с изключение за образователни/медицински/форсмажорни цели; и намаляване на периода за спиране на семейни помощи от 12 на 3 месеца.
Народният представител Николай Денков представи Законопроект № 51-554-01-136. Той подкрепи необходимостта от промени, но изрази разочарование от хода на общественото обсъждане и ограниченото отразяване на получените становища. В своето изложение очерта предложения за изричното регламентиране на използването на изкуствен интелект в училищното образование и подготовката на учителите за работа с изкуствен интелект; концептуално позициониране на религиите в рамката на изучавани идеологии/доктрини/системи от възгледи; въвеждане на дефиниция за „качество на образованието“ и обвързване на резултатите от националното външно оценяване с „добавена стойност“ на училищата; мандатност за директорите – до два последователни мандата, и прецизиране на съставите на конкурсните комисии; легална дефиниция на „пропаганда“, за да се гарантира академична свобода и да се избегне блокиране на учителски дискусии, стига те да стъпват на научни познания.
От името на вносителите на Законопроект № 51-554-01-135 от Елисавета Белобрадова и група народни представители госпожа Кристина Петкова представи фокуса върху механизъм за гарантиране на качество при съхраняване на автономията на преподаването: ясни дефиниции за „равен достъп“ и „качествено образование“; целеполагане чрез компетентностни рамки, обобщаващо оценяване, събиране и анализ на образователни данни с обществен контрол, самооценяване на училищата по нов стандарт за управление на качеството, инспектиране на институциите, както и ежегодна атестация на педагогическите специалисти и директорите. Подчертана бе необходимостта от национална стратегия за цифровизация, насърчаваща внедряване на иновации и изкуствен интелект.
В последвалите становища от изпълнителната власт заместник-министър Емилия Лазарова представи рамковите бележки на МОН по останалите два законопроекта. По Законопроекта на народния представител Николай Денков МОН подкрепя акцента върху етичното и безопасното използване на изкуствения интелект, но предупреждава, че предложената формулировка създава правна неяснота и се нуждае от по-прецизен текст; аналогични са резервите към въвеждането на легална дефиниция на „пропаганда“. Относно въвеждането на дефиниция за „качество на образованието“ и обвързването на резултатите от националното външно оценяване с „добавена стойност“ на училищата МОН счита, че систематичното място на нормите за оценка на качеството е в частта за финансирането. По Законопроекта на народния представител Елисавета Белобрадова Министерството на образованието и науката изрази резерви заради непоследователно уреждане на нови субекти и регистри, неясен статут на предмета добродетели и религия, смесване на цели, инструменти и методически понятия, езикови неточности и включване на процедури и срокове, които по същността си са предмет на подзаконовата уредба. Министерството на образованието и науката не приема и предложенията за максимален публичен достъп до вътрешноинституционални системи поради изисквания за защита на личните данни и мрежова сигурност.
В реплика народният представител Николай Денков заяви готовност за редакционна работа, но подчерта, че свързването на оценката за качество преимуществено с финансирането е методологично некоректно и крие рискове. По думите му, евентуална връзка следва да бъде вторична и ограничена като дял от бюджета.
От страна на Държавната агенция за закрила на детето заместник-председателят госпожа Ивайла Касърова подкрепи законодателното гарантиране на езикова подкрепа за деца, които не владеят български език; акцентира върху интегрирани политики за ранно детско развитие и междуинституционален синхрон; подкрепи създаването на Национален център за кариерно ориентиране и координационно звено с участие на Държавната агенция за закрила на детето.
В рамките на обществените становища Националната мрежа за децата чрез госпожа Милена Николова представи отрицателно становище за превръщане на религията в задължителен компонент и настоя за повече време за прецизиране на текстовете, включително относно приобщаващото образование и мястото на родителите при решенията за деца със специални образователни потребности.
Членове на Обществения съвет към Комисията по демографска политика, децата и семейството изразиха следните позиции:
Госпожа Иглика Иванова подкрепи засилването на обучението и владеенето на български език и акцента върху изкуствения интелект, но изрази резерви по темите дисциплина и религия.
Професор Антоанета Христова подкрепи засилване на възпитателната функция, по-добра междусекторна координация за обхват, мерки за приобщаващо образование и създаване на национален кариерен център; обърна внимание на нуждата от подготовка на специалисти по „ранно учене и грижи“ и актуализиране на учебното съдържание спрямо потребностите на икономиката.
Госпожа Татяна Коцева акцентира върху риска предметът религия и добродетели да задълбочи разделенията, особено в смесени региони, и припомни данни от международни оценявания за силното влияние на семейния социално-икономически статус върху резултатите, като изложи това като аргумент за предпазливост при въвеждане на нови разделящи критерии.
От страна на Министерството на образованието и науката господин Ивайло Христов информира, че значителна част от постъпилите страници със становища дублират идентичен текст, като увери, че всички са прегледани; по въпроса за вероизповеданията отбеляза изискванията на Закона за вероизповеданията и прага за регистриране.
В обсъждането между народните представители бяха изразени различни позиции.
От името на парламентарната група на „Има такъв народ“ народният представител Цветан Предов постави критика към задължителното въвеждане на „Религия и добродетели“, виждайки риск от стигматизация на деца, които не желаят да избират нито едното, нито другото, и изрази опасения от прилагането на предупредителни мерки в условия на субективност. Според него проблемът с дисциплината следва да се решава чрез координирани превантивни механизми с участието на училище, социални служби и органи по противообществени прояви.
В отговор народният представител от парламентарната група на ГЕРБ-СДС Христина Георгиева подчерта, че в системата действат механизми за обхват и за противодействие на насилието, а предупредителните мерки могат да имат превантивен характер и
по-оперативно прилагане от санкциите. В последващо изказване тя подкрепи рамката на Законопроекта на Министерския съвет, настоя за работна група между първо и второ четене и посочи положителни елементи и в останалите два законопроекта.
От името на парламентарната група на „ДПС – Ново начало“ народният представител Николай Златарски заяви подкрепа за Законопроекта на Министерския съвет, като отбеляза три резерви: ограничаване правомощията на кметовете за обявяване на неучебни дни; промяна на статута на началниците на регионалните управления по образование поради риск от политизация; и ежегодната атестация – риск от субективизъм. Парламентарната група на „ДПС – Ново начало“ приветства въвеждането на „Религия и добродетели“ с уговорки по детайлите. По останалите два Законопроекта групата заяви въздържане на този етап.
От парламентарната група на „БСП – Обединена левица“ народният представител Нина Димитрова изрази принципна подкре па за необходимостта от промени, настоя за прецизиране на терминологията, предупреди за рисковете при прибързано въвеждане на предмета добродетели и религия и заяви несъгласие с мандатността за директорите, като предложи годишната оценка да е основание за персонални решения при доказана неефективност.
В последващо изказване народният представител от парламентарната група на „Продължаваме промяната – Демократична България“ Николай Денков аргументира, че превръщането на религията от избираема в задължителна компонента не води до ясно доказуеми положителни ефекти, а крие рискове, включително за националната сигурност в смесени региони, и подчерта несъвместимостта на логиката „задължително, но избираемо“; същевременно той потвърди отделни позитиви в проекта на Министерския съвет, но заяви въздържане на групата по ключови теми – задължителна религия, годишно оценяване вместо атестация, статут на регионалните управления по образование.
След изчерпване на разискванията председателят постави на гласуване трите законопроекта:
- По Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21.07.2025 г.: „за“ – 12, от които 6 гласа от парламентарната група на ГЕРБ-СДС; 3 гласа от парламентарната група на „ДПС – Ново начало“; 1 глас от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“; 2 гласа от парламентарната група на „Има Такъв Народ“; без „против“; „въздържал се“ – 4, от които 2 от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“; 1 от парламентарната група на ПП МЕЧ и 1 от парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ.
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-136, внесен от Николай Денков и група народни представители на 22.07.2025 г., не получи подкрепа от Комисията: „за“ – 5, от които 2 гласа от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“; 2 гласа от парламентарната група на „Има Такъв Народ“; 1 глас от парламентарната група на ПП МЕЧ; без „против“; „въздържал се“ – 11, от които 6 гласа от парламентарната група на ГЕРБ-СДС; 3 гласа от парламентарната група на „ДПС – Ново начало“; 1 глас от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“; 1 глас от ВЕЛИЧИЕ.
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22.07.2025 г., не получи подкрепа: „за“ – 2, които са от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“; без „против“; „въздържал се“ – 14, от които 6 гласа от парламентарната група на ГЕРБ-СДС; 3 гласа от парламентарната група на „ДПС – Ново начало“, 1 глас от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“; 2 гласа от парламентарната група на „Има Такъв Народ“; 1 глас от парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ.
Комисията прие на първо гласуване единствено внесения от Министерския съвет Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование с № 51 502 01-37.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .