
Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми дами и господа народни представители! Днес най-сетне говорим за образование след толкова месеци отлагане на тази тема – и даже години, поради факта, че имахме изключително – и продължаваме да имаме, тежка политическа криза. Тази тема обаче прониква във всеки един аспект от съществуването на държавата и гарантира изобщо нейното съществуване. А когато говорим за образование, трябва да фокусираме вниманието си на най-важните фактори, а именно качествено образование и равен достъп до него.
„Продължаваме Промяната – Демократична България“ предлага собствен законопроект с ясното съзнание, че основният проблем на предучилищното и училищното образование у нас е неспособността на държавата да гарантира качество на системно ниво. Даваме си сметка, че постигането на целта за равен достъп до качествено образование изисква повече от предложените промени в Зак она. Нужно е цялостно преосмисляне на редица държавни образователни стандарти и други подзаконови актове, както и на учебните програми по отделните предмети и класове. Едва след завършването на този процес на всички нива трябва да бъде оценен ефектът от промените върху качеството на образованието.
Истината е, че за да постигнем истинска образователна реформа, която надхвърля личните и партийните интереси, трябва да променим и подхода си на парче – той трябва да стане системен. В противен случай рискуваме да натоварим учениците с непосилната задача да компенсират обществените дефицити – били те добродетелни, образователни или икономически.
Тази отговорност, това компенсиране не е на децата. Тя е наша, на обществото и на нас като законодатели, избрани от гражданите с ясен мандат и набор задачи. Най-важната сред тях е да преодолеем слабостите в образованието, така че всяко дете, независимо от своите обстоятелства, да бъде подкрепено през своя образователен път. Образованието трябва да дава знания, да подготвя учениците за живота им след завършването и за пазара на труда, който изисква все по-различен набор умения. Самото училище дава на децата приятели, спомени за цял живот, любими учители, изобщо как трябва да израснат в училище децата, да знаят как функционира светът, да завържат връзки за цял живот, да се справят с трудностите и промените в настоящето. Затова и основна цел на нашия законопроект е създаването на правила, които да позволят на държавата да гарантира равен достъп до качествено предучилищно и училищно образование за всяко дете, без да се нарушава автономията на преподаване и управление на институциите. В училище е важно да има свобода за учителите и директорите. Затова в него предлагаме ясни дефиниции за равен достъп и качествено образование, както и свързан хоризонтален механизъм за гарантиране на качеството, за да могат учителите през тази свобода да бъдат подкрепени в осигуряването на качествено образование.
Законопроектът поставя акцент върху ранното детско развитие. Инвестицията в образованието в първите години от развитието на едно дете носи най-високата възвръщаемост за държавата в сравнение с всеки друг образователен етап в човешкия живот. В първите три години мозъкът на детето се развива най-интензивно. Ако тогава се открият и адресират проблемите, резултатите се отплащат многократно, но ако моментът бъде изпуснат, после трудно, а понякога и никога не можем да наваксаме. Затова предлагаме разширяване на достъпа чрез допълващи услуги и по-добра координация между образователната, здравната и социалната система.
За децата, които не владеят български език или българският език не им е майчин, въвеждаме правила, които да гарантират ефективна езикова подкрепа. Това означава квалифицирани преподаватели, повече ресурси и системна работа още от детската градина, включително и през лятото, за да не се налага нито едно дете да повтаря първи клас и да се намали процентът на отпадащите преждевременно от класната стая. Езиковата подкрепа е условие тези деца да останат в системата и да участват пълноценно в обществото.
Друг съществен акцент на нашия законопроект е изискването държавата целенасочено да насърчават внедряването на иновации, технологии, включително на изкуствен интелект. Образованието трябва да върви в крак с времето и да следва стратегия за цифровизация, която гарантира подготвени учители и ученици, качествено съдържание, модерни процеси, управление на базата на данни и стабилна инфраструктура. Училището трябва да подготвя децата не просто да оцеляват в дигиталния свят, а да се движат уверено в него, да различават истината от дезинформацията и да използват технологиите за развитие, а не за изолация.
В областта на интеграцията добавяме дефиниция и механизми за превенция на сегрегацията, включително и на вторичната. Подчертаваме, че равният достъп е невъзможен без реална образователна интеграция. Мерките за десегрегация не трябва да бъдат механични, а да осигурят реално по-добро образование там, където проблемът е най-остър. Интеграцията е част от самото право на образование и условие за едно по-сплотено и справедливо общество.
Що се отнася до квалификацията на учителите, предлагаме координиране и обединяване на процедурите в единна система, която да позволява конкуренция между обученията и следене на качеството чрез ясни критерии и обратна връзка от учители и работодатели. Когато учителите получават качествено обучение, печели цялата система.
И накрая. По темата за новия учебен предмет добродетели и религии нашата позиция е ясна. Религиозното обучение трябва да остане избираемо и да включи в Закона всички, признати от Закона за вероизповеданията, деноминации, за да не се чувства нито едно дете изолирано, сегрегирано или изоставено заради деноминацията, която изповядва неговото семейство. Ако се въведе нов задължителен предмет, той следва да бъде посветен на ценностите на Конституцията, на европейските принципи и на Хартата за правата на човека, така че учениците да изграждат обща гражданска култура и да познават основите на демокрацията, които да залегнат и в техните добродетелни и качествени характеристики. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
 Стража съществува благодарение на хора като Вас!
 Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .