
Благодаря.
„ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г., № 51-502-01-63, внесен от Министерския съвет на 13 ноември 2025 г.
На извънредно заседание, проведено на 18 ноември 2026 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа и обсъди посочения законопроект.
На заседанието присъстваха: Борислав Гуцанов – министър на труда и социалната политика; Весела Караиванова – управител на Националния осигурителен институт; представители на синдикатите и работодателските организации.
Законопроектът беше представен от госпожа Караиванова.
В началото на своето изложение тя посочи, че Законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. е изготвен в съответствие с приложимите разпоредби на националното законодателство и е съобразен с параметрите на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за пе риода 2026 – 2028 г.
Проектът на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. е изготвен в евро при официален валутен курс – 1,95583 лв. за 1 евро.
Общият размер на приходите и получените трансфери за 2026 г. се предвижда да е в размер на 15 256,9 млн. евро., в това число получените трансфери от централния бюджет възлизат общо на 6 329,7 млн. евро – за пенсии и добавки към тях, и парични обезщетения и помощи за сметка на държавния бюджет – 267,2 млн. евро, и за покриване на недостига от средства – 6 062,5 млн. евро.
В проектобюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. са предвидени 8 927,2 млн. евро приходи, което е увеличение общо с 1 147,4 млн. евро в сравнение с бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г. При приходите от осигурителни вноски е предвидено увеличение с 1 148,3 млн. евро в съответствие с основните допускания и актуализираните разчети в прогнозата на НАП за 2026 г., разчетите за осигурителни вноски по реда на чл. 159 от Закона за публичните финанси и на политиката по доходите, предвиждаща увеличение на разходите за персонал с 5% през 2026 г. за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики, увеличението на разходите за персонала от сектор „Отбрана и сигурност“, считано от 1 януари 2026 г. съобразно новия механизъм за определяне на възнагражденията по Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и Закона за Националната служба за охрана и продължаване на политиката за увеличение на заплатите на педагогическите специалисти за достигане на средна работна заплата не по-малко от 125% от средната работна заплата за страната.
Поради по-ниския размер на планираните суми на приходите по договори за предоставяне на информация, които НОИ сключва с други субекти, се предвижда намаление на неданъчните приходи с 0,9 млн. евро.
Проектобюджетът е съставен при съобразяване със следните политики по приходите:
- Минималната работна заплата за страната се увеличава от 550,66 евро на 620,20 евро месечно, считано от 1 януари 2026 г.
- Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 550,66 евро на 620,20 евро, считано от 1 януари 2026 г.
- Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава от 2 111,64 евро на 2 352 евро, считано от 1 януари 2026 г.
- Размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ се увеличава с два процентни пункта – от 19,8 на сто на 21,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г. и от 14,8 на сто на 16,8 на сто за лицата, родени след 31 декември 1959 г.
- Запазват се на нивата от 2025 г. размерите на осигурителните вноски за останалите фондове, както и съотношенията между осигурителите и осигурените лица.
- За 2026 г. не се внасят вноски за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“.
- Определят се за приход в бюджета на НОИ 46 000 евро от приходите на фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ – за дейностите по чл. 13 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя.
Общият размер на разходите и предоставените трансфери за 2026 г. е 15 256,9 млн. евро, в това число предоставени трансфери в размер на 3,8 млн. евро, от които 1,6 млн. евро за Министерството на здравеопазването, 2,0 млн. евро за Министерството на труда и социалната политика и 127,8 хил. евро за Министерството на транспорта и съобщенията.
При планиране на разходите за пенсии е взето предвид влиянието на демографските процеси, параметрите на пенсионната политика и промените в условията за пенсиониране за всички категории труд върху броя на пенсионерите и размерите на пенсиите.
Планираните разходи за пенсии през 2026 г. са 13 421,6 млн. евро, като в тази сума са включени разходите за пенсии за сметка на държавното обществен о осигуряване и за сметка на държавния бюджет. Предвидените разходи са с 1 097,6 млн. евро, или 8,9% повече средства за пенсии спрямо бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г.
Увеличението на разходите се дължи главно на целогодишното изплащане на увеличените от 1 юли 2025 г. с 8,6% размери на пенсиите за трудова дейност, на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст и на социалната пенсия за старост, както и на обвързаните с тях минимални размери на пенсии и добавки – 514,0 млн. евро допълнително, както и на осъвременяването на пенсиите от 1 юли 2026 г. с процента по чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване – 491,1 млн. евро допълнително.
За 2026 г. общият разход за парични обезщетения и помощи възлиза на 1 721,9 млн. евро, което е с 9,6 на сто повече спрямо бюджета на ДОО за 2025 г.
Планираните разходи за групата „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта“ са 108,3 млн. евро. Разходите за персонал са в размер на 77,1 млн. евро, като е предвидено увеличение с 4,9 млн. евро в сравнение с бюджета на ДОО за 2025 г. в резултат на увеличението на минималната работна заплата, размера на максималния осигурителен доход през 2026 г., увеличението на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване с 2 процентни пункта, както и на политиката по доходите, предвиждаща увеличение на разходите за персонал с 5% през 2026 г.
По проектобюджетите на отделните фондове за 2026 г. се предвижда:
- фонд „Пенсии“ – недостиг от 6 006,7 млн. евро.
- фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ – недостиг от 45,5 млн. евро.
- фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност“ – недостиг от 0,02 млн. евро.
- фонд „Трудова злополука и професионална болест“ – излишък от 180,3 млн. евро.
- фонд „Общо заболяване и майчинство“ – недостиг от 127,8 млн. евро.
- фонд „ Безработица“ – недостиг от 4,3 млн. евро.
- бюджет на Националния осигурителен институт – излишък от 6 004,0 млн. евро.
Общият резултат по фондовете и по бюджета на Националния осигурителен институт се балансира на нула.
В Преходните и заключителните разпоредби на Законопроекта се предлагат разпоредби, свързани с осъществяването на политиката в областта на държавното обществено осигуряване.
В Комисията по бюджет и финанси са постъпили писмени становища от работодателски и синдикални организации.
Представителите на работодателските организации категорично се обявиха против приемането на Законопроекта за държавното обществено осигуряване за 2026 г. в този му вид, като изразиха несъгласие с увеличението на осигурителните вноски с два процентни пункта; увеличението на минималната работна заплата и увеличението на максималния осигурителен доход, както и увеличението на размера на обезщетението за майчинство през втората година на детето.
Представителите на синдикалните организации искат актуализиране на съществени социални плащания, като например минималния и максималния дневен размер на обезщетението за безработица, както и допълнително финансиране в конкретни структури, където ръстът на заплатите е по-малко от 10%.
В последвалата дискусия участие взеха народните представители: Мартин Димитров, Асен Василев, Венко Сабрутев, Димо Дренчев и Мария Илиева.
След приключване на дискусията се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: 13 гласа „за“, от които 6 от парламентарната група на ГЕРБ-СДС, 3 от парламентарната група на „ДПС – Ново начало“, 2 от парламентарната група на „БСП – Обединена левица“, 2 от парламентарната група на „Има Такъв Народ“; 8 гласа „против“, от които 2 от парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ, 3 от парламентарната група на „Продължаваме Промяната – Демократична България“, 1 от парламентарната група на ПП МЕЧ, 1 от парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ и 1 от парламентарната група на „Алианс за права и свободи“; без гласове „въздържал се“.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г., № 51-502-01-63, внесен от Министерския съвет на 13 ноември 2025 г.“ Благодаря, госпожо Председател.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпрат ите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .