Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги народни представители, уважаеми гости! За всички е ясно, че в последните години образователната система в България е изправена пред редица предизвикателства – от необходимостта да се гарантира по-широк и равен достъп до качествено образование, през нуждата от подкрепа за деца от най-уязвимите групи, през стремежа да бъде осъвременена педагогическата и институционалната рамка. Видяхме, че по-либералната част на Законопроекта в последните десет години доведе до ясно очертали се дефицити, свързани с ранното детско развитие, езиковата подкрепа за деца с различен майчин език, интеграцията на деца със специални образователни потребности, недостатъчната ефективност на професионалното ни образование, формализъм, административна тежест и други. Съществен е и дефицитът по отношение на възпитателната функция в българското училище. Днес основният въпрос е: консервативна или либерална трябва да бъде българската образователна система?
Ще взема отношение по Законопроекта, внесен от Министерския съвет, като ще подчертая, че в голямата си част политиките в него се припокриват с алтернативен законопроект на парламентарната група на БСП, внесен преди десет години, но неприпознат от тогавашното оформено мнозинство.
Настоящите промени в Закона за училищното и предучилищното образование, от една страна, целят да го адаптират към реалните потребности, от друга страна, да дадат възможност и да заложат на политики по отношение на приобщаване, превенция и ранна подкрепа, както и на устойчиви механизми, които да развият потенциала на всяко дете, обхванато в образователната система. Фокусът, който се залага върху езиковото овладяване, социално-емоционалната подкрепа, сътрудничеството между държавните власти и местната власт, както и осъвременяването на педагогическите практики, е показателен, че се търси една по-ефективна и грижовна образователна среда. В последните няколко месеца Образователното министерство проведе десетки срещи с учители, експерти, директори, синдикати и партньори. Колеги от Образователната комисия инициираха няколко кръгли маси по наболели въпроси. Тоест можем да кажем, че диалогът с всички заинтересовани страни беше реален и конструктивен. Фактът, че беше удължен срокът за обществено обсъждане на Законопроекта, а впоследствие бяха нанесени корекции в него, е показателен, че се търсеха балансирани решения. Да, винаги има какво повече да се желае.
Освен че Законопроектът е насочен към адаптиране на образователната ни система към потребностите на икономиката и обществото, в него се поставя нова стратегическа цел, която е базирана на ново фундаментално понятие – понятието благополучие. Благополучие за всички участници в образователния процес – учители и ученици. Това вече е и подход към нова философия в нашата образователна система, а именно образование, което е насочено към личностното развитие на всеки един участник, а не към образование, което е насочено към резултатите на хартия. А въвеждането на формиращото оценяване измества фокуса от механичното възпроизвеждане на наизустена информация към реалната възможност за придобиване на умения, критично мислене и социална компетентност.
Подкрепяме ключов акцент в Законопроекта, който е поставен върху фокуса за ранното детско развитие и езиковата интеграция. Въвеждането на езиков подготвителен клас и възможните форми за езикова подкрепа ще доведат до преодоляване на едно предизвикателство и трудност, която среща всеки един български учител, а именно да обучава ученици, чийто майчин език е различен от българския език. При високата мобилност на семейства в рамките на Европейския съюз системната езикова диагностика и последващата езикова подкрепа е ангажимент на всяка образователна система. Затова ние изказваме удовлетвореност, че този момент намира място и в реформата на българската образователна система.
А регламентираният механизъм за междуинституционален обмен между държавните власти и засилената роля на местната власт ще даде възможност за координирани действия в интерес на всяко едно дете, което подлежи на задължително обучение, тъй като ние ще имаме възможност за реална информация по отношение на обхвата и движението на учениците.
Съществен е и моментът по отношение на карие рното ориентиране – тема, която е слабо застъпена в настоящия закон. Създаването на Национален център за кариерно ориентиране и засилване ролята на кариерните консултанти, които ще придобият и статут на педагогически специалисти, е съществена стъпка, която ще даде възможност за една навременна и адекватна информираност на учениците по отношение на бъдещите им възможни професионални реализации, което, от своя страна, ще даде възможност да дадем възможност за бъдещите потребности на пазара на труда, тъй като неведнъж работодателите през годините са алармирали за този сериозен проблем.
В същото време изказваме и удовлетворение по отношение на фокуса, който се постави върху математическите и природните науки. Това е логична стъпка в контекста от потребностите на пазара на труда, както и кореспондира със стратегическите приоритети на нашата страна по отношение на науката, технологиите и иновациите за осъвременяване на педагогическите практики – един съществен момент, тъй като учителите трябва да бъдат адекватни на съвремието. Добре оценяваме и моментите, свързани с обучението и квалификацията на учителите. Обученията, които ще бъдат практически ориентирани, ще отговарят на реалните потребности и ще доказват придобити професионални компетентности.
Виждаме, че всички заложени мерки целят да се преодолее и да се сложи край на формалното трупане на кредити и сертификати, без съществено да виждаме подобрения на уменията.
Преждеговорившите се спряха и на замяната на четиригодишния период за атестация с ежегодното оценяване на учителите. Ние не виждаме проблем в тази законодателна мярка, тъй като тя в известна степен ще се препокрие с ежегодното диференцирано заплащане и при условие че тази годишна оценка ще бъде по-облекчена и ще изпълнява развиваща и мотивираща функция с възможност за израстване в педагогическата йерархия, от една страна, а от друга страна, и като корективна мярка там, където липсва отговорност, там, където колегите нямат възможност и не се справят с възложените им задължения.
Разбира се, аз тук също ще отворя скоба и ще заявя, че ние от „БСП – Обединена левица“ също смятаме, че между първо и второ четене трябва да доразв ием тази част на Законопроекта, така че да бъде гарантирана в по-голяма степен ролята на учителите, и този момент, при който Законът дава възможност за освобождаване на учител при първа слаба оценка, да не се превръща в повод за реваншизъм – бил той личностен, или политически.
Тук е моментът да изкажем и своето задоволство, че след няколко десетилетия в българското училище се връщат учителите методисти, които със своя богат опит, със своята доказана експертност, ще бъдат в помощ при приемствеността в учителските поколения, както и ще бъдат в помощ на новопостъпили учители и колеги, които имат своите затруднения.
Разбира се, не на последно място по значимост – видях, че това е подход и при колегите от другите коалиции и партии, ще се спра на основния момент в образователната система, който е свързан с възпитателната функция. Като учител, който повече от 20 години влиза в класната стая, категорично мога да заявя, че в основата на доброто и качествено образование стои възпитанието. Подкрепяме набора от предупредителни дисциплинарни мерки, както и облекчените процедури за тяхното налагане, които работят в защита на учителите, както и забраната за използване на мобилни телефони в училище, тъй като това ще гарантира възможност на всеки един учител да създаде една ефективна и работеща учебна среда, в която концентрацията и вниманието на учениците ще бъдат насочени към урочната дейност.
Всички виждаме, че през последните години агресията, ниската мотивация за учене, липсата на чувство за принадлежност към образователната институция, както и липсата на устойчиви морални ориентири придобиват тревожна тенденция. В този контекст въвеждането на новия учебен предмет, който ще бъде базиран не на изпитване и оценяване, а на дискусии, разглеждане на житейски казуси и формиране на добродетели, е стъпка навременна и в правилната посока.
Във време, в което децата растат под влиянието на социалните мрежи, дезинформирани и с недостатъчно добри примери за подражание, образователната институция трябва да има своята съществена роля в изграждането на ценностната система в българските деца. Затова ние подкрепяме усилията на министър Вълчев и неговия екип да се засили възпитателната функция в българското училище и то да бъде по-консервативно.
Разбира се, категорично заявяваме и позицията, че сме длъжни да гарантираме светския характер на българското училище, така както е заложено в нашата Конституция, защото не трябва да позволим да се нарушат правата и убежденията на нито едно дете, на нито едно семейство. Разбира се, че предметът ще се преподава от педагогически специалисти. Аз не мога да проумея как тук може да се зададе въпрос: кой ще преподава този учебен предмет? В училище всички преподаватели са педагогически специалисти, но разбира се, трябва да има прозрачност по отношение на учебното съдържание, метода и начина на преподаване, както и квалификацията на учителите.
Подкрепям госпожа Фандъкова в позицията ѝ за дълъг срок за предложения между първо и второ четене, за да може всяка една парламентарна група да внесе своите предложения. Ние от „БСП – Обединена левица“ също ще имаме своите предложения и се надявам на диалогичност, каквато винаги е имало в Образователната комисия, да достигнем до балансирани решения, защото образованието е грижа за всички нас.
И в заключение, уважаеми колеги, ние от „БСП – Обединена левица“ ще подкрепим Законопроекта, внесен от Министерския съвет, защото смятаме, че е правилна стъпка към осъвременяване на образователната система в България именно защото постави акцент върху приобщав ане, квалификация, дисциплина, кариерно ориентиране, езиково развитие, ранна подкрепа и благополучие. Смятаме, че тези образователни промени ще дадат възможност за личностно развитие и на ученици, и на учители.
Ще се въздържим за подкрепа на законопроектите, внесени от „Продължаваме Промяната – Демократична България“, но ще подкрепим между първо и второ четене всяко едно разумно решение, което намираме в тези законопроекти. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: