
Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Абсолютно безпрецедентна ситуация тази сутрин в Народното събрание и провеждането на Комисията по енергетика. Управляващото мнозинство направи нещо, което няма аналог в последните четири години, откакто аз съм народен представител, а доколкото ми е известно, и последните 35 години също така.
Днес в 8,28 ч. в Деловодството на Народното събрание беше внесен Законопроект на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Този законопроект е скандален от юридическа гледна точка, но това ще бъде втората част от моето изложение.
А сега по фактологията от тази сутрин. След внасянето в
8,28 ч. днес в Деловодството без нито едно становище, мнение или дори възможност някой от останалите народни представители да се запознае с текста на проекта и светкавичното му разпределяне в Комисията по енергетика от страна на председателката беше насрочено заседание на Комисията по енергетика в 9,10 ч. по време на почивка на Народното събрание, която пък от своя страна беше поискана в 9,05 ч. Отивайки на Комисията по енергетика в 9,10 ч. цялата опозиция установи, че това заседание вече е приключило. Тоест заседанието на Комисията е започнало по време на пленарното заседание, докато всички ние слушахме тук процедурите. Нещо повече, във Вайбър чата, което не е официален канал за свикване на комисия, но все пак там също получаваме някаква информация, беше изпратено уведомление за заседание на Комисията, което е насрочено за 9,10 ч. Впоследствие беше изтрито и беше изпратено ново уведомление, само че без начален час. Лошо изпълнение, колеги, тъй като в 8,56 ч. по официалния имейл на всички членове на Комисията беше изпратено съобщение за заседание на Комисията по енергетика, насрочено за 9,10 ч., със същото това съобщение, разпределението на председателката и Законопроектът, който беше внесен 30 минути по рано. Междувременно, в 9 часа, 1 минута и 42 секунди е открито днешното пленарно заседание с кворум от 203 народни представители. После последваха едно съобщение от госпожа Рая Назарян, след това една процедура на господин Анастасов около 9,05 ч., след това една процедура на господин Ивайло Мирчев в около 9,07 ч. Едва след това се даде почивка, тоест до този момент е имало открито пленарно заседание, и ние, членовете на Комисията по енергетика, поне тези, които очаквахме заседанието да бъде в 9,10 ч., се насочихме към зала 134, където установихме, че тя е празна, защото всичко вече е приключило, всичко е закрито – за 30 секунди, може би това също е рекорд за заседание на Комисията по енергетика.
Колеги, това е повече от скандално! Заседанието на Комисията е нелегитимно, а пък опитите на ръководството да прикрие тези свои действия, най-меко казано, не отговарят на стандарта и на престижа на институцията.
Сега по отношение на самия законопроект, доколкото можах да се запозная за един час, откакто той съществува в пространството. Колеги, независимо дали става въпрос за „Лукойл Нефтохим Бургас“, или за друго търговско дружество, Законопроектът е абсолютно несъвместим с правовия ред в Република България, в която има разделение на властите. Този принцип е закрепен в чл. 8 от Конституцията на Република България – мисля, че няма смисъл да Ви чета какво гласи той. А когато по каквато и да било причина законодателната и изпълнителната власт изолират съдебната от правомощията ѝ да бъде техен коректив, то тогава категорично преминаваме към открита диктатура. Тук няма да Ви изненадам, но не е за Северна Корея, колеги. Тук е България и независимостта на съда и неговите правомощия, ролята на гарант на правата на гражданите са конституционно закрепени. Нещо повече, в чл. 120 от Конституцията е записано, че съдилищата осъществяват контрол за законност на актове и действия на административните органи. Тук няма изключение за „Лукойл Нефтохим Бургас“ или някое друго юридическо лице.
По повод § 6, въпреки че сме на първо гласуване, не трябва да влизам по същество в параграфите, но все пак няма как да не обърна внимание, че Вие дерогирате действието на Търговския закон – всички правни положения, касаещи статута на акционерите и съдружниците в търговските дружества. Вие им забранявате не просто участието в общите събрания на техните дружества, а им забранявате да се разпореждат с тях – тяхната частна собственост на практика. Това означава, че акционерите биват блокирани, а това ще отвори вратата към тотален произвол. Това ще доведе и до редица многомилионни дела срещу България за вреди, като, за съжаление, ако се приеме този закон, най-вероятно те ще бъдат и основателни. Да не говорим за отблъскването на всички потенциални купувачи и загубата на доверие в правната система в България от страна на международните ни партньори.
Само че да се върна на изказването ми от вчера по повод „Лукойл Нефтохим Бургас“ по повод неговата собственост, по повод на Закона за насърчаване на инвестициите и измененията, които приехме вчера, тоест ветото, което отхвърлихте вчера.
„Лукойл Нефтохим Бургас“ АД е собственост на няколко дружества, които те пък са собственост на „Лукойл Интернешънъл“. А ако „Лукойл Интернешънъл“ продаде своите акции съвсем свободно, защото няма закон в България, който да може да забрани или да блокира продажбата на акции на „Лукойл Интернешънъл“, то дружествата, собственици на „Лукойл Нефтохим Бургас“, преминават в новия собственик на „Лукойл Интернешънъл“, а оттам и самият „Лукойл Нефтохим Бургас“, без да се сменя нито един акционер тук. Тоест всички забрани за разпоредителни сделки, всички забрани за вписвания в търговския регистър са абсолютно безпредметни днес и единственото, което ще се обяви в търговския регистър, както казах и вчера, е обявяването на една декларация за промяна на действителните собственици на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД.
И в заключение ще посоча, че независимо за какво дружество става въпрос, такова законодателство е опасно и порочно и ще доведе до дела срещу България, загуба на доверие в институциите и правовия ред в държавата. Без значение с какви данъци ще се облага бизнесът, с такъв политически риск и непредсказуемост на изпълнителната и на законодателната власт, никой чуждестранен инвеститор, уважаеми колеги, няма да направи стъпката да инвестира големи суми в Република България, като казвам това с огромно съжаление. Благодаря. (Ръкопляскания от ПП-ДБ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .