
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще се изказвам по няколко от внесените законопроекти.
Ще започна от най-краткия – от три параграфа. Този за „Метрополитен“ ЕАД, оттам, където завърши преждеговорившият. Всъщност за какво става въпрос? Просто Столична община, понеже е пълен потрес в управлението на собствените си финанси, се опитва да прехвърли от болния на здравия кон, държавата да плаща нещо, което общинското дружество не плаща.
Сега, ако се дава пример за летище София, което не е частно дружество, а е националното летище и се охранява. И между другото, всичките тези дружества си плащат. Това, че Столична община не иска да плаща, е друг въпрос. И затова не бих подкрепил този законопроект. Столична община да си влезе в отговорностите и да си плаща това, което получава.
Вторият законопроект, който вече има седем параграфа – по-голям, за така наречените персонални бодикамери. В интерес на истината, бих подкрепил подобен законопроект, включително със сериозни изменения между първо и второ четене. Най-малкото защото, така или иначе, Министерството на вътрешните работи придобива бодикамери, тези бодикамери са както за сигурността на гражданите – да имат те своето спокойствие, но най-вече също така и за спокойствието на служителите на Министерството на вътрешните работи, защото по този начин и те имат сигурност, че няма да попаднат в злоупотреби, каквито нерядко се случват, от недобросъвестни граждани, които набеждават служителите на МВР за неща, които те не са извършили. Така че то работи и за двете страни и би било добре да се направи, то се и прави в момента, така че самият законопроект много-много неща няма да промени. Но като цяло да покажем, че всички мислим в една посока в това отношение, би имало някакъв смисъл. При положение че даже мислех, че вече се започна и самото придобиване на бодикамерите и че няма да е някаква революция.
Третият законопроект, който вече има цели 10 параграфа. Сега, тук е малко в кръга на шегата – към различните вносители, имаше навремето една шега в Народното събрание, че когато на човек – народен представител, му хрумне да направи промяна в даден законопроект, хубаво е понякога да преспи, защото през нощта може да му хрумне за още една промяна, и не да внася законопроекти от по-един параграф, а да обединява повече – и от законодателна гледна точка също би било по-добре.
Като си говорим за заплатите, тук бяха казани няколко неща, но аз, честно казано, не мога да разбера тази ненавист от вносителите към служителите на МВР, чисто персоналната фиксация към полицейските служители и опита техните възнаграждения да бъдат орязани – и то само на МВР, без въобще да се говори за други в държавната администрация. Наистина не го разбирам. Най-малкото ние хубаво увеличихме възнагражденията на полицейските служители – и това според мен е абсолютно правилно нещо, защото само човек, който е говорил с полицаи, които са работили, може да знае колко им е тежка работата и колко бързо може да се стигне и до бърнаут, и така нататък. И когато си говорим за хора, които работят на бюро, нали Ви е ясно, че те не са се родили на това бюро – те са работили дълги години на терен, докато се издигнат в йерархията и стигнат вече до позиция, която е по-отговорна и вече изисква да седиш повече, да взимаш по-отговорни решени. Но това не означава, че отговорностите са ти по-малко, напротив. В тези системи като Министерство на отбраната и Министерство на вътрешните работи колкото по-високо си в позицията, толкова повече са ти отговорностите, тоест и натоварването не спада, а напротив – става по-голямо.
Колкото до пенсионираните служители и желанието да се уволнят пенсионираните служители в МВР, тук вече малко отиваме в дебати с конституционността на това предложение, защото има един стар принцип, че дадено право не може да бъде отнемано по този ред. Реформата „Бъчварова“, както е известно придобиването на възможността да работят полицаи и военнослужещи и да получават пенсия – това беше предложено 2016 г., между другото, и подкрепено тогава от почти всички парламентарни групи, включително от „Реформаторския блок“, в Народното събрание – да, създàде проблеми. И не го крия, създàде проблеми, както и двете системи. В Министерството на отбраната сме намерили своите решения, в Министерството на вътрешните работи също работят по решения, които са специфични за тази система, защото двете системи, колкото и да са близки, не са еднакви и всяка си има своите специфики, така че да се намери баланс между правата на служителите, ефекта върху фиска и качеството на работата.
Тръгвайки да уволняваме хора само за това, че са използвали право, което им е дадено със закон, може да доведе само до дела. Така че за мен е малко абсурдно по този начин да се подхожда.
За регионализирането на възнагражденията бяха дадени редица примери. Тук във въпроса се пита: във Видин колко бързо ще се обезлюди наистина местната дирекция на полицията?
Като си говорим за СДВР, трябва да обърнем внимание, че СДВР всъщност е и най-натоварената дирекция на Вътрешните работи. В крайна сметка София е най-големият град, за съжаление, повече хора – повече престъпления. Това не означава, че има някаква разлика в работата, просто тук хората са по-натоварени – в София, за съжаление, в това отношение.
В крайна сметка просто поговорете си с някой, който е работил не само в Охранителна полиция – и в „Убийства“, и във всичките останали дирекции на МВР, да разберете какъв труд и какви нечовешки условия – и тук не говоря работни условия, а просто защото работиш с такава част от обществото, която ти се иска никога да не срещаш. Повечето от нас никога не сме се и сблъсквали с такъв контингент.
Така че хората си заслужават възнагражденията и начинът, по който те им се предоставят, също е изключително важен.
Самият начин за административно намаляване на броя на полицаите не смятам, че е реден, особено при положение че, ако си поговорим тук с колегите, които са извън София избрани, почти всички от тях искат повече полиция в районите си и повече полиция в малките населени места. Няма как да получим повече полиция в малките населени места, като намаляваме броя на полицаите. Просто математиката няма как да излезе.
Затова аз няма да подкрепя Закона за метрополитена, съответно и този закон за орязване правата на полицаите и на техните възнаграждения, между другото, без да се има предвид всичко останало в държавата и как ще се получат дисбалансите между различните системи. Защото в Министерството на отбраната за военнослужещите, ако това бъде прието, ще запазим едни възнаграждения, пък в МВР ще бъдат съкратени. В МВР ще се въведе задължението като държавни служители да си плащат осигуровките, всички останали държавни служители н яма да го правят.
И аз не разбирам защо е тази фиксация, за да бъдат унизени полицейските служители. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:



Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .