Уважаема госпожо Председател, колеги народни представители! На основание чл. 76, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание представям доклада на Комисията в резюме.
„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г.
На редовно заседание, проведено на 11 септември 2025 г., Комисията по правата на човека и вероизповеданията обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на образованието и науката госпожа Емилия Лазарова – заместник-министър, и експерти от МОН; госпожа Елена Чернева-Маркова – заместник-председател на Комисията за защита от дискриминация; госпожа Велислава Делчева – омбудсман на Република България; госпожа Грета Ганева от „Обединени евангелски църкви в България“; господин Максим Делчев – председател на Централния израилтянски духовен съвет, и господин Амир Фелети – началник на отдел „Образование“ към Главно мюфтийство на Мюсюлманското изповедание в България.
От името на вносителя Законопроект № 51-502-01-37 беше представен от заместник-министър Емилия Лазарова, която обобщи предложенията за промяна в три основни групи:
Първата група промени доразвиват съществуващите концепции в Закона за предучилищното и училищното образование – ясно дефиниране на съществуващи понятия, като качествено образование, равен достъп, благополучие; акцентиране върху възпитателната функция на училището; разширяване на формите на езикова подкрепа чрез интензивно обучение по български език и подготвителен езиков клас; въвеждане на принципи, свързани с оценяването на учениците и поставяне на акцент върху формиращото оценяване и върху социално-емоционалните умения; разширяване на възможностите на учениците със специални образователни потребности – участие в дейности от целодневната организация на учебния ден при индивидуална форма на обучение, валидиране на компетентности по учебни предмети и за втори гимназиален етап, издаване на удостоверения за завършен XII клас, включване в заниманията по интереси, терапевтични и рехабилитационни дейности, осигуряване на транспорт за деца в задължителната предучилищна възраст и за учениците със специални образователни потребности, разширяване на обхвата и след задължителната училищна възраст до XII клас на ученици, които се обучават в центровете за специална образователна подкрепа.
Втората група предложения са породени от практическото прилагане на действащата нормативна уредба – законово регламентиране на механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителната предучилищна и училищна възраст и по-активно междуинституционално взаимодействие и контрол.
Третата група предложения са породени от промени в общественото развитие и нагласи – регламентиране на интеграция на здравни, образователни и социални услуги в системата на образованието и грижата в ранна детска възраст и синхронизиране на изискванията за ранното учене и грижи в детски ясли и яслени групи на детски градини; разкриване на нова професионална квалификация – „специалист по ранно учене и грижи“; въвеждане на задължително избираем учебен предмет добродетели и религии, насочен към ценностното формиране на личността и възпитанието в добродетели, с избор от три алтернативни програми, без оценки.
От името на вносителите Законопроект, № 51-554-01-135, беше представен от народния представител Атанас Славов.
Със Законопроекта се създават правила, с които държавата да гарантира качеството на предучилищното и училищното образование, без да се нарушава автономията на преподаването и управлението на институциите. Предлагат се дефиниции за равен достъп до образование, справедливи правила за прием, достъпна стимулираща физическа среда, подкрепяща и приобщаваща човешка среда, образователна интеграция, както и дефиниция за качествено образование, която да представлява оптимален баланс между благополучието на децата и учениците, докато се обучават и компетентностите, които развиват.
Въвежда се нов учебен предмет – добродетели и религии. Учебният предмет добродетели е задължителен модул, насочен към гражданското и ценностното възпитание на учениците, основан на принципите и ценностите, залегнали в Конституцията на Република България, Хартата на основните права на Европейския съюз и Европейската конвенция за правата на човека. Учебната програма по този предмет се утвърждава с държавен образователен стандарт и може да бъде интегрирана с обучението по гражданско образование, философия или други хуманитарни учебни предмети.
Учебният предмет религия е избираем и включва програми за изучаване на основните християнски традиции – православие, католицизъм, протестантство, исляма, юдаизма или общ неконфесионален курс, изучаващ религиозните традиции в исторически и културен контекст. Изборът да се извършва при условията на закона, без административни ограничения, свързани с минимален брой ученици или предварително разрешение от директора. Законодателните предложения са свързани с конституционното изискване вероизповеданията да са отделени от държавата и образованието да е светско, като се отчита приносът на основните религиозни традиции в България по аргумент от преамбюла на Закона за вероизповеданията и се цели осигуряването на равнопоставеност при изучаването им.
В Комисията са постъпили писмени становища по законопроектите от Комисията за защита от дискриминация, омбудсмана на Република България, „Обединени евангелски църкви в България“ – по Законопроект № 51-502-01-37 и от Министерството на образованието и науката – по Законопроект № 51-554-01-135.
По отношение на Законопроект № 51-554-01-135 заместник-министър Лазарова отбеляза, че не става ясно дали се предвижда въвеждане на учебен предмет добродетели и религии с два различни модула или два отделни учебни предмета: добродетели – задължителен за всички, и религия – избираем. В случай че е второто, не е ясно защо на законово равнище се въвежда един-единствен общообразователен предмет, щом всички останали са посочени на подзаконово равнище. Същевременно предложението да няма никакви ограничения за минимален брой ученици, води не само до необосновано висок финансов разход, но и до изключително трудна организация на учебния процес. Недостатъчно ясен е и характерът на учебния предмет добродетели – дадени са две различни алтернативи – самостоятелен учебен предмет и учебна програма, която „може да бъде интегрирана с обучението по гражданско образование, философия или други хуманитарни учебни предмети“.
Становището на КЗД беше представено от госпожа Чернева-Маркова, която заяви, че Комисията подкрепя визията на МОН за необходимостта от реформиране на системата и осигуряването на равен достъп и качествено образование на всички деца. Тя представи конкретни препоръки за прецизирането на текстове и понятия в Законопроекта, които са неприемливи в контекста на антидискриминационното законодателство и представляват риск от пряка и непряка дискриминация. Изрази се подкрепа относно въвеждането на задължителен учебен предмет добродетели и религии, но при спазването и гарантирането на светския характер на образованието, недискриминация при преподаване и необходимост от ревизиране на термина „конфесионално обучение“. КЗД не подкрепя предложенията по § 19 в Законопроект № 51 554 01-135.
Омбудсманът госпожа Делчева подкрепи законодателните предложения, които гарантират правото на достъп до качествено образование на всички деца. Посочи, че становището на институцията отразява констатациите и критичните бележки, които се съдържат в жалбите на гражданите, адресирани до нея по законопроектите, и изложи конкретни препоръки.
По отношение на въвеждането на нов учебен предмет добродетели и религии като задължителен в учебната програма счита, че има нужда от допълнителен обществен дебат, защото в обществото съществува разделение по тази тема. Предметът не следва да бъде включен в задължителната учебна програма, а да остане като свободноизбираем в училищата. Въвеждането му като задължителен да стане в прогимназиален етап, темите да бъдат свързани със светския характер на образованието, с възрастта на учениците и да бъдат осигурени достатъчно финансови и човешки ресурси.
Госпожа Ганева представи становището на „Обединени евангелски църкви в България“ и обърна внимание, че предметът религия не може да бъде преподаван конфесионално.
Господин Максим Делчев изрази подкрепата си за Законопроекта, внесен от Министерския съвет за въвеждането на задължително обучение по религия, и отбеляза, че текстовете, свързани с конфесионалното обучение, трябва да бъдат прецизирани.
В последвалата дискусия участие взеха народните представители Атанас Славов, Хюсеин Хафъзов, Васил Пандов и Красимир Събев. Бяха поставени въпроси към МОН, свързани с учебниците, преподавателите и програмите по религия, на които представителите на МОН отговориха подробно.
След проведеното гласуване Комисията по правата на човека и вероизповеданията с 6 гласа „за“ – 3 гласа от ПГ на ГЕРБ-СДС; 1 глас от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ; 1 глас от ПГ на „ДПС – Ново начало“, 1 глас от ПГ на ИТН, без „против“ и 2 гласа „въздържал се“ – 2 гласа от ПГ на ПП ДБ, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-502-01-37, внесен от Министерския съвет на 21 юли 2025 г.
След проведеното гласуване Комисията по правата на човека и вероизповеданията с 2 гласа „за“ – 2 гласа от ПГ на ПП-ДБ; 2 гласа „против“ – 1 глас от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ, 1 глас от ПГ на „ДПС – Ново начало“; и 4 гласа „въздържал се“ – 3 гласа от ПГ на ГЕРБ-СДС, 1 глас от ПГ на ИТН, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 51-554-01-135, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 22 юли 2025 г.“ Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .