
…приема годишен доклад за дейността по Регламент (ЕС) 2022/2065, който се публикува в машинночетим формат на интернет страницата на Комисията, при спазване на приложимите правила относно защита на търговската тайна и личните данни. Годишният доклад се приема до края на второто тримесечие на годината, следваща годината, за която се отнася, и се изпраща на Европейската комисия и Европейския съвет за цифровите услуги. Докладът включва дейността по Регламент (ЕС) 2022/2065 на Съвета за електронни медии и Комисията за защита на личните данни.
(6) Комисията изготвя и приема на всеки две години доклад за дейността на сертифицираните от нея органи за извънсъдебно уреждане на спорове по чл. 310а. Докладът се публикува на интернет страницата на Комисията.“
По § 8 има предложение от народния представител Божидар Божинов:
„§ 8 се изменя така „Съветът за електронни медии подпомага координатора за цифровите услуги при упражняване на неговите правомощия по чл. 49 от Регламент 2022/2065 в частта, отнасяща се до незаконно съдържание по смисъла на правото на Европейския съюз или на националното право, пренасяно от платформи за споделяне на видеоклипове като съществена част от тяхната дейност, следи оценките на риска, подадени от тези платформи в частта незаконно съдържание, както и уведомленията от доверени податели на сигнали в тази връзка, издава становища, задължителни за координатора на цифрови услуги по утвърждаване на статут на доверени податели на сигнали за платформите за споделяне на видеоклипове по чл. 22, параграф 2 от Регламента, както и за издаване на заповеди за предприемане на действия срещу незаконно съдържание по чл. 9 от същия.“
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 8, но предлага да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в § 9, относно чл. 49г, ал. 3.
По § 9 има предложение от народния представител Божидар Божанов:
„В § 9, в чл. 49д се правят следните изменения и допълнения:
а) В ал. 1 думите „копие от акта“ се заменят с думите „акта или негов заверен електронен образ по електронен път“;
б) Създава се ал. 5:
„(5) Комисията поддържа публичен регистър на актовете по чл. 9 и чл. 10 от Регламент (ЕС) 2022/2065, в който в структуриран вид се обявяват данни за органа, издал акта, доставчикът на посреднически услуги, за когото се отнася и основанието за издаването на акта.“
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от Андрей Рунчев и група народни представители по реда на чл. 79, ал. 7, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 9:
„§ 9. В глава четвърта се създава раздел VIa с чл. 49г – 49е:
„Раздел VIa
Взаимодействие и координация при изпълнението
на Регламент (ЕС) 2022/2065
Чл. 49г. (1) Комисията за регулиране на съобщенията и Съветът за електронни медии са компетентни органи по чл. 49, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията:
1. осъществява надзор върху дейността на доставчиците на посреднически услуги съгласно Регламент (ЕС) 2022/2065 относно изпълнението на задълженията им по Регламент (ЕС) 2022/2065, с изключение на случаите, в които контролът върху доставчиците на посреднически услуги се осъществява от Съвета за електронни медии;
2. контролира изпълнението на задълженията по чл. 25 и 27 от Регламент (ЕС) 2022/2065 на всички доставчици на посреднически услуги.
(3) Съветът за електронни медии контролира доставчиците на посреднически услуги на платформи за споделяне на видеоклипове по смисъла на чл. 2, ал. 6 от Закона за радиото и телевизията за изпълнението на задълженията им по Регламент (ЕС) 2022/2065, с изключение на задълженията по чл. 25 и 27 от регламента.
(4) Комисията за защита на личните данни осъществява надзор върху обработването на лични данни при условията и по реда на Регламент (ЕС) 2022/2065 в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните) (OB, L 119/1 от 4 май 2016 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) 2016/679“ и Закона за защита на личните данни. При осъществяването на този надзор Комисията за защита на личните данни има правомощията по чл. 51 и 56 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
Чл. 49д. (1) Когато съдебен или административен орган постанови акт по чл. 9 или 10 от Регламент (ЕС) 2022/2065, той изпраща на комисията копие от акта.
(2) Когато органът по ал. 1 събере или получи информация за изпълнението на акта по чл. 9 или 10 от Регламент (ЕС) 2022/2065 или друга информация от доставчика на посреднически услуги, той я изпраща на комисията.
(3) Комисията изпраща на координаторите за цифрови услуги в Европейския съюз получените актове по ал. 1 и придружаващата ги информация най-късно в деня, следващ деня на получаването им, чрез системата за обмен на информация по чл. 85 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
Чл. 49е. Условията и редът за координация на изпълнението на дейностите по Регламент (ЕС) 2022/2065 между комисията, Съвета за електронни медии и Комисията за защита на личните данни се уреждат със съвместна инструкция.“
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 10:
„§ 10. В чл. 73, ал. 4 се правят следните изменения:
„1. В т. 1, буква „г“ думите „Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския па рламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните) (OB, L 119/1 от 4 май 2016 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) 2016/679“ се заменят с „Регламент (ЕС) 2016/679“.
2. В т. 3, буква „г“ думите „Закона за електронната търговия“ се заменят с „Регламент (ЕС) 2022/2065“.
Предложение от народния представител Божидар Божанов:
„Създава се § 10а:
„§ 10а. В чл. 134, ал. 6 думите „Когато краен ползвател прекрати договор, той“ се заменят с думите „При прекратяване на договор от някоя от страните, крайният ползвател.“
Комисията не подкрепя предложението.
По § 11 има предложение от Андрей Рунчев и група народни представители по реда на чл. 79, ал. 7, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 11:
„§ 11. В чл. 154 се създава ал. 4:
„(4) За изпълнение на задълженията си по ал. 3, т. 2 комисията може да изисква информация от доставчици на услуги на информационното общество, които следва писмено да посочат коя част от предоставената информация представлява търговска тайна.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 13:
„§ 13. В чл. 226, ал. 1, т. 11, буква „е“ думите „условията за продължаване и прекратяване на договора, когато това е приложимо“ се заличават, а накрая се добавя „когато това е приложимо“.“
По § 14 има предложение от народните представители Никола Димитров, Ивайло Чорбов и Емил Янков.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от народните представители Мартин Димитров и Божидар Божанов.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от народните представители Стела Николова, Йордан Иванов, Никола Димитров и Емил Янков по реда на чл. 79, ал. 7, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 14:
„§ 14. В чл. 229а се създава ал. 4:
„(4) Правилото на ал. 3 се прилага и при прекратяване от потребител на договор за обществена електронна съобщителна услуга, различна от междуличностна съобщителна услуга без номер, преди края на договорения срок, поради увеличение на цените по силата на договорна клауза, която позволява увеличаване на цените със сума, която съответства на обективен индекс на потребителските цени, съставен от публична институция. Правото на прекратяване на договора се упражнява в срок до един месец след уведомлението по чл. 230, ал. 8. Договорът се счита за прекратен от датата, на която уведомлението за прекратяване е получено от предприятието.“
Предложение от народните представители Мартин Димитров и Божидар Божанов.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 15:
„§ 15. В чл. 229б думите „чл. 229а, ал. 3“ се заменят с „чл. 229а, ал. 3 и 4.“
По § 15 има предложение от Андрей Рунчев и група народни представители по реда на чл. 79, ал. 7. т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 15, който става § 16:
„§ 16. В чл. 230 се правят следните допълнения:
„1. В ал. 6 след думите „на траен носител“ се добавя „който позволява на доставчиците да удостоверяват по всяко време получаването на уведомлението от потребителя.“
2. Създава се ал. 8:
„(8) Преди увеличение на цените на електронните съобщителни услуги по силата на договорна клауза, която позволява увеличение на цените със сума, която съответства на обективен индекс на потребителските цени, съставен от публична институция, предприятията уведомяват крайните ползватели по ясен и изчерпателен начин и на траен носител за предстоящото увеличение в срок, не по-кратък от един месец преди влизането му в сила. Комисията може да определи начина и формата на уведомяването.“
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 16, който става § 17:
„§ 17. Създава се глава деветнадесета „а“ с чл. 310а – 310и:
„Глава деветнадесета „а“
Сертифициране на органи за извънсъдебно уреждане на спорове, предоставяне на статут на доверен подател на сигнали и на одобрен изследовател съгласно Регламент (ЕС) 2022/2065
Чл. 310а. (1) Комисията сертифицира органи за извънсъдебно уреждане на спорове по смисъла на чл. 21 от Регламент (ЕС) 2022/2065 между получатели на услугата и доставчици на онлайн платформи.
(2) Орган за извънсъдебно уреждане на спорове, който желае да бъде сертифициран по ал. 1, подава заявление до комисията, което съдържа данни за:
1. идентификация за:
а) физически лица – трите имена, единен граждански номер и адрес, а за чуждестранни лица – личен номер;
б) правни образувания, юридически лица и физически лица – еднолични търговци – наименование, седалище, адрес на управление и съответен идентификационен код;
2. контакт със заявителя.
(3) Към заявлението по ал. 2 се прилага:
1. информация за начина на финансиране;
2. информация за лицата, които отговарят за или участват в процедура за извънсъдебно уреждане на спорове – автобиография и диплома за завършено образование;
3. процедурни правила за работа на органа, които предвиждат най-малко:
а) изисквания и гаранции за независимост и безпристрастност на експерта или експертите, които решават всеки отделен спор;
б) правила за формиране на възнаграждението на експертите, което е независимо от резултата на процедурата;
в) процедура и срокове за справедливо, бързо и ефективно уреждане на споровете;
4. информация за размера на таксите или механизмите, използвани за определяне на таксите за страните по спора, ако има такива;
5. информация за езиците, на които потребителите могат да подават жалби и на които се провежда процедурата за извънсъдебно уреждане на спорове;
6. информация за експертен опит по чл. 21, параграф 3, буква „б“ от Регламент (ЕС) 2022/2065;
7. декларация за съответствие с изискванията на чл. 21, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(4) Комисията еднократно може да поиска допълнителна информация от заявителя, като определя срок за представянето й до един месец от получаване на искането, но не по-кратък от 7 дни.
(5) В случай че заявителят не предостави информацията по ал. 4 в указания му срок, производството се прекратява.
(6) Комисията с решение издава сертификат на органа за извънсъдебно уреждане на спорове в срок до 2 месеца от постъпването на заявлението по ал. 2, който се удължава със срока по ал. 4, в случай на поискана допълнителна информация.
(7) Сертификатът е със срок на действие пет години, считано от датата на издаването му.
(8) Комисията с мотивирано решение отказва да издаде сертификат на органа за извънсъдебно уреждане на спорове, в случай че заявителят не отговаря на изискванията на чл. 21, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(9) Комисията води публичен електронен регистър на сертифицираните органи за извънсъдебно уреждане на спорове, данни те от който се предоставят в отворен машинночетим формат.
(10) Ежегодно в срок до 1 юли сертифицираните органи за извънсъдебно уреждане на спорове предоставят на комисията данни за проведените извънсъдебни уреждания на спорове. Комисията обобщава и публикува данните на интернет страницата си до 1 декември на съответната година.
(11) Данните по ал. 10 са индивидуални записи за всяко искане за уреждане на спор и включват:
1. информация за страната, в чиято полза е крайното решение;
2. вида на обжалваното действие на онлайн платформата;
3. наименованието на онлайн платформата;
4. времето, необходимо за произнасяне по спора;
5. анонимен идентификатор на лицето, подало искането за уреждане на спора;
6. информация, получена от онлайн платформата, за броя докладвания от други потребители на съдържание, публикувано от потребителя, когато тези докладвания са довели до действие от страна на онлайн платформата;
7. датата на публикуване на съдържанието от страна на потребителя, което е довело до действие от страна на онлайн платформата;
8. имената на лицето, подало искането за уреждане на спор, в случай че той е посочил изрично желанието си те да бъдат публикувани.
(12) Данните по ал. 11 се публикуват в отворен машинночетим формат по реда на Закона за достъп до обществена информация на интернет страницата на комисията.
Чл. 310б. (1) Комисията може да извърши проверка по чл. 21, параграф 7 от Регламент (ЕС) 2022/2065 по своя инициатива или след получаване на информация от трето лице относно съответствието на органа за извънсъдебно уреждане на спорове с изискванията за издаването на сертификата. В случай че установи, че сертифицираният орган за извънсъдебно уреждане на спорове е престанал да отговаря на изискванията на чл. 21, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2022/2065, комисията с решение:
1. уведомява лицето или правното образувание за установеното несъответствие и за намерението на комисията да отнеме статута му на сертифициран орган за извънсъдебно решаване на спорове;
2. определя срок 7 дни за изразяване на становище.
(2) След изтичането на срока по ал. 1, т. 2 и след като обсъди постъпилото становище, комисията може с решение да определи срок до един месец, но не по-кратък от 7 дни, за привеждане дейността на сертифицирания орган за извънсъдебно уреждане на спорове в съответствие с изискванията на чл. 21, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(3) В случай че след изтичането на срока по ал. 2 сертифицираният орган за извънсъдебно уреждане на спорове не е преустановил установеното неизпълнение и/или не е отстранил неговите последици, комисията с мотивирано решение отнема издадения му сертификат.
Чл. 310в. (1) Комисията предоставя статут на доверен подател на сигнали по смисъла на чл. 22 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(2) Юридическо лице или правно образувание, което желае да получи статут на доверен подател на сигнали по ал. 1, подава заявление до комисията, което съдържа данни за:
1. идентификация – наименование, седалище, адрес на управление и съответен идентификационен код;
2. контакт със заявителя.
(3) Към заявлението по ал. 2 се прилага:
1. информация за областта, в която заявителят възнамерява да осъществява дейност;
2. информация за мерките по чл. 22, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/2065, които заявителят ще прилага;
3. информация за компетентността на заявителя, свързана с целите на откриването, идентифицирането и уведомяването за незаконно съдържание;
4. декларация, че заявителят отговаря на изискването на чл. 22, параграф 2, буква „б“ от Регламент (ЕС) 2022/2065 и ще осъществява дейността си в съответствие с чл. 22, параграф 2, буква „в“ от регламента;
5. документи, съдържащи информацията по т. 3, с които се доказва изпълнението на чл. 22, параграф 2, буква „а“ от Регламент (ЕС) 2022/2065, или посочване на данните и документите, които се съдържат в публичен регистър.
(4) Комисията еднократно може да поиска допълнителна информация от заявителя, като определя срок за представянето ѝ до един месец от получаване на искането, но не по-кратък от 7 дни.
(5) В случай че заявителят не предостави информацията по ал. 4 в указания му срок, производството се прекратява.
(6) Комисията предоставя статут на доверен подател на сигнали в срок до 2 месеца от постъпването на заявлението по ал. 2, който се удължава със срока по ал. 4, ако е била поискана допълнителна информация.
(7) Комисията отказва да предостави статут на доверен подател, в случай че заявителят не отговаря на изискванията на чл. 22, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(8) Комисията събира, обобщава и до 1 декември на съответната година публикува на интернет страницата си данни за подадените сигнали.
(9) Данните по ал. 8 са индивидуални записи за всеки сигнал и съдържат:
1. организацията, подала сигнала;
2. причината, поради която е подаден сигнала;
3. наименованието на онлайн платформата;
4. времето за реакция на сигнала от страна на онлайн платформата;
5. информация дали сигналът е бил основателен;
6. типа съдържание, докладвано от доверените податели на сигнали.
(10) Данните по ал. 8 се публикуват в отворен машинночетим формат по реда на Закона за достъп до обществена информация.
Чл. 310г. (1) Комисията може да извърши проверка по чл. 22, параграф 7 от Регламент (ЕС) 2022/2065 по своя инициатива или след получаване на информация от трето лице съгласно чл. 22, параграф 6 от регламента за съответствието на доверения подател на сигнали с изискванията за предоставения му статут.
(2) В случай че установи, че лице или правно образувание, получило статут на доверен подател на сигнали по реда на чл. 310в, е престанало да отговаря на изискванията на чл. 22, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2022/2065, комисията с решение:
1. уведомява лицето или правното образувание за установеното несъответствие и за намерението на комисията да отнеме статута му на доверен подател на сигнали, и
2. определя срок 7 дни за изразяване на становище.
(3) Статутът на доверен подател на сигнали се счита за временно отнет от датата на решението на комисията по ал. 2 за срока на извършване на проверката.
(4) След изтичането на срока по ал. 2, т. 2 и след като обсъди постъпилото становище, комисията може с решение да определи срок до един месец, но не по-кратък от 7 д ни, за привеждане дейността на доверения подател на сигнали в съответствие с изискванията на чл. 22, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(5) В случай че след изтичането на срока по ал. 4 довереният подател на сигнали е преустановил установеното неизпълнение и/или е отстранил неговите последици в съответствие с Регламент (ЕС) 2022/2065, комисията с решение прекратява производството и възстановява статута на доверения подател на сигнали.
(6) В случай че след изтичането на срока по ал. 4 довереният подател на сигнали не е преустановил установеното неизпълнение и/или не е отстранил неговите последици, комисията с мотивирано решение отнема статута на доверения подател на сигнали.
Чл. 310д. (1) Комисията предоставя статут на одобрен изследовател по смисъла на чл. 40, параграф 8 от Регламент (ЕС) 2022/2065 на лице или правно образувание, установено в Република България, за конкретно изследване, във връзка с което се иска достъп до данни на доставчик на много голяма онлайн платформа или много голяма онлайн търсачка по чл. 33, параграф 4 от регламента.
(2) Лице или правно образ увание, което желае да получи статут на одобрен изследовател по ал. 1, подава заявление до комисията, което съдържа данни за:
1. идентификация за:
а) физически лица – трите имена, единен граждански номер и адрес, а за чуждестранни лица – личен номер;
б) правни образувания, юридически лица и физически лица – еднолични търговци – наименование, седалище, адрес на управление и съответен идентификационен код;
2. контакт със заявителя.
(3) Към заявлението по ал. 2 се прилагат доказателства, че заявителят отговаря на изискванията на чл. 40, параграф 8 от Регламент (ЕС) 2022/2065 или посочва данните и документите, които се съдържат в публичен регистър.
(4) Комисията еднократно може да поиска допълнителна информация от заявителя, като определя срок за представянето й до един месец от получаване на искането, но не по-кратък от 7 дни.
(5) В случай че заявителят не предостави информацията по ал. 4 в указания му срок, производството се прекратява.
(6) Комисията с мотивирано решение предоставя статут на одобрен из следовател в срок до 2 месеца от постъпването на заявлението по ал. 2, който се удължава със срока по ал. 4, ако е била поискана допълнителна информация.
(7) Комисията отказва да предостави статут на одобрен изследовател, в случай че заявителят не отговаря на изисквания на чл. 40, параграф 8 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(8) Комисията информира Европейската комисия и Европейския съвет за цифровите услуги за получените заявления по ал. 2.
(9) Комисията информира Европейския съвет за цифровите услуги за имената и данните за контакт на лицата или правните образувания, на които е предоставен статут на одобрен изследовател по ал. 6.
Чл. 310е. (1) Комисията разглежда заявления за предоставяне на статут на одобрен изследовател за конкретно изследване в случаите, посочени в чл. 40, параграф 9 от Регламент (ЕС) 2022/2065, по реда на чл. 310д, ал. 2-4.
(2) Комисията извършва първоначална оценка дали заявителите по ал. 1 отговарят на изискванията на чл. 40, параграф 8 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(3) В двумесечен срок от постъпването на заявлението по ал. 1 комисията го изпраща ведно с придружаващите документи и първоначалната оценка по ал. 2 на координатора за цифровите услуги по място на установяване на доставчика на много голяма онлайн платформа или много голяма онлайн търсачка по чл. 33, параграф 4 от регламента.
Чл. 310ж. (1) Комисията може да извърши проверка по чл. 40, параграф 10 от Регламент (ЕС) 2022/2065 по своя инициатива или след получаване на информация от трети лица за съответствието на одобрения изследовател с изискванията на предоставения му статут.
(2) В случай че установи, че лице или правно образувание, получило статут на одобрен изследовател по реда на чл. 310д, е престанало да отговаря на изискванията по чл. 40, параграф 8 от Регламент (ЕС) 2022/2065, комисията с решение:
1. уведомява лицето или правното образувание за установеното несъответствие, и
2. определя срок 7 дни за изразяване на становище.
(3) След изтичането на срока за становище по ал. 2, т. 2 и след като обсъди постъпилото становище комисията с решение определя срок до един месец, но не по-кратък от 7 дни, за привеждане дейността на одобрения изследовател в съответствие с изискванията на чл. 40, параграф 8 от Регламент (ЕС) 2022/2065.
(4) В случай че след изтичането на срока по ал. 3 одобреният изследовател е преустановил установеното неизпълнение и/или е отстранил неговите последици, комисията с решение прекратява производството.
(5) В случай че след изтичането на срока по ал. 3 одобреният изследовател не е преустановил установеното неизпълнение и/или не е отстранил неговите последици, комисията с мотивирано решение отнема статута на одобрен изследовател и прекратява предоставения му достъп до данни.
Чл. 310з. Комисията прекратява статута на сертифициран орган за извънсъдебно решаване на спорове, на доверен подател на сигнали и на одобрен изследовател след подадено заявление от тяхна страна.
Чл. 310и. За разглеждане на заявленията по чл. 310а, ал. 2, чл. 310в, ал. 2 и чл. 310д, ал. 2 се заплаща административна такса. Размерът на таксата се определя с тарифата по чл. 147.“
По § 17 има предложение от Андрей Рунчев и група народни представители по реда на чл. 79, ал. 7, т. 2 от ПОДНС.