
Уважаеми господин Председателстващ, уважаеми колеги народни представители! Първо искам да припомня още веднъж съобщението от тази сутрин, което беше направено от председателя на Народното събрание – че единият от законопроектите е оттеглен от вносителите, а по решение на Комисията и на народните представители, участващи в нея, трите законопроекта, които предстои да разгледаме, са в отделни доклади. Така че ще Ви запозная накратко с докладите по всеки един от трите предложени законопроекта, защото те се отнасят до Кодекса на труда, но са с различно съдържание.
„ДОКЛАД
по Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-164, внесен от Деница Евгениева Сачева и група народни представители на 24 септември 2025 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 29 октомври 2025 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-164, внесен от Деница Евгениева Сачева и група народни представители на 24 септември 2025 г.
На заседанието присъстваха: Гергана Алексова – заместник-министър на труда и социалната политика, и Ненко Салчев – началник-отдел в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“ в Министерството на труда и социалната политика.
Според мотивите на Законопроекта целта на предложените промени в Кодекса на труда е да се осигури възможност на родителите или осиновителите, полагащи грижи за деца и ученици, ненавършили 12 години, да съчетават по-успешно трудовите си задължения и задълженията си по отглеждане на деца по време на тяхната ежегодна лятна ваканция. Предложението е в съответствие с мерките за подобряване на демографската ситуация в страната и насърчаване на раждаемостта. Родителите или осиновителите ще могат да предложат на работодателя изменение на продължителността и разпределението на работното време, да работят от разстояние и други възможности. Те ще се реализират в условия на диалог и съгласие между работодателя и работника или служителя, предварително уведомяване и съобразяване с особеностите на работния процес и производствената дейност. Предложените промени са в синхрон с изискванията на Закона за закрила на детето.
От името на вносителите Законопроектът бе представен от народния представител Деница Сачева.
По Законопроекта са получени становища от Министерството на труда и социалната политика, Конфедерацията на независимите синдикати в България и Фондация „Мама има работа“, като всички становища са за подкрепа.
В последвалата дискусия по Законопроекта взеха отношение народните представители Eлисавета Белобрадова, Цветан Предов, Хасан Адемов, Илиана Жекова, Нина Димитрова, Шендоан Халит, Георги Георгиев.
Народния представител Елисавета Белобрадова изрази принципна подкрепа към Законопроекта и посочи, че предложението засяга комплексен въпрос и проблем на образователната система, който се решава чрез социалната система. По-конкретно, според нея става въпрос за ангажираността на образователната система през годината с работа с децата. Подкрепят се гъвкавостта на трудовия процес, но трябва да се има предвид и натовареността на жените, които съчетават работа от разстояние и грижи за децата.
Народният представител Цветан Предов и зрази подкрепа за Законопроекта, подчерта разликата между доброволната и принудителната мярка.
Народният представител Хасан Адемов изтъкна, че има норми в законодателството за съвместяване на професионалния и трудовия живот, в това число за работа при непълно работно време, дистанционна работа и други. Изрази подкрепа към Законопроекта, който разширява тези възможности.
Народният представител Илиана Жекова поясни, че предложените промени в Кодекса на труда се различават от досега съществуващите норми на законодателството и дават възможности за гъвкавост на родителите да ги поискат.
Народният представител Нина Димитрова от името на „БСП – Обединена левица“ изрази подкрепа към Законопроекта, като изтъкна, че е необходима последователна реална политика за работещите семейства, а не само частични промени, за да не се превръща гъвкавостта в несигурност. Предлага гъвкавата заетост да е възможност за целия учебен период.
Народният представител Шендоан Халит също изрази подкрепа за Законопроекта като стъпка за модернизиране на Кодекса на труда и в синхрон с европейските принципи на баланс на семейния и професионалния живот. Съгласни са и предложението да се разшири за по-голям период от лятната ваканция.
Народният представител Георги Георгиев също изрази подкрепа за Законопроекта с оглед на разнообразните възможности, които се предоставят в чл. 167б в Кодекса на труда, и съгласно становището на МТСП.
След гласуване с резултати: „за“ – 17 гласа, в това число от ПГ на ГЕРБ-СДС – 6 гласа, от ПГ на „ДПС – Ново начало“ – 2 гласа, от ПГ на „Продължаваме Промяната – Демократична България“ – 3 гласа, от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ – 3 гласа, от ПГ на „БСП – Обединена левица“ – 1 глас, от ПГ на „Има Такъв Народ“ – 1, от ПГ на АПС – 1 глас; без гласове „против“ и с 1 глас „въздържал се“ – от ПГ на ВЕЛИЧИЕ, Комисията по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-164, внесен от Деница Евгениева Сачева и група народни представители.“
Вторият доклад:
„ДОКЛАД
по Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-184, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 9 октомври 2025 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 29 октомври 2025 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-184, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители.
Законопроектът бе представен от народния представител Елисавета Белобрадова.
Целта на предлаганите промени е да се улесни съвместяването на професионалния и семейния живот при завръщане на работа след бременност и раждане или при отглеждане на малко дете чрез ясен механизъм за почасово ползване на вече натрупания платен годишен отпуск. Предвижда се право на ползване до един час дневно, а със съгласие на работодателя – до два часа дневно, като правото се прилага и за бащата, и за лицата, на които е прехвърлено отглеждането на децата.
Предложението не създава нов вид отпуск, а създава баланс между интересите на работника и тези на предприятието, не засяга несъразмерно п равата и интересите на работодателите и не увеличава бюджетните разходи.
Законопроектът съответства на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и чл. 72, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Министерството на труда и социалната политика изразява становище за неподкрепа на Законопроекта, като посочва, че в чл. 167б от Кодекса на труда вече има възможности за гъвкаво работно време за родителите в диалог с работодателя.
Конфедерацията на независимите синдикати в България – не подкрепят и не споделят мотивите на Законопроекта. Считат, че се пренебрегва институтът на погасителната давност за неизползваните отпуски – чл. 176 от Кодекса на труда, и че не всеки работник ще има възможност да отлага ползването на отпуска. Смятат, че ще създаде трудности в малките и средните предприятия да се измерва почасовото ползване на натрупания отпуск и предлагат новата разпоредба да се обособи като отделен вид отпуск.
Общо становище от Фондация „Мама има работа“, Българската платформа към Европейското женско лоби, Фондация „Герои на времето“ и Асоциация „Родители“ – подкрепят предложението, провели са анкета, според която 45% от 151 жени с деца предпочитат хибриден модел на ползване на този отпуск, а 44% – работа от вкъщи, 33% – непълен работен ден. Разясняват специалния давностен срок и предлагат да се допълни Наредбата за работното време, почивките и отпуските и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Предлагат нов чл. 37е за почасови отпуски.
В Националния съвет за тристранно сътрудничество не е постигната единодушна подкрепа около предложения законопроект, като резултатите са следните: Конфедерацията на труда „Подкрепа“ подкрепя Законопроекта, Асоциацията на индустриалния капитал в България няма възражения; Министерството на труда и социалната политика, Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и Конфедерацията на независимите синдикати в България не подкрепят Законопроекта.
В последвалата дискусия народният представител Георги Хрисимиров заяви, че ще подкрепят с условности Законопроекта, за да бъде той в интерес както на работника, така и на работодателя и да има предвидимост при неговото ползване.
Народният представител Хасан Адемов изрази притеснения, че по принцип характерът на платения годишен отпуск предполага работникът да възстанови силите си при неговото ползване. Освен това ползването на платения годишен отпуск има давностен срок и той изтича далеч преди навършването на 12 години на детето. Третото съображение се отнася до отчитането на такъв вид отпуск. Малкият и средният бизнес в страната нямат възможност за поддържане на автоматизирана система за контрол на присъствието на работното място и това би ги натоварило с допълнителна административна тежест.
Народният представител Костадин Хаджийски отбеляза, че Законопроектът е практически изпълним и ще бъде подкрепен от Партия ВЕЛИЧИЕ.
Народният представител Илиана Жекова изрази становище, че е необходима нова уредба за регламентиране ползването на отпуските от майките.
Народният представител Цветан Предов ще се въздържи от подкрепа на Законопроекта. Всеки работодател решава дали може и трябва да се ангажира при предоставянето на такъв вид отпуск.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „за“ – 7 гласа, в това число от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ – 3, от ПГ на „Продължаваме Промяната – Демократична България“ – 3, от ПГ на ВЕЛИЧИЕ – 1; „въздържал се“ – 11, в това число от ПГ на ГЕРБ-СДС – 6, от ПГ на „ДПС – Ново начало“ – 2, от ПГ на „БСП – Обединена левица“ – 1, от ПГ на АПС – 1, от ПГ на „Има Такъв Народ“ – 1; без гласове „против“, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-184, внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители на 9 октомври 2025 г.“
И последният доклад по третия Законопроект:
„ДОКЛАД
по Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-185, внесен от Венко Сабрутев и група народни представители на 10 октомври 2025 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 29 октомври 2025 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда № 51-554-01-185, внесен от Венко Сабрутев и група народни представители.
На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика – Гергана Алексова – заместник-министър, и Ненко Салчев – началник на отдел „Трудово право и условия на труд“, дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“.
Законопроект бе представен от народния представител Венко Сабрутев.
Предложеният законопроект има за цел да осигури по-голяма гъвкавост за младите семейства чрез промяна в реда за ползване на 15-дневния отпуск по бащинство според конкретните нужди на всяко семейство – да се ползва наведнъж или на части в рамките на първата година от датата на раждането на детето, като се премахва изискването да се използва само наведнъж, и то след изписването на детето от родилен дом.
Към Законопроекта е приложена Предварителна оценка на въздействието.
По Законопроекта са постъпили следните становища:
Министерството на труда и социалната политика – не подкрепят Законопроекта, като изтъкват, че удължаване на периода, в който може да се ползва отпуска по чл. 163, ал. 8 от Кодекса на труда, създава предпоставка за ползване на отпуск от бащата на две различни правни основания за един и същ период от време. Това ще създаде затруднения и за работодателите по отношение на преценката на какво основание да разрешат ползването на отпуск. Продължителността на отпуска е определена в календарни дни и съответно се заявява и ползва също в календарни дни от точно определен момент. Ползването на части е обективно възможно, ако размерът на отпуска е регламентиран в работни дни. Ще има затруднения при изчисляване на размера на дължимото обезщетение. Не подкрепят и мотива на вносителите, че с приемането на предложената промяна на чл. 163, ал. 8 от Кодекса на труда неизползваната част от отпуска, когато детето е родено в последния месец на календарната година, ще може да бъде прехвърляна и ползвана през следващата календарна година без риск от загуба на правото. Създава се неравнопоставеност и с осиновителите.
Конфедерацията на независимите синдикати в България подкрепя Законопроекта.
Националният съвет за тристранно сътрудничество също не постигна единодушна подкрепа относно Законопроекта, като КНСБ и КТ „Подкрепа“ подкрепят Законопроекта, Министерството на труда и социалната политика и Българската стопанска камара не го подкрепят, а Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската търговско-промишлена палата и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България се въздържат от подкрепа.
В последвалата дискусия народният представител Георги Хрисимиров изрази принципна подкрепа на Законопроекта, като споделя съображенията на МТСП за броя на работните дни при ползването на този отпуск на части до навършване на една година на детето.
Народният представител Хасан Адемов заяви, че ще подкрепи Законопроекта, но държи да се запази ползването на този отпуск не от датата на раждането, а от датата на изписването на новороденото, и да се ползва по желание и по избор от бащата до навършване на една година на детето.
След приключване на обсъждането и гласуването с резултати: „за“ – 7 гласа, в това число от парламентарната група на ПП-ДБ – 3, от парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ – 3, и от парламентарната група на АПС – 1; „въздържал се“ – 10, в това число от парламентарната група на ГЕРБ-СДС – 5, от парламентарната група на „ДПС – Ново начало“ – 2, от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“ – 1, от парламентарната група на „Има Такъв Народ“ – 1 и от парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ – 1; без гласове „против“, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 51-554-01-185, внесен от Венко Сабрутев и група народни представители на 10 октомври 2025 г.“
Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .