
Благодаря Ви, госпожо Председател!
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър! Районът на „Свободна зона – Русе“ се оказва една от най-проблемните точки на територията на град Русе по отношение на наводненията. След всеки по-интензивен дъжд там се събира голямо количество вода, което блокира достъпа до стратегическия индустриален периметър и създава сериозни затруднения както за бизнеса, така и за гражданите, които ежедневно се придвижват към работните си места.
През 2014 г. обилни валежи превърнаха пътя към „Свободната зона“ в езеро, а десетки хора не успяха да стигнат до работа. Екипи на пожарната и общинските служби тогава в продължение на дни се опитваха да отводнят участъка.
През 2015 г. местните и работещите в зоната описват състоянието на пътя като „златен гьол“, защото при всяка буря поглъща ресурси и човешки усилия за отводняването му. Още тогава те изразяват недоумение защо институциите не успяват да приложат устойчиво инженерно решение.
През 2016 г. се съобщава за намерение да бъде изграден напорен канал, който да отвежда дъждовните води от ниските точки на зоната към съществуваща канализационна мрежа. По предварителни оценки стойността на съоръжението е около 100 хил. лв. Въпреки заявените планове проектът така и не се реализира.
През последните годините проблемът се повтаря отново. Най-остро ситуацията ескалира през октомври 2025 г., когато за по-малко от 24 часа над Русе падат близо 115 литра на квадратен метър дъжд – двойно над месечната норма за октомври. Районът на „Свободната зона“ отново е напълно под вода, а пожарникарите провеждат драматична спасителна операция, за да извадят мъж, покатерен върху покрива на почти потънал микробус. За пореден път се ангажират екипи на пожарната, общинските служби и доброволци, които с дни изпомпват събралата се вода.
Фактите показват, че това не е изолиран инцидент, а дългогодишен инфраструктурен проблем, който компрометира репутацията на Русе като индустриален и логистичен център. В зоната функционират десетки предприятия, включително международни логистични оператори, транспортни компании и складови бази, които заемат значително място в местната икономика. Затрудненията в достъпа след всеки силен дъжд се отразяват пряко на икономическата активност.
Проблемът има и национално измерение, тъй като Свободната зона се намира непосредствено до пътя към Дунав мост – един от основните транспортни коридори между България и Румъния. Затрудненията при отводняването водят до блокиране на камиони и затруднения в трансграничния трафик.
Необходимо е да се реализира проектиране и строителство на отводнителни канали с достатъчен капацитет за отвеждане на водата към съществуващата канализационна система, както и модернизиране на пътната настилка, така че да се предотвратява събиране на вода в ниските зони.
Уважаеми господин Министър, моля да отговорите на следния въпрос: планира ли се проектирането и строителството на отводнителни канали и рехабилитация на пътя с цел трайно отводняване на района на „Свободна зона – Русе“?
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:

Стража съществува благодарение на хора като Вас!Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .