
Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги! Предложението за промяна в Закона за автомобилните превози не е взето спонтанно или емоционално. Направили сме много срещи в продължение на месеци с различни институции и срещи, анализи и дискусии. Оценили сме положителните и отрицателните страни на всяко мнение и на всяка възможна, допустима идея. На практика в момента стигнахме до общо решение – точно това, което Ви предлагаме в пленарната зала. На работните срещи бяха и кметовете на общините „Родопи“ и „Марица“, на община Пловдив, областната администрация, разбира се, министърът на транспорта и представители на „Автомобилна администрация“. И точно в този екип успяхме да преценим възможно най-добрите страни.
Темата беше повдигната от жителите на община „Марица“, но всъщност в процеса на дискусията стана ясно, че има още, както разбрахте, две общини, които са извън този обхват. Всъщност четири общини в България и над 150 населени места живеят без организиран транспорт. На практика единственият начин, с който могат да стигнат до града, който е най-близък до тях, където осигуряват и административна, и болнична, и образователна дейност, и търсят учреждения, това е с автобусен транспорт. Тези населени места, които са четирите общини – Добричка, „Тунджа“, „Родопи“ и „Марица“ – това са общини, чиито административни центрове са извън населените места.
Къде основно е проблемът с превозвача? Автобусите по тези линии пътуват сутрин и вечер пълни, през останалото време автобусите нямат тази запълняемост. И всъщност сумата от билетите, които получават тези превозвачи, покрива, а понякога и не покрива, сумата в автогарата, тъй като те по закон трябва да влязат в автогарата.
Другият проблем е, че те не са нито планински, нито гранични и по тази причина нямат право да получават д опълнителни субсидии, за да подпомогнат по някакъв начин този транспорт. Вероятно някой от Вас ще си кажат: защо не използват автобуси, които преминават през тези общини, от съседни общини? Това не може да стане, тъй като хората имат желание, разбира се, но в повечето случаи тези автобуси, които идват от другите населени места, всъщност това е последната спирка. В повечето случаи автобусите са препълнени.
Разбира се, тъй като съм народен представител от Пловдивска област, оттам съм получила най-много информация – и от общините, и във връзка с кмета на Пловдив. Имаше желание от жителите на село Труд да се удължи линията на автобус № 1, за да може да стига дотам, но това ще доведе до невъзможност да се спазва разписанието в града. По този начин ще ощетим градската част, но пък ние не можем да оставим без решение тези четири общини, които, както Ви казах преди малко, единственият начин да се свържат с града, с всичките административни сгради и с администрацията извън територията им, е да имат автобусен транспорт, а те на практика нямат.
Затова след дълги разговори, изследвания и анализи стигнахме до това решение – в чл. 22 вкарваме една нова ал. 1а, в която се казва, че трябва за тези четири общини, чийто административен център е извън територията им, да отпадне задължението за ползване на автогари по междуселищни автобусни линии за общини, чийто център е извън тяхната територия.
Ползите ще бъдат не само за жителите на тези общини. Всъщност, ако хората знаят, че има редовен транспорт, могат да си купят карти, могат да планират своето време. По този начин на самите автомобили, с които те пътуват към града, ще се разтовари трафикът в града. В крайна сметка, тъй като проведохме, както Ви казах, изключително много разговори – имаше и притеснения от гледна точка на това, че автобусите, които са по тези линии, ще спират безразборно на спирките. Искам да успокоя и жителите на град Пловдив и на останалите градове, които са гранични с тези общини, че има ясни правила, по които се прави този план. Първа стъпка е, за да се открие нова линия, кметът на общината трябва да съгласува с кмета на град Пловдив проект на маршрутно разписание, схема на маршрута и анализ на пътникопотока. След това съгласуваното решение трябва да бъде мотивирано и входирано в областната администрация. Там областният управител трябва да свика Комисията по транспорт и тя да разгледа и да утвърди това разписание, но преди да влезне Законът, това няма как да стане.
Искам да Ви кажа, че Община „Марица“ вече е стартирала тази процедура, минала е процедурата през кмета на Пловдив, и в момента документите са в областната администрация, където вече е организирано да се проведе такава комисия, очакват единствено и само да влезе в сила Законът.
Следващата, последна стъпка, е кметът на общината да проведе процедура по избор на превозвач.
Искам от трибуната на Народното събрание да благодаря на министър Караджов, на колегите, които работихме по този законопроект, и на тези, които го подкрепиха с подписите си. Да благодаря на колегите от Комисията по транспорт и на господин Добрев – нейният председател, за това, че изключително бързо мина – с пълно единодушие, колеги, мина тази поправка в Закона. Надявам се и тук всички да се обединим в това да осигурим достоен живот на хората от тези четири общини, да могат да се придвижат спокойно, тъй като административният им център е извън територията им. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .