
„ДОКЛАД
относно Законопроект за ратифициране на Протокола за
изменение на Конвенцията за престъпленията и някои други
действия, извършвани на борда на въздухоплавателните
средства, приет на 4 април 2014 г. в Монреал, № 51-502-02-9,
внесен от Министерския съвет на 7 май 2025 г.
На заседание на Комисията по транспорт и съобщения, проведено на 17 юли 2025 г., бе обсъден Законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Конвенцията за престъпленията и някои други действия, извършвани на борда на въздухоплавателните средства, приет на 4 април 2014 г. в Монреал, № 51-502-02-9, внесен от Министерския съвет на 7 май 2025 г.
На заседанието присъстваха: господин Ангел Забуртов – заместник-министър на транспорта и съобщенията, госпожа Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна“ в Министерството на транспорта и съобщенията, и госпожа Анелия Маринова – главен директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна агенция“.
При представянето на Законопроекта господин Забуртов заяви, че Конвенцията за престъпленията и някои други действия, извършвани на борда на въздухоплавателните средства, приета в Токио на 14 септември 1963 г., наричана по-кратко Конвенцията, определя държавата на регистрация на въздухоплавателното средство като компетентна да упражни юрисдикцията си по отношение на престъпления и други действия, извършвани на борда на въздухоплавателното средство.
Протоколът за изменение на Конвенцията за престъпленията и някои други действия, извършвани на борда на въздухоплавателните средства, приет на 4 април 2014 г. в Монреал, наричан накратко Протоколът, допълва това правило, като предвижда при определени условия държавата на кацане и държавата на оператора също да имат компетентност да упражняват юрисдикция при престъпления и незаконни действия, извършвани на борда на въздухоплавателното средство. Установяването на такава компетентност върху нарушенията е задължително, ако са изпълнени критериите, посочени в Протокола. По този начин се отстраняват пропуските в Конвенцията, които възпрепятстват ефективното наказателно преследване на престъпленията, извършени на борда на въздухоплавателни средства, обслужващи международни полети.
С Протокола се прецизират и разпоредбите, касаещи както правомощията на служителите по сигурността на полета, така и правната им защита по дела, заведени от лица, срещу които са предприети превантивни мерки, което съществено подобрява сигурността на въздухоплаването в световен мащаб. Протоколът също така съдържа разпоредби, регламентиращи координацията между държавите, правото на справедлив съдебен процес и справедливо отношение, както и правото на авиационните оператори да търсят обезщетение за вреди, причинени от лице, спрямо което са предприети превантивни мерки.
През 1989 г. Република България е страна по Конвенцията, но към настоящия момент все още не е подписала и ратифицирала Протокола. Господин Забуртов посочи, че на основание чл. 85, ал. 1, т. 2, 5, 6 и 7 от Конституцията на Република България Народното събрание следва да ратифицира със закон Протокола за изменение на Конвенцията за престъпленията и някои други действия, извършвани на борда на въздухоплавателните средства, приет на 4 април 2014 г. в Монреал.
След проведеното гласуване Комисията по трансп орт и съобщения с 13 гласа „за“, без „против“ и 1 глас „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Протокола за изменение на Конвенцията за престъпленията и някои други действия, извършвани на борда на въздухоплавателните средства, приет на 4 април 2014 г. в Монреал, № 51-502-02-9, внесен от Министерския съвет на 7 май 2025 г.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .