
„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона
марките и географските означения, № 51-502-01-53, внесен от
Министерския съвет на 17 октомври 2025 г.
На свое редовно заседание, проведено на 12 ноември 2025 г., Комисията по икономическа политика и иновации разгледа и проведе публично обсъждане на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения.
Със Законопроекта, представен от заместник-министъра на икономиката и индустрията Дончо Барбалов, се въвеждат мерки по прилагането на Регламент (ЕС) 2023/2411 на Европейския парламент и на Съвета от 18 октомври 2023 г. относно защитата на географските указания за занаятчийски и промишлени продукти и за изменение на регламенти (ЕС) 2017/1001 и (ЕС) 2019/1753. В изпълнение на изискванията на регламента се установява хармонизирана и единна правна закрила на географските указания за занаятчийски и промишлени продукти. Определя се компетентният за Република България орган относно географските указания за занаятчийски и промишлени продукти и се урежда националният етап на процедурите по тяхната регистрация, измененията на спецификацията и заличаването, както и дейностите по контрол и правоприлагане. Регламентирано е поддържането на досие на хартиен или електронен носител за географските указания за занаятчийски и промишлени продукти и техните заявители, което да съдържа цялата информация, свързана с националните процедури по регистрацията, заличаването или изменението на спецификацията.
За компетентен орган се определя Патентното ведомство на Република България, което ще се подпомага от постоянна междуведомствена консултативна комисия, включваща представители на държавни органи и публичноправни организации.
Патентното ведомство ще поддържа списъци за географските указания с предоставена временна национална защита и техните заявители, за производителите с издаден или подновен сертификат за използване на географско указание, за органите за сертифициране на продукти или за физическите лица с разрешение за делегирани контролни задачи, както и за лицата с предоставен преходен период.
С цел установяване на свободно и ефективно функциониране на системата за географски указания е предвидено приемането на наредба за реда за оформяне, подаване и разглеждане на заявки за регистрация, опозиции, изменения на спецификацията на продукта и другите искания, разглеждани от националния орган.
Подобно на регистрацията на географско указание и производството по заличаване е разделено на два етапа – национален етап и етап на ниво Европейски съюз, като се следват аналогични процедури.
По отношение на контрола със Законопроекта са предложени формите на лична декларация за спазване на изискванията на съответната спецификация и мониторинг на използването на географското указание на пазара, включително при електронна търговия.
Предвидени са санкции, които да предотвратят евентуално измамно поведение от страна на производителите на продукти с географски указания или да възпрат нарушенията на правото върху географско указание от всяко друго лице.
Във връзка с националните процедури по регистрация, заличаване и контрол е предвидено заплащането на такси, които следва да покрият административните разходи за управление на системата за географските указания за занаятчийски и промишлени продукти. При тяхното въвеждане е отчетен фактът, че повечето заявители и ползватели са от категорията на микро-, малките и средните предприятия.
Тъй като с регламента се установява нормативна рамка на Европейския съюз за правна закрила на географските указания за занаятчийски и промишлени продукти, която следва да замени националната, със Законопроекта е предвидено да се прекратят производствата по заявки за регистрация и вписване на ползватели на географски указания за занаятчийски и промишлени продукти, по които до 2 декември 2026 г. няма влязло в сила решение. Националната регистрацията на географски указания за занаятчийски и промишлени продукти, за които до 2 декември 2026 г. не е подадено искане за регистрация, също се прекратява.
За по-ефективна борба с фалшивите стоки и продукти информацията относно реклама, популяризиране и продажба на стоки, която нарушава правото върху регистрирани географски указания, се приема за незаконно съдържание и се премахва.
Предвидени са изменения, свързани с усъвършенстване на правната уредба и за обектите на индустриална собственост, в това число засилване на правната защита и отстраняване на несъответствия в действащата нормативна уредба.
В Преходните и заключителните разпоредби на Законопроекта са регламентирани съответните изменения в свързаните закони.
Писмено становище в подкрепа на Законопроекта е постъпило от Патентното ведомство.
Законопроектът отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
След представяне и обсъждане на Законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „за“ 13 – от парламентарната група на ГЕРБ-СДС – 6, парламентарната група на „БСП – Обединена левица“ – 1, парламентарната група на ИТН – 1, парламентарната група на „ДПС – Ново начало“ – 1, парламентарната група на ПП-ДБ – 3, и парламентарната група на АПС – 1; без „против“ и „въздържали се“ 4 народни представители – от парламентарната група на ПП МЕЧ – 1, парламентарната група на ВЕЛИЧИЕ – 1, и парламентарната група на ВЪЗРАЖДАНЕ – 2.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическа политика и иновации предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, № 51-502-01-53, внесен от Министерския съвет на 17 октомври 2025 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .