
Уважаеми колеги, представям на Вашето внимание мотивите към Проект на закон за безопасността и сигурността по време на спортни мероприятия.
В България през последните години резултатите от непристойно поведение и агресия по време на спортни мероприятия, в частност по футболните терени, както и в околните за тях пространства, се увеличават. Това, както и публично оповестени инциденти с пострадали лица, са мотивите да се предприемат нови мерки за превенция на противообществените прояви при провеждането на спортни мероприятия. Спортното и най-вече футболното хулиганство се явяват съществен проблем за обществото. До 2004 г. множеството инциденти преди, по време и след провеждането на спортни прояви и спортни мероприятия се квалифицираха по Указа за борба с дребното хулиганство като административни нарушения с по-ниска степен на обществена опасност.
С приетия от 2004 г. Закон за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия се уреждат мерките за опазване на обществения ред, както и мерките срещу противообществени прояви, извършени при провеждането на спортни мероприятия. Законът целеше: опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия; предотвратяване, преустановяване, разкриване и наказване на противообществени прояви; установяване на причините и условията за извършване на противообществени прояви и други.
От 2004 г. до сега Законът претърпя множество промени – 2005 – 2020 г., 19 частични изменения и допълнения, като само за периода от 2018 г. до 2020 г. промените са седем. Въпреки действащата правна регулация, чрез Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия и множеството подзаконови актове – наредби, правилници, инструкции в областта на опазване на сигурността на спортните обекти, за опазване на обществения ред по време на спортни събития и други, не може да се отчете голям напредък и резултати в борбата с противообществените прояви по смисъла на За кона.
Темата е застъпена и в ратифицираната Конвенция на Съвета на Европа за интегриран подход към безопасност, сигурност и обслужване по време на футболни мачове и други спортни мероприятия, влязла в сила от 1 февруари 2020 г.
Конвенцията разглежда обществените органи и независимите спортни организации като страни, които трябва да предотвратяват и контролират насилието и лошото поведение на зрители на спортни мероприятия. Те се задължават да осигурят разработването и изпълняването на мерки, насочени към предотвратяване и контрол на насилието и лошото поведение на зрители, като осигурят мобилизирането на достатъчно сили за поддържане на обществения ред, улеснят тясното сътрудничество и обмен на подходяща информация между полицейските сили на различните засегнати или застрашени, прилагат налагането на наказания или подходящи административни мерки по отношение на зрители, признати за виновни за извършването на правонарушения, свързани с насилие или лошо поведение.
За постигането и адекватното справяне с проблемите с противообществените прояви и инциденти преди, по време и след приключване на спортните мероприятия се предлага настоящия Проект на закон за безопасността и сигурността по време на спортни мероприятия, чиято правна уредба е в съответствие с Конвенцията. Проектът на закона за безопасността и сигурността по време на спортни мероприятия е структуриран в шест глави.
Глава първа регламентира Национален и регионален координационен механизъм – от чл. 4 до чл. 6.
Създава се Национална координационна комисия, ръководена от министъра на вътрешните работи. Комисията разработва Национален координационен план за прилагане на интегриран подход към безопасността, сигурността и обслужването преди, по време и след провеждането на спортните мероприятия.
Националната координационна комисия дава възможност на всички участващи страни за съвместна работа на стратегическо ниво при определянето и прецизирането на редица мерки за безопасността на стадионите, включително и на националните политики по въпроси като пиротехническите средства, проверките при влизане и контрола, мерките за борба с тероризма, както и заплахите, свързани с организираната престъпност – например свързани с фалшиви билети и продажбата на такива билети. Комисията осъществява контрол над ефективността на прилаганите междуведомствени мерки за обезпечаване безопасността и сигурността при провеждане на международни спортни мероприятия с участие на национални и клубни отбори на територията на Република България и в чужбина.
Регионалният – областен – координационен механизъм предоставя за проявата на характерно партньорство съобразно местните нрави между общинските власти, организаторите на събития, полицията и други ключови заинтересовани страни, включително инициативи на привържениците. Това партньорство съобразно местните нрави може да се окаже от решаващо значение, когато се налага противопоставяне на извънредни ситуации и други сериозни инциденти, представляващи заплаха за обществената безопасност.
В Глава втора са разписани Мерките за безопасност и сигурност при провеждането на спортни мероприятия.
На първо място в тази глава – чл. 7, се предвижда издаването на Наредба, с която ще се регламентират ясно изискванията за стандарти по отношение на физическата инфраструктура, техническото оборудване и съоръженията на спортните обекти, както и за обучението и функциите на персонала за безопасност и сигурност при провеждането на спортните мероприятия.
Особено важна част от тази глава е въвеждането на начина за оценка на риска от нарушаване на изискванията за безопасност и сигурност по време на спортното мероприятие. Член 8 регламентира, че оценката се изготвя на базата на определени критерии от Министерството на вътрешните работи, съгласувани със спортните организации. Всички аспекти на режима за управление на безопасността на стадион трябва да бъдат подложени на оценка на риска, да се преразглеждат и усъвършенстват по целесъобразност по отношение на всяко събитие, което се провежда на стадиона. Оценката на риска трябва да бъде пряко свързана с процеса за сертифициране на безопасността на стадиона.
Изготвената оценка на риска се документира с протокол, изготвен от спортната организация, и се утвърждава от Областната координационна комисия, след което се изпраща до териториалните структури на МВР, организаторите на съответното спортно мероприятие и отговорника по безопасността и сигурността на спортния обект, на територията на който се провежда спортното мероприятие. За всички мерки, посочени дотук, са разписани определени срокове за изпълнение.
Съвсем нова, важна част в Закона е разрешаването на използването на спортните обекти за провеждане на спортните мероприятия, тоест сертифицирането на спортните съоръжения. В повечето европейски страни националното законодателство изисква спортните съоръжения да бъдат сертифицирани от съответен орган. Сертифицирането на стадиони в различните страни е различна. Въпреки че всяка страна определя условията, които счита за най-подходящи, целта е да се гарантира, че сертифициращият орган е независим и компетентен, за да определи дали един стадион е подходящ за целта, в съответствие с националните стандарти и при спазване на всички съответни правни и регулаторни изисквания.
Успоредно с това публичните власти трябва да определят национални или местни условия за оценка и удостоверяване, че физическата инфраструктура и режимът за управление на безопасността на стадиона са достатъчни, за да се даде възможност на стадиона да осъществи безопасното домакинство на определено спортно събитие.
В Проекта на закона Областната координационна комисия изготвя протокол за оценка на покриване на стандартите съгласно Наредбата – чл. 7, ал. 1, за прилаг ането на мерките при провеждане на спортни мероприятия на спортните обекти на територията на областта. Протоколите са два вида – съкратен и пълен, съответно за провеждане на мероприятия с нисък риск и висок риск от нарушаване на мерките за безопасност и сигурност.
Когато протоколът е с положителна оценка, областният управител издава:
- сертификат за безопасност и сигурност на спортния обект за провеждане на спортни мероприятия с протокол за оценка на нисък риск;
- сертификат за безопасност и сигурност на спортния обект за провеждане на спортни мероприятия с протокол за оценка на висок риск.
Спортен обект може да се използва за провеждането на спортно мероприятие само ако има издаден съответния сертификат. Детайлното дефиниране на процедурата по разрешаване използването на спортните обекти за провеждане на спортни мероприятия, задълженията на собствениците, ползвателите или концесионерите на спортни обекти и задълженията на организаторите на спортни мероприятия ще повиши в значителна степен контрола по опазването на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия чрез: предотвратяване, преустановяване, разкриване и наказване на противообществени прояви; установяване на причините и условията за извършване на противообществени прояви; осигуряване на сътрудничество между държавните органи и обществените организации за предотвратяване на всички форми на противообществени прояви при провеждането на спортни мероприятия; осигуряване на взаимодействие и координация между държавните органи и чуждестранни или международни полицейски служби във връзка с организирането и провеждането на спортни мероприятия.
Глава трета – „Условия за достъп до спортния обект и спортната зона и задължения на посетителите“.
В сравнение с досега действащия закон Глава трета е нова. С новия проект в нея детайлно са разписани и дефинирани правото на достъп и политика на продажба на билети, контрола на достъп до спортния обект, задълженията на посетителите на спортни мероприятия, ролята на стюардите.
Новият чл. 35, ал. 1 задължава собствениците и ползвателите или концесионерите да разработват вътрешни правила за пребиваване на територията на спортния обект, както и да се включат правата на посетителите на спортното мероприятие.
Новото предложение в чл. 36 – 39 в сравнение с досега действащия закон е въвеждането на нов субект – стюарди, които могат да бъдат назначени от организатора на спортните мероприятия или собственика, ползвателя или концесионера на спортния обект, както и от частни охранителни фирми. Същите изпълняват функции по прилагане на разпоредбите относно реда за безопасност и сигурност в спортния обект при провеждането на спортни мероприятия.
В Глава 4 „Национален информационен център и единен автоматизиран регистър“ са регламентирани функциите и задълженията на Национален информационен център за сигурността на спортните мероприятия към Министерството на вътрешните работи, както и съдържанието на данни, поддържани от Единен автоматизиран регистър.
В Глава пета „Установяване на противообществени прояви, извършени при провеждането на спортни мероприятия и изпълнение на наложените наказания“ е разработена легална дефиниция на „противообществена проява“ по смисъла на този закон, където се описва всяко деяние, което се характеризира като противообществена проява, а в Глава шеста са разписани всички принудителни административни мерки, които се прилагат при установените извършени прояви. В тази глава, в Раздел II – от чл. 77 до чл. 84, са дефинирани административнонаказателните разпоредби, свързани със съответните наказания за извършени нарушения от страна на собствениците или ползвателите на спортния обект, на отговорника по сигурността или на организатора на спортното мероприятие. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .