
Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! В моето изказване ще засегна два аспекта. Единият ще бъде юридически, другият политически.
На първо място, с настоящия законопроект контролът от ДАНС се извежда пред скоба и става предварителен, от който ще зависи дали Министерският съвет изобщо ще стигне до разглеждане на потенциален купувач, тоест тезата за нов контрол е неправилна – вчера беше изразена такава в Комисията, тъй като в настоящата редакция на чл. 27, ал. 1 от Закона за насърчаване на инвестициите, е предвиден Междуведомствен съвет за скрининг на преки чуждестранни инвестиции. Този въпрос беше засегнат и от колегата Богданов, и от колегата Аладжов преди мен, така че тук само много кратко бих се спрял на чл. 27в от същия закон, който урежда състава на този съвет за скрининг, като в него се включва широко представителство на регулатори, изпълнителна власт, включително и ДАНС, и ДАР. Тъй като досегашният режим не се дерогира с този законопроект, това означава, че ДАНС ще бъде едновременно преди всички самостоятелно и след това заедно с всички като част от Междуведомствения съвет за скрининг. В ал. 3 пък е уреден задължителен скрининг за икономически дейности, свързани с нефт и нефтопродукти, тоест този скрининг е неизбежен за чуждестранни инвеститори. Това означава, че ДАНС и неговите покровители на практика имат първата и последната дума по въпроса с избора на потенциален купувач на „Лукойл Нефтохим“.
На второ място, включването на конкретни наименования на частно юридическо лице – непублично, в тялото на закона е лоша законодателна практика и техника, тъй като една промяна в наименованието на дружеството не представлява разпореждане с дружествени дялове, което е забранено с настоящата поправка. Тя не я забранява и на практика би могло да се появи спор дали този закон ще важи по отношение например на „Лукойл България 2025“ АД. Например! Също така в Постановление № 181 за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност, рафинерията в Бургас е включена, само че там е записано – цитирам: „Централно управление на „Лукойл – България“ ЕООД и „Лукойл Нефтохим Бургас“, без да се посочва АД ли е, ООД ли е, тоест най-малко следва да се уеднаквят наименованията в Постановлението и в Закона, но това не е основният проблем.
В новата ал. 10 от Законопроекта се забраняват разпоредителни сделки с юридически лица, регистрирани на територията на трета държава. Как, колеги, ДАНС ще извършва контрол, как ще спира разпореждането с дружествени дялове по отношение на юридическо лице, регистрирано например на територията на Швейцария? Какъв е трансграничният обхват на Закона? Ами няма такъв. Ако българско дружество пък закупи швейцарско например дружество, къде е чуждестранният инвеститорски контрол? Отново го няма.
В ал. 11 пък се въвежда предварително проучване и съгласие за разпоредителни сделки с движими вещи. Представете си една авария и необходимост от спешна подмяна на някакъв актив, технологично оборудване, което е движима вещ. Ами това представлява ли разпоредителна сделка с актив и ако ДАНС се забави със становището си например, рафинерията спира да работи ли? Създавате предпоставки Държавната агенция за национална сигурност да създаде опасност за националната сигурност.
По повод политическия аспект бих искал да задам три въпроса. Защо ГЕРБ – първата политическа сила с най-много депутати в този парламент, тази сутрин не присъства, не излъчи представител на Председателския съвет, който имаше една- единствена точка, а именно включване на този законопроект? Защо?
Кой накара Деловодството на Народното събрание да работи до 18,31 ч., за да внесе настоящия законопроект, а преди това внесеният – същият по своя смисъл, но по-тесен по обхват, внесен в 17,37 ч. същия ден, в рамките на работното време на Деловодството, беше оттеглен.
И третият въпрос е дали определени политически сили се притесниха от статията в The Wall Street Journal, която някои колеги квалифицираха като поръчкова по някаква причина, с която стана ясно, че Борисов е договарял само определени сделки, като впоследствие този законопроект буквално беше форсиран за два дни, през Комисията вчера – в почивката на пленарното заседание, и днес като извънредна първа точка. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:


Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .