
Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми ученици и гости! За мен днес е много важен ден, защото винаги съм смятала, че темата за образованието е темата, която може да обедини всички, защото това засяга бъдещето на нашите деца.
Министър Вълчев достатъчно конкретно представи предложения от Министерския съвет законопроект. Поздравявам го него и целия екип за това, че за сравнително кратък период от време успяха да направят множество обществени обсъждания, успяха да стъпят на много текстове, които бяха обсъждани в последните години, да ги обобщят, така че да предоставят първия пакет от промени в Закона за предучилищното и училищното образование, върху който всички ние много отговорно работихме.
Този законопроект представлява, на практика, началото на сериозни реформи в българското средно образование с цел то да отговори на изискванията на съвременното общество, на пазара на труда, на технологичния напредък. Днес всички ние трябва да си отговорим на няколко въпроса:
Първо, искаме ли по-модерно образование за нашите деца? Искаме ли то да подготвя децата ни за професиите на бъдещето? Искаме ли по-конкурентоспособна икономика с висока добавена стойност? И нещо много важно. Можем ли да се обединим поне за една тема в днешния дневен ред? И това е темата за по-качествено образование за децата на България. Аз лично Ви призовавам към това.
Доста текстове бяха представени от министър Вълчев, или по-скоро доста теми. Аз ще се спра само на темите, които според мен са изключително важни и имат нужда от по-бързо приемане и разработване.
На първо място, това е, разбира се, темата за по-добър достъп до образование за всички деца. Тук бяха представени интегрирани политики за ранно детско развитие, нещо много важно – връзката между различните системи, която да бъде гарантирана със закон, да не е доброволна и по желание, а именно образователната, социалната и здравната система. Също така, нещо много важно за осигуряване на достъпа – това е езиковата подкрепа за деца, които не владеят български език, или по-слабо владеят български език. Това е ключов момент, защото няма как едно дете, което не владее добре български език, да започне своето обучение и да се чувства добре сред всички останали. Това е и една от основните причини за отпадане на ученици от училищната система.
Нещо много важно за мен – разширяване на системата за подкрепа на всяко дете, което има нужда от нея, разбира се, на първо място, на децата със специални образователни потребности, но също така и разширяване извън тази група, а именно за деца, които имат поведенчески проблеми или друг вид проблеми. Аз и много наши партньори много внимание отделихме на тази тема, за което съм благодарна и на министър Вълчев – за подкрепата от Министерството на образованието и науката. Благодаря и на всички училища, които се включиха, неправителствени организации, които имат голям принос, включително с предложения за промени в някои от текстовете.
Важна тема, която е засегната в този законопроект, е подобряването на дисциплината в училище. Аз смятам, че всички учители имат нужда от подкрепа в това отношение, защото в края на краищата най-важното е не самото наказание, а наказанието или санкцията да имат възпитателен ефект, да имат включително превантивен ефект. Така че то трябва да се налага тогава, когато това е нужно, а не след месеци на обжалвания на различни документи.
Един ключов момент в образованието – това е квалификацията на учителите. Всички знаем и всички сме съгласни, че когато има добре подготвени учители, които постоянно повишават своята квалификация, тогава имаме възможност и за по-качествено образование. Затова за мен са важни текстовете, които се отнасят до подобряване на процеса на квалификацията и професионалното израстване на учителите. Тук много важно е създаването на регистър за предоставящите квалификация, за да може да има и обратна връзка от учителите. Също така са важни и задължителните теми, които министърът на образованието ще има възможност да предложи във връзка с националната политика в сферата на образованието и възможността за връзка с бизнеса.
И на последно място, но не по важност, ще отбележа, разбира се, темата, която беше засегната от всички дотук – акцента върху възпитателната работа в училището.
Накрая да обърна внимание още веднъж – това е само първата, но смятам, важна крачка за промяна и модернизация на българското образование, за която всички казваме, че има нужда и че всички ще работим за това. Цялостната промяна включва промяна на учебните планове и програми – нещо, върху което Министерството работи; промяна в принципите на оценяване; подобряване системата на квалификация – теми, които са засегнати в тези промени. Разбира се, подобряване на равния достъп до образование и подкрепа за всяко дете.
Лично мое мнение е, че между двете гласувания трябва да има максимален срок за предложения и разбира се, работна група, която да ги обобщава. Убедена съм, че между двете гласувания ще има доста предложения за прецизиране на текстовете, и съм също така убедена, че ние можем да намерим общ подход, включително с вносителите на другите два законопроекта. Аз лично бих подкрепила темата за изкуствения интелект, която е в един от законопроектите.
Също така в Законопроекта, внесен от госпожа Белобрадова, има много-много съвпадения, така че има време и възможност да прецизираме някои от текстовете и да постигнем това обединение, което наистина смятам, че е важно – не само за образованието, а изобщо за обществото. Така че днес имаме шанса да покажем политическа воля да работим за по-добро образование за нашите деца. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществув а благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .