Колега Златанов, Вие казахте, че статистиката била категорична, обаче четете грешната статистика. Защото ние като законодатели, когато приемаме тези мерки, трябва да гледаме само един обективен критерий – жертвите на пътя и пътния травматизъм. И когато приемаме закон, ако си бяхме свършили работата, щяхме да заложим цел в закона – примерно 20% да намалеят травматизмът и жертвите на пътя. И като направим последваща оценка на въздействието, да видим този закон изпълнил ли си е целта. Ако не е, значи той не работи. Няма цел, поставена от Закона, да отнемем повече коли или по-малко коли. Като отнемем повече автомобили, значи законът работи по един начин. Ако отнемем два пъти по-малко коли, ето, това е доказателство. Или я цитираме тази статистика – Законът си работел. Но не е така.
И ако погледнете статистиката, след като се обяви, управляващите обявиха поредната война на джигитите – така казаха.
Между другото, Цветанов преди 10-ина години пак обяви война на джигитите, пак обяви война на пътния травматизъм. Знаете ли какво стана? Завишиха се наказанията в Наказателния кодекс, но жертвите не намаляха. Към днешна дата пътният травматизъм е с 20% по-висок спрямо същия период на миналата година.
Тоест увеличаването на наказанията и тяхната тежест не води до правопропорционално намаляване на честотата на извършване на това деяние. Напротив, и ако видите статистиката, фаталните инциденти с участието на дрогирани водачи се броят на пръстите на едната ми ръка. Това беше така миналата година, това е така и към днешна дата, след съответните промени.
Истината е, и това вече е предмет на друг дебат – инфраструктурата, корупцията в пътното строителство, маркировката, качеството на настилката, насрещният трафик. Над 90% от случаите са челни удари – те няма да спрат. Те няма да спрат, докато не наречем нещата с истинските им имена. Благода ря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: